Мобилно меню

Двадесетолевките от 2005-а излизат от обращение

Всички останали серии от банкноти с номинал 20 лева остават законно средство за плащане
Двадесетолевките от 2005-а излизат от обращение
3172

От 1 февруари банкнотите от 20 лева от 2005 година се изваждат от употреба и вече няма да са законно средство за разплащане. След тази дата те ще бъдат обменяни на касите на БНБ по номинална стойност без ограничение на количеството, без такса и без краен срок на обмяна.

В обращение обаче ще останат банкнотите с номинал 20 лева от останалите емисии. Според статистиката на БНБ в момента има в обращение 124 033 555 двайсетолевки на обща стойност над 2,4 млрд. лева.

За последната година откритите фалшиви банкноти по 20 лева са 448 броя. 

Последната емисия на банкноти с номинална стойност 20 лева е от 2020 година. Увеличени са мерките срещу фалшифициране. Добавен е допълнителен знак за незрящи - три дебели и седем тънки линии, разположени под ъгъл на двете къси страни на банкнотата, отбелязва БНТ.

Холограмната лента е с оптични ефекти, които се редуват при промяна на ъгъла на наблюдение - изображение на орел и лъв. Има и цветен холограмен портрет на Стефан Стамболов, стилизирано изображение на орден "За храброст", изображения на изправен коронован лъв с динамичен ефект и обемно триизмерно изображение на числото "20".

Осигурителна нишка – вградена в хартията, частично излизаща на сектори от обратната страна, със светъл повтарящ се текст „БНБ 20“ и с динамичен ефект „ветрило“, променяща цвета си от зелено към синьо. Изображението на повтарящия се текст „БНБ 20“ се чете от лицевата страна при поставянето на банкнотата срещу източник на светлина.

Воден знак с висока резолюция – наблюдава се при поставянето на банкнотата срещу източник на светлина. Състои се от полутоново изображение с висока резолюция на портрета на Стефан Стамболов. Изображението се наблюдава и от обратната страна на банкнотата.

2023 © Варна е
Още по темата: 20 лева Банкноти БНБ Пари
Още по темата: 20 лева Банкноти БНБ Пари

Емил Радев: Черноморският регион е уязвим

Варненският евродепутат акцентира върху тревожната тенденция с увеличаващите се смущения в глобалната навигационна система и необходимостта от спешни мерки в ЕС
Емил Радев: Черноморският регион е уязвим

Смущенията в глобалната навигационна система се увеличиха лавинообразно след началото на войната в Украйна и Черноморският регион е особено уязвим. Това заяви евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев по време на дебатите в Европейския парламент относно новите заплахи за въздушния и морския транспорт и необходимостта от спешни мерки в ЕС.

"Част от руските системи за смущаване и нарушаване на сигналите като "Оптима–2.2", "Поле–21", "Мурманск–БН" са разположени на полуостров Крим", посочи Радев, подчертавайки рисковете за региона. Той цитира данни за България, които ясно показват тревожната тенденция. "От един през 2021 г., случаите са се увеличили до 183 през 2022 г., 199 през 2023 г., 312 през 2024 г., а до септември тази година са 128. В тази статистика попада и случаят с полета на председателя на Европейската комисия на 31 август", отбеляза българският евродепутат.

"Да, самолетите и корабите могат да се справят и без сателити. Но заплахите растат, а Европа не може да си позволи да бъде парализирана при атака", добави Емил Радев, като повдигна въпроса за готовността на ЕС да се защити при хибридни нападения.

При изказването си от трибуната на ЕП евродепутатът изтъкна три неотложни задачи пред държавите членки – "да гарантираме безопасността на гражданите, да защитим инфраструктурата и да укрепим стратегическата автономност на ЕС."

В рамките на дебатите Андрюс Кубилюс, еврокомисар с ресор "Отбрана и космическо пространство", започна изказването си с благодарност към пилотите, които въпреки заглушаването на сателитната система за навигация са приземили безопасно самолета при полета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен за България. 40% от гражданските полети се извършват в зони, където има заглушавания, коментира Кубилюс. Той информира, че от юли европейската система "Галилео" разполага с нови възможности и осигурява защита от спуфинг атаки, която след 2027 г. ще бъде още по-усъвършенствана. Наред с устойчивостта на инфраструктурата, еврокомисарят изтъкна и ролята на криптираните навигационни сигнали. Предстои оборудване на сателитите с нови средства за наблюдение на радиочестотния спектър. Предвиждат се съвместни мерки с държавите членки за укрепване на гражданската и военната сигурност и развитие на националните наземни способности. Еврокомисарят обяви, че ЕК вече подготвя план за действие за авиацията и за създаването на експертна група, която заедно с държавите членки и Агенцията за морска безопасност да се бори с намесата по море.

2025 © Варна е / снимки: Пресцентър Емил Радев