Мобилно меню

С национална кампания насърчават четенето сред децата

Едва 1,4% от родителите четат редовно на децата си, сочи проучване
С национална кампания насърчават четенето сред децата
712

Стартира национална инициатива "Четем – разгръщаме светове" на верига книжарници Orange, в партньорство с фондация "Детски книги". Кампанията има за цел да се изправи пред предизвикателствата в областта на функционалната грамотност в България, насърчавайки четенето сред децата до 13-годишна възраст.

Инициативата "Четем – разгръщаме светове" се фокусира върху начините да стимулира въображението и креативността, личностното развитие и емпатичното отношение, както и да подпомогне формирането на функционална грамотност у подрастващите.

„Липсата на езикови умения и функционална грамотност създават трудности в ежедневни ситуации на хората – това има негативно въздействие върху възможностите им за образование, професионален напредък и успешна социална адаптация. Ние се стремим да привлечем всички родители и деца към вълшебството на книгите, за да помогнем да се преодолеят тези предизвикателства и да се създадат по-стабилни основи за развитието и успеха на всяко дете. Заедно с фондация „Детски книги“ можем да разширим хоризонтите на подрастващите и да създадем по-добро бъдеще, пълно с въображение и знание." – сподели Ния Арсениева, изпълнителен директор на книжарници Orange.

Проучване, проведено от фондация "Детски книги" в периода 22 май – 05 юни 2023 г. в България, показва какви са нагласите и навиците на родителите към четенето в ранна детска възраст. Анкетираните имат деца на възраст до 6 години. Едва 1,4% от родителите, участващи в проучването, са отговорили, че четат редовно, докато инициативата за четене от децата идва от 41%. Любопитно е, че 99% от анкетираните имат детски книги в домашната библиотека, но 70% от тях ги избират само по красивото оформление и илюстрации. Проучването показва още, че 53% от родителите предпочитат да четат приказки на децата си, които развиват само една част от техните знания и умения. Балансът между книгите с приказки и изданията с други сюжети и теми, които обясняват света, в който децата живеят, е изключително важен за тяхното развитие.

„Изборът на висококачествени книги, съобразени с нуждите и интересите на детето, може да повлияе значително на развитието му. В рамките на кампанията, която ще развиваме с книжарници Orange, целим да подпомогнем възрастните да намират точните книги, чрез които да подпомагат когнитивното и емоционално развитие на своите деца. Екипът ни от години следи ситуацията с грамотността в България и винаги се стремим да поставяме нуждите, интересите и нагласите на децата на фокус, за да ги превръщаме в истински активни читатели с помощта на техните родители, а по-късно и на учителите им.“ – коментира Валентина Стоева, председател на фондация "Детски книги".

В рамките на инициативата Orange предлага над 500 заглавия в различни възрастови категории детски книги, подбрани от екипа специалисти на фондацията. 10% от приходите от всяка книга в списъка, маркирана с "Препоръчано от фондация Детски книги", ще бъдат дарени в подкрепа дейността на фондацията, която активно работи за достъпността на книгите и развитието на образователни програми, насочени към младите читатели. Заглавията от списъка могат да бъдат намерени както във физическите обекти на Orange, така и в онлайн магазина.  

Кампанията "Четем – разгръщаме светове" се стреми да постигне национален обхват и дълготраен положителен ефект сред децата до 13-годишна възраст и техните родители. Чрез различни събития и инициативи в цялата страна верига книжарници Orange и фондация "Детски книги" си поставят за цел да вдъхновят и мотивират децата да прекарват повече време в четене и да откриват радостта и ползите от книгите.

2023 © Варна е

Над 3 720 000 лева за благотворителност събра "Българската Коледа" 

Двадесет и третото издание на кампанията продължава
Над 3 720 000 лева за благотворителност събра "Българската Коледа" 

Двадесет и третото издание на благотворителната инициатива "Българската Коледа" под патронажа на президента на Република България продължава. Тази година кампанията е посветена на хронично и тежко болните деца. Над 3 720 000 лева достигна набраната сума след края на благотворителния спектакъл, който се състоя в Народния театър "Иван Вазов".  Към момента са изпратени 250 000 дарителски SMS на номер 1117 от началото на кампанията, което тази година беше поставено на първи декември в УМБАЛ "Александровска".

На коледния благотворителен спектакъл "Българската Коледа" присъстваха президентът Румен Радев и неговата съпруга Десислава Радева, представители на държавни институции, дипломати, дарители, посланици на кампанията и деца, подпомогнати от "Българската Коледа".

В подкрепа на децата на "Българската Коледа" от сцената на Народния театър послания отправиха

популярни български музиканти, певци, танцьори, актьори, спортисти и журналисти.

Концертът бе реализиран от екипа на "Dream Team Group" и излъчен на живо по Нова телевизия, БНТ и Българското национално радио.

Вече 23-та година каузата "Българската Коледа"  утвърждава дарителските традиции в страната и печели обществена подкрепа. Благодарение на активната подкрепа от дарители и партньори инициативата подпомага всяка година над 550 деца и осигурява високотехнологична медицинска апаратура за лечебни заведения от цялата страна.

Двадесет и третото издание на благотворителната инициатива ще продължи до края на месец ноември 2026-а година.

Заявления за подпомагане на деца се приемат целогодишно, а заявления за осигуряване на апаратура за лечебни заведения до 31 януари 2026 година.  

Допълнителна информация за "Българската Коледа", както и за начините, по които може да бъде направено дарение, са посочени на интернет-страницата на благотворителната инициатива: www.bgkoleda.bg. На същия адрес може да откриете и реда за кандидатстване за подпомагане в рамките на инициативата.

2025 © Варна е / снимка: Администрация на Президента на Република България