Мобилно меню

Омбудсманът: Опасно е да се бърза със свободни цени на тока в средата на зимата!

Диана Ковачева възрази остро срещу част от планираните промени в Закона за енергетиката
Омбудсманът: Опасно е да се бърза със свободни цени на тока в средата на зимата!

 

"В проекта с промени на Закона за енергетиката не са защитени в достатъчна степен правата на гражданите и спорните текстове следва да бъдат преразгледани".

Това е категоричното становище на омбудсман Диана Ковачева, което тя изпрати до министъра на енергетиката Румен Радев във връзка с проекта на Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката. 

Диана Ковачева остро възрази срещу някои от предложените промени. Основното притеснение на проф. Ковачева е, че законопроектът предвижда първи стъпки за либерализацията на пазара на електроенергия за населението от 1 януари 2024 г., т.е. по средата на отоплителния сезон.

Припомняме, че в края на 2022 г. парламентът прие решение, с което се възлага на Министерския съвет да гарантира регулирани цени на тока за домакинствата поне до 1 януари 2026 г.  

„Смятам определената дата за прибързана и необмислена, тъй като може да доведе до непредвидими ситуации преди излизането на битовите клиенти на свободния пазар. Предвидената поетапност към либерализация на пазара на електрическа енергия не бива да започва по средата на зимния период, без нормативна уредба за въвеждане на механизъм за предоставяне на финансова подкрепа на домакинствата, които са в положение на енергийна бедност“, пише омбудсманът.

Според Диана Ковачева, ако се прекрати дейността на "Националната електрическа компания" (НЕК) като обществен доставчик от 1 януари 2024 г., както предвижда проектът, може да се окаже, че стотици хиляди домакинства, които се отопляват на ток, няма да могат да си плащат в срок задълженията, което е отчетено като възможност в оценката за въздействие.

На следващо място омбудсманът категорично възразява срещу фиксирането на минимален срок – една година, който гражданите са длъжни да подпишат с избрания търговец на ток.  

„Този срок е в полза на търговците на електрическа енергия, но не и на битовите клиенти, явява се пречка за смяна на доставчика и за конкуренцията на пазара“

Според проф. Ковачева фиксирането на срок за действие на договора в закона е вмешателство на държавата в свободното договаряне между страните.  От друга страна, Директива (ЕС) 2019/944 на Европейския парламент и на Съвета от 5 юни 2019 г. относно общите правила за вътрешния пазар на електроенергия и за изменение на Директива 2012/27/ЕС не поставя такова ограничително условие.

„Либерализацията на пазара на електрическа енергия на дребно не кореспондира със законодателни пречки за смяна на доставчика на ток, каквато е въвеждането на минимален срок на договора“, посочва омбудсманът.

Друг недостатък на проекта е, че предвижда критериите, условията и редът за определянето на статут на домакинство в положение на енергийна бедност и/или на уязвим клиент за снабдяване с електрическа енергия да бъдат определени в Наредба, приета от МС, за което обаче няма определен срок.

„Недопустимо е изготвянето на тази Наредба да се измества неясно кога в бъдещето“, посочва Диана Ковачева и подчертава, че предвиденият шестмесечен срок в проекта се отнася само за действащите подзаконови нормативни актове, но не и за новата наредба.

Друг проблем, във връзка с държавната подкрепа за хората в положение на енергийна бедност, е дефинирането на понятието "домакинство/а" – като „лице или повече лица, които живеят и са регистрирани в едно жилище или част от жилище, имат общ бюджет и общи разходи за потребление на енергия /и общи разходи за задоволяване на други потребности/“. Според Закона за гражданската регистрация (ЗГР) адресната регистрация на гражданите е по постоянен и по настоящ адрес, като не е задължително те да съвпадат. В Проекта не е уточнено коя адресна регистрация се има предвид.

Проф. Ковачева обръща внимание, че в Регламента за изпълнение (ЕС) 2019/2181 на Комисията от 16 декември 2019 година е въведено и понятието „обичайно местопребиваване“, като в чл. 4 са посочени и конкретни случаи за прилагането му.

„Смятам също, че така дефинирано, понятието „домакинство“ не отразява многообразието от възможности, които животът представя и опасенията ми са, че като последица граждани ще бъдат ощетени или най-малкото няма да бъде представено реалното състояние“

Тя посочва също, че в Регламента за изпълнение (ЕС) 2019/2181 на Комисията от 16 декември 2019 г. е въведено и понятието „обичайно местопребиваване“, като в чл. 4 са посочени и конкретни случаи за прилагането му.

Омбудсманът категорично възразява и срещу намерението на битовите клиенти да се начислява „такса за прекратяване на договор“ и „такса при смяна“.

„Няма основание за начисляване на такса при прекратяване на срочен договор с изтичане на срока му. Още повече, че в договорите за доставка на електрическа енергия следва да бъдат предвидени неустойки при неспазване на договорените условия“, пише проф. Диана Ковачева.

Тя е против да се начислява и такса смяна, тъй като съгласно чл. 12, т. 2 от Директивата: „Държавите членки гарантират, че поне на битовите клиенти и малките предприятия не се налагат такси при смяна.“

Омбудсманът смята за съществен пропуск в проекта, че не е транспониран член 14 от Директивата „Инструменти за сравняване“ на офертите на доставчиците на ток, включително оферти за договори с динамична цена на електроенергията. По този начин не е гарантирано чрез закона правото на битовите потребители на достъп до точна, актуална и безплатна информация за офертите и инструментите, които  ще се предлагат  на електроенергийния пазар на дребно.

По повод предложените изменения на действащата забрана за демонтаж на радиаторите в жилищата, омбудсманът предлага тази забрана да отпадне изцяло, тъй като и в момента е неработеща.

