Мобилно меню

До 31 октомври приемат заявления за помощи за отопление 

Месечния размер на целевата помощ за предстоящия зимен сезон е 121 лева
До 31 октомври приемат заявления за помощи за отопление 

 

31 октомври е крайният срок за подаване заявления за целева помощ за отопление за сезон 2025/2026 г. Приемът на документи стартира през месец юли, а месечния размер на целевата помощ за предстоящия зимен сезон е 121 лв. За целия зимен период сумата е 606 лв., което е с близо с 10% повече в сравнение с миналата година, стана ясно по време на срещата. Новият размер на помощта е определена със Заповед на министъра на труда и социалната политика, като повишението е съобразено с решението на Комисията за енергийно и водно регулиране за цените не електроенергията и бита от 1 юли.  

Заявления-декларации може да се подават до 31.10.2025 г. на място в дирекциите "Социално подпомагане" (ДСП), чрез лицензиран пощенски оператор, включително чрез услуга за електронна препоръчана поща, по електронен път с квалифициран електронен подпис и по електронен път по реда на Закона за електронното управление. 

  • Информация за контактите за връзка с ДСП в страната може да бъдат намерени ТУК.
  • Самото заявление-декларация може да се получи от дирекциите "Социално подпомагане" или да бъде изтеглено от ТУК.

Целевата помощ се отпуска за период от пет месеца – от 1 ноември 2025 г. до 31 март 2026 г., като право на целева помощ за отопление имат лица и семейства, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца, преди месеца на подаване на заявление-декларацията, е по-нисък или равен на индивидуално определен диференциран доход за отопление. За да получат помощ за отопление, безработните лица в трудоспособна възраст задължително трябва да са регистрирани в дирекциите "Бюро по труда" най-малко 3 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация и да не са отказвали предлаганата им работа или включване в обучения. 

В допълнителните изисквания за отпускане на целева помощ за отопление е записано още, че лицата или семействата трябва да обитават единствено собствено жилище, да не осъществяват дейност като еднолични търговци и да нямат участие в капитала на търговско дружество. Заявителите не трябва да имат вземания, доходи от движимо или недвижимо имущество, влогове, дялови участия и ценни книжа, чиято обща стойност за отделното лице или за всеки един от членовете на семейството да надхвърля линията на бедност за съответната година (за 2025 г. - 638 лв.), с изключение на боновете или акциите от масовата приватизация. Семействата и лицата не трябва да имат сключен договор за предоставяне на собственост срещу задължение за издръжка и/или гледане, като това изискване не се прилага в случаите, когато поелите задължения за издръжка и/или гледане са учащи се, безработни, в нетрудоспособна възраст или хора с увреждания. Друго условие е да не са прехвърляли жилищен, вилен, селскостопански или горски имот и/или идеални части от тях срещу заплащане или чрез даряване през последните 2 години, като общата стойност на сделките не трябва да надвишава 4 593,60 лв. (24-кратния размер на основата за подпомагане, която за 2025 г. е в размер на 191,40 лв.).

В срок до 20 дни от подаването на заявлението-декларация социален работник извършва социална анкета и изготвя социален доклад, а в 7-дневен срок от изготвянето му директорът на ДСП или упълномощено от него лице издава заповед за отпускане или отказ за отпускане на помощта. Целевата помощ за отопление се предоставя, както следва: 

  • При отопление с топлоенергия, електроенергия и природен газ: в пари на правоимащото лице или семейство, съобразно заявения начин на изплащане; 
  • При отопление с твърдо гориво: в пари на правоимащото лице или семейство, съобразно заявения начин на изплащане; 
  • На търговец на твърдо гориво, който е осъществил доставката: при изрично отразено в заявлението-декларация желание от страна на лицето или семейството. 

