Мобилно меню

10 години Патриарх Неофит начело на Българската православна църква

В цялата страна бяха отслужени тържествени молебени в негова чест
10 години Патриарх Неофит начело на Българската православна църква
684

Днес се навършват десет години от интронизацията на Българския патриарх Неофит. В цялата страна бяха отслужени тържествени молебени в негова чест.

Тези, които познават патрирах Неофит добре го определят като мъдър, смирен и търпелив и въпреки здравословните проблеми, застанал твърдо на поста си. Неоспорим факт е, че избирането му донесе спокойствие в църквата.

Изборът на нов патриарх започна рано сутринта на 24 февруари 2013 година. При първото гласуване никой от тримата кандидати- митрополитите Неофит, Гавриил и Галактион не събра необходимата подкрепа. Последва втори тур. На него русенският митрополит Неофит спечели 90 гласа срещу 47 за ловчанския митрополит Гавриил.

Роден през 1945 г. в София със светското име Симеон Димитров, патриарх Неофит стана третият поред водач на църквата ни след възстановяване на патриаршеското ѝ достойнство. Човек, дълбоко вярващ и по християнски възпитан.

"Той съчетава преди всичко в себе си смирение, търпение, много любов към Бога и ближните. Вече десет години ръководи мъдро кораба на родната Българската православна църква", каза западно и средноевропейски митрополит Антоний.

През тези десет години беше призната автокефалията на македонската църква. Беше канонизиран за светец Серафим Соболев. През 2015 г. патриархът служи с Вселенския патриарх, през 2018 г. беше с руския патриарх на Шипка. Излезе на протест заради собствеността на катедралния храм. Осъдена беше Истанбулската конвенция. През 2019 г. патриархът се срещна с папа Франциск, през 2022 г. призова да спрат кръвопролитията в Украйна. Държавата отпусна заплати на свещениците.

"Това се случи по времето на българския патриарх Неофит, което дава наистина една свобода и спокойствие на нашите свещенослужители да изпълняват своите задължения", каза западно и средноевропейски митрополит Антоний.

Патриарх Неофит е благотворител - не приема подаръци, а дарява средствата за благородни каузи. Дава собствени пари на бедните и слабите.

Избирането му за патриарх преди десет години успокои твърде нагорещените страсти в църквата след смъртта на патриарх Максим.

В последните години патриархът често боледува, но винаги, когато му е възможно присъства молитвено на богослуженията. Председателства и заседанията на Светия Синод.

Желаем на патриарх Неофит здраве и бодрост на духа.

2023 © Варна е / снимка: Българска Патриаршия

Век по-късно: Възобновяват строителството на железопътната връзка между София и Скопие

България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции, и го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО, подчерта министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов Караджов
Век по-късно: Възобновяват строителството на железопътната връзка между София и Скопие

Заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и заместник министър-председателят и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски подписаха Споразумение за изграждане на железопътния тунел под Деве баир, който ще осигури физическата връзка между двете държави по оста София – Скопие.

Събитието се състоя в присъствието на посланиците на държавите от ЕС и НАТО, които пътуваха до Гюешево с влака “Корона експрес” заедно с българската правителствена делегация.

Вицепремиерът Караджов подчерта, че днешният ден „връща към живот повече от вековна идея – железопътната връзка между София и Скопие“, чиито първи проекти датират още от 1897 година.

Той припомни, че през 1942 г. линията достига до Гюешево, но остава прекъсната заради войните и политическите разделения, а “днес България и Северна Македония имат отговорността да завършат започнатото”.

Министър Караджов обясни, че железопътната част на Коридор VIII е с дължина около 1 350 км, от които 747 км са на българска територия, а в България остава да бъде построен само последният 2,4-километров граничен участък между Гюешево и Деве баир.

„България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции. И го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО“, заяви Караджов.

Той напомни, че железницата по тази ос е част от транспортната сигурност на Югоизточна Европа и от свързаността на Алианса по югоизточния му фланг.

По време на събитието министър Караджов подчерта необходимостта двете държави да работят с уважение и взаимно доверие. Гара Гюешево, най-западната и най-високата гара в България беше определена от Караджов като „място, откъдето България гледа на запад с надежда, но и с очакване“. И допълни, че “хората ще ни съдят не по думите, а по делата. По това дали заедно ще завършим започнатото.“

Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор № 8, който трябва да подсигури връзката между Черно море и Адриатика, и към реална железопътна свързаност между България и Северна Македония – проект, който има значение не само за двете държави, но и за стабилността, сигурността и икономическото развитие на целия регион.

Това е пътят, който двете държави трябва да извървят заедно в посока Западна Европа, изтъкна министър Гроздан Караджов. 

2025 © Варна е / снимка: Министерство на транспорта и съобщенията на Република България