Диана Ковачева отбелязва като пропуск и че в проекта не намира своето решение проблемът със справедливо определяне в ЗЕ на количествата топлинна енергия, отдадена от сградната инсталация за отопление.

„В заключение, считам за необходимо да отбележа, че Мотивите към ЗИД на ЗЕ не отговарят на изискванията на чл. 28, ал. 2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, съгласно който:

„Мотивите, съответно докладът, съдържат:

  1. причините, които налагат приемането;
  2. целите, които се поставят;
  3. финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба;
  4. очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива;
  5. анализ за съответствие с правото на Европейския съюз.“

От Мотивите не става ясно какви финансови средства ще са необходими за прилагането на новата уредба, очакваните резултати – като например намаление на цените на електрическа енергия при ефективна конкуренция.

Трайна е съдебната практика, че неизпълнението на чл. 28, ал. 1, 2 и 3 ЗНА е съществено нарушение на процедурата по изработване на проекта на нормативния акт и е достатъчно основание за отмяна.

В частичната предварителна оценка за въздействие на Проекта няма представена информация относно изискванията на чл. 16 от Наредбата за обхвата и методологията за извършване на оценка за въздействие за битовите потребители на електрическа енергия, относно:

  • представяне на резултатите от сравняване на вариантите за действие и техните потенциални въздействия по критериите ефективност, ефикасност и съгласуваност /чл. 16, ал. 6/;
  • информация дали административната тежест за физическите лица ще се увеличи или ще се намали при изпълнението на препоръчителния вариант по всеки поставен проблем /чл. 16, ал. 8/;
  • информация дали ще се създават нови регулаторни режими, или дали се засягат съществуващи режими и услуги при изпълнението на препоръчителния вариант по всеки поставен проблем /чл. 16, ал. 9/;
  • информация дали се създават нови регистри при предприемане на действия по изпълнението на препоръчителния вариант по всеки поставен проблем /чл. 16, ал. 10/;
  • информация за потенциалните рискове (ценови, финансови, социални и икономически последици върху бюджетите на домакинствата, информираност на потребителите, правна несигурност,  сигурност на доставките на електрическа енергия и др.) при изпълнението на препоръчителния вариант по всеки поставен проблем /чл. 16, ал. 12/.

С оглед на изложеното изразявам становище, че с Проекта не са защитени в достатъчна степен правата на гражданите и спорните текстове следва да бъдат преразгледани“, заключва общественият защитник."

2023 © Варна е / снимка: Пресцентър на Омбудсмана на Република България

Фронтменът на Rammstein с концерт в България

Мащабното европейско турне на Till Lindemann, което включва и София на 8 декември 2025, ще е с възрастово ограничение 18+
Фронтменът на Rammstein с концерт в България

Българските фенове на фронтмена на Rammstein Тил Линдеман вече могат да започнат да се подготвят за мащабното шоу, което ги очаква, когато новото му европейско турне “Meine Welt” (“Моят свят”) пристигне и в София на 8 декември 2025. Зрелищното мултимедийно преживяване, което ще ви потопи в личния свят на нестандартния артист и ще надхвърли обичайното концертно преживяване, ще се състои в зала Арена 8888 София и е с възрастово ограничение 18+.

Феновете могат да очакват впечатляваща сценография и изцяло нова продукция за турне 2025.

Билетите за концерта в София в зала Арена 8888 София на 8 декември 2025 влизат в предварителна продажба още този понеделник, 18 ноември, в мрежата на ticketstation.bg и на till-lindemann.myticket.de и стартират на цена от 99лв. 

След огромния успех на соловото си европейско турне през 2023, Тил Линдеман безспорно иска да надмине всички очаквания през есента на 2025. Лидерът на Rammstein е известен със своето радикално, безкомпромисно и неповторимо изкуство, обожавано от милиони фенове по света и неслучайно турнето е наречено “Meine Welt” („Моят свят“).

То стартира на 29 октомври 2025, когато зрителите ще могат да се потопят в неповторимата вселена на Тил Линдеман.

Ето всички европейски дати за турнето “Meine Welt” 2025

  • 29.10.2025 / Лайпциг / Германия / QUARTERBACK Immobilien Arena
  • 31.10.2025 / Амстердам / Нидерландия / Ziggo Dome
  • 04.11.2025 / Лондон / Великобритания / OVO Arena Wembley
  • 06.11.2025 / Франкфурт / Германия / Festhalle
  • 08.11.2025 / Дортмунд / Германия / Westfalenhalle
  • 10.11.2025 / Дрезден / Германия / Messe Dresden
  • 20.11.2025 / Париж / Франция / Adidas Arena
  • 21.11.2025 / Дюселдорф / Германия / PSD BANK DOME
  • 23.11.2025 / Хамбург / Германия / Barclays Arena
  • 25.11.2025 / Мюнхен / Германия / Olympiahalle
  • 27.11.2025 / Нюрнберг / Германия / Arena NÜRNBERGER Versicherungen
  • 29.11.2025 / Виена / Австрия / Wiener Stadthalle
  • 01.12.2025 / Краков / Полша / TAURON Arena
  • 02.12.2025 / Будапеща / Унгария / MVM Dome
  • 04.12.2025 / Букурещ / Румъния / ROMEXPO
  • 06.12.2025 / Истанбул / Турция / Ülker Sports and Event Hall
  • 08.12.2025 / София / България / Арена 8888 София
  • 10.12.2025 / Загреб / Хърватия / Arena
  • 14.12.2025 / Цюрих / Швейцария / Hallenstadion
  • 16.12.2025 / Щутгарт / Германия / Hanns-Martin-Schleyer-Halle

Концертът на Тил Линдеман в София се осъществява по покана на Fest Team.

2024 © Варна е / снимки: Пресцентър Fest Team