Към 21 октомври 2025 г. в дирекциите "Социално подпомагане" във Варна са подадени общо 16 761 бр. заявления - декларации за отпускане на целева помощ за отопление. Най-много са депозирани в дирекциите в рамките на града - 7 091 бр., следвани от Провадия, Долни чифлик, Вълчи дол и Девня. С 861 повече са приетите заявления-декларации за област Варна, в сравнение със същия период на 2024 г., когато подадените заявления са били 15 900.

2025 © Варна е

До края на годината: АПИ възлага техническо обследване на Аспаруховия мост във Варна

Очаква се резултатите да бъдат готови до пролетта на 2026 г., след което да бъде подготвена и възложена обществена поръчка за инженеринг за основен ремонт, като срокът за приключване е 2028 година
До края на годината: АПИ възлага техническо обследване на Аспаруховия мост във Варна

До края на годината се очаква Агенция "Пътна инфраструктура" да възложи техническо обследване на Аспаруховия мост във Варна, което ще бъде извършено от Националния център за териториално развитие. Това стана ясно по време на четвъртото заседание на специалната работна група, създадена да изясни реалното състояние на съоръжението и да подготви основата за неговия основен ремонт. В срещата участваха заместник-кметовете Пламен Китипов и Димитър Кирчев, директорът на Областно пътно управление Георги Стратиев, главният архитект, народни представители, общински съветници, архитекти и проектанти. Инициативата е на председателя на Общинския съвет Христо Димитров, а модератор бе председателят на Постоянната комисия "Транспорт" към Общинския съвет Георги Кулински.

Въпреки променената политическа обстановка и оставката на правителството заложеният график остава непроменен, увериха участници в срещата. Очаква се резултатите от техническото обследване на моста да бъдат готови до пролетта на 2026 г., след което да бъде подготвена и възложена обществена поръчка за инженеринг за основен ремонт, като

срокът за приключване е 2028 година.  

По време на заседанието бе представен и проектодоклад, обобщаващ дискусиите от четирите проведени срещи досега. Окончателният документ предстои да бъде внесен за разглеждане в Общинския съвет. В доклада се подчертава, че цялостното и задълбочено техническо обследване е ключово за бъдещото планиране на основния ремонт. То трябва да отчете както актуалното състояние на съоръжението, така и наличната документация от предходни години, за да се вземат информирани решения за обхвата на ремонта. Акцент е поставен и върху въвеждането на интелигентни системи за управление и контрол на трафика, като събраните данни може да послужат за анализ и за бъдещо кандидатстване по европейски програми, стана ясно на срещата. Заместник кметът Китипов е започнал и диалог с УАСГ във връзка с изготвяне на задание за конкурс за идеен проект на алтернативните възможности за преминаване на канала. 

Докладът също разглежда някои от алтернативните възможности. Сред тях са изграждане на клапов мост между Острова и северния бряг на район "Аспарухово", ремонт и разширяване на съществуващия железопътен мост, както и

вариант за тунел под канала.

Обсъжда се и възможността за втори или трети мост във вътрешността на Варненското езеро в района на гр. Белослав (с. Страшимирово) с. Езерово и/или с. Казашко, вкл. изграждане на пътен възел южно от с. Игнатиево. Като допълнителна мярка се предлага развитие на воден градски транспорт между Морска гара и рибарския пристан в парк "Аспарухово".

Сред обсъжданите варианти е и ремонт и разширяване на паралелния път южно от ул. "Девня", който да изведе тежкотоварния трафик извън града и да облекчи движението по Аспаруховия мост. 

Следваща стъпка на работата групата ще бъде и организирането на кръгла маса, насрочена за 12 януари 2026 г. Покани за участие ще бъдат изпратени до граждани и всички заинтересовани страни – включително Пристанище "Варна", ДП "Пристанищна инфраструктура", КАТ, ТАСРУД, велоорганизации и експерти, ангажирани с бъдещето на моста. На форума ще бъдат представени междинните резултати, основните изводи и препоръки на работната група.

2025 © Варна е / снимка: Пресцентър Община Варна