Мобилно меню

Новият български патриарх e Даниил Видински

Трима бяха кандидатите за патриарх, Видинският митрополит Даниил, Врачанският митрополит Григорий и Ловчанският митрополит Гавриил
Новият български патриарх e Даниил Видински
556

Видинският митрополит Даниил е новият български патриарх. Той беше избран на втори тур, като получи повече гласове от своя опонент врачанският митрополит Григорий.

Даниил получи 69 гласа, а Григорий - 66.

Трима бяха кандидатите за патриарх, Видинският митрополит Даниил, Врачанският митрополит Григорий и Ловчанският митрополит Гавриил, който събра на първи тур едва 19 гласа.

2024 © Варна е

Век по-късно: Възобновяват строителството на железопътната връзка между София и Скопие

България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции, и го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО, подчерта министърът на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов Караджов
Век по-късно: Възобновяват строителството на железопътната връзка между София и Скопие

Заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов и заместник министър-председателят и министър на транспорта на Република Северна Македония Александър Николоски подписаха Споразумение за изграждане на железопътния тунел под Деве баир, който ще осигури физическата връзка между двете държави по оста София – Скопие.

Събитието се състоя в присъствието на посланиците на държавите от ЕС и НАТО, които пътуваха до Гюешево с влака “Корона експрес” заедно с българската правителствена делегация.

Вицепремиерът Караджов подчерта, че днешният ден „връща към живот повече от вековна идея – железопътната връзка между София и Скопие“, чиито първи проекти датират още от 1897 година.

Той припомни, че през 1942 г. линията достига до Гюешево, но остава прекъсната заради войните и политическите разделения, а “днес България и Северна Македония имат отговорността да завършат започнатото”.

Министър Караджов обясни, че железопътната част на Коридор VIII е с дължина около 1 350 км, от които 747 км са на българска територия, а в България остава да бъде построен само последният 2,4-километров граничен участък между Гюешево и Деве баир.

„България поема най-големия дял от трасето – както в километри, така и в инвестиции. И го правим, защото тази линия е стратегическа за региона, за Европейския съюз и за НАТО“, заяви Караджов.

Той напомни, че железницата по тази ос е част от транспортната сигурност на Югоизточна Европа и от свързаността на Алианса по югоизточния му фланг.

По време на събитието министър Караджов подчерта необходимостта двете държави да работят с уважение и взаимно доверие. Гара Гюешево, най-западната и най-високата гара в България беше определена от Караджов като „място, откъдето България гледа на запад с надежда, но и с очакване“. И допълни, че “хората ще ни съдят не по думите, а по делата. По това дали заедно ще завършим започнатото.“

Подписването на споразумението за тунела под Деве баир е историческа стъпка към пълното изграждане на Коридор № 8, който трябва да подсигури връзката между Черно море и Адриатика, и към реална железопътна свързаност между България и Северна Македония – проект, който има значение не само за двете държави, но и за стабилността, сигурността и икономическото развитие на целия регион.

Това е пътят, който двете държави трябва да извървят заедно в посока Западна Европа, изтъкна министър Гроздан Караджов. 

2025 © Варна е / снимка: Министерство на транспорта и съобщенията на Република България