Мобилно меню

Състоянието на Аспаруховия мост обсъждат в Министерството на регионалното развитие и благоустройството

Във Варна настояват за алтернативен маршрут, който да поеме трафика при бъдещи ограничителни мерки заради мащабен ремонт
Състоянието на Аспаруховия мост обсъждат в Министерството на регионалното развитие и благоустройството

Среща за състоянието на Аспаруховия мост ще се проведе утре – 26 ноември, в сградата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. В разговорите ще участват министърът на регионалното развитие Иван Иванов, представители на Агенция "Пътна инфраструктура", депутати от Варненски избирателен район, председателят на ПК "Транспорт" към Общински съвет – Варна Георги Кулински и представители на Община Варна. Това стана ясно на третото заседание на работната група, посветена на изясняването на техническото състояние на Аспарухов мост. В него участваха народните представители Ивайло Костадинов и Коста Стоянов, председателят на Общинския съвет инж. Христо Димитров, множество общински съветници, заместник-кметовете Пламен Китипов и Димитър Кирчев, главният архитект на Варна Виктор Бузев, служители на администрацията. Представители на браншовите камари, архитекти, проектанти и строителни инженери също се включиха в срещата.

По време на заседанието беше съобщено, че е внесено предложение между първо и второ четене в държавния бюджет за 2026 г. да бъде осигурено финансиране за обследване и изготвяне на технически проект за Аспарухов мост. Участниците в заседанието изтъкнаха, че без базова информация, изготвена на основата на обследване и технически проект, няма да може да се кандидатства по каквито и да било програми за финансиране. Отново беше подчертано, че

държавата трябва да поеме своя ангажимент към тази стратегическа връзка, която е ключова не само за Варна, но и за националната транспортна мрежа.

В зала "Варна" бяха изслушани проф. д-р Николай Жечев от МГУ "Св. Иван Рилски", инж. Дойчин Ников – председател на СНЦ "Клъстер Черноморска икономическа зона (КЧИЗ)", инж. Тодор Анастасов от Университета по архитектура, строителство и геодезия и инж. Марек Хучала – управител на фирма за интелигентен контрол на пътното движение. Представена беше концепция за евентуално внедряване на комплексна система за дигитален мониторинг, която да осигури постоянно и прецизно наблюдение върху състоянието на моста. Според експертите системата ще позволи ранно и прецизно откриване на деформации, разграничаване на козметични от конструктивни увреждания, денонощно проследяване на дефекти и промени в реално време, както и навременно планиране на ремонти и предотвратяване на инциденти чрез ранно предупреждение. Чрез нея може да се осигури проследяване на изменения с точност до 5 мм, изграждане на детайлен 3D модел и разработване на стратегия за ограничаване на рисковете. Според предварителните изчисления разходите за подобна система няма да надвишат 300 хил. лв.

В обхвата на плана са заложени: фотограметрия и дигитализация – заснемане с дрон и 3D модел като постоянна база за сравнение; InSAR сателитен мониторинг – непрекъснато следене на конструкцията при всякакви условия; лазерно сканиране – за анализ на подмостовото пространство и труднодостъпни елементи на конструкцията; хидрогеографски проучвания – за следене на подмиване на основите; динамични изследвания – вибрации, ускорения, реакции на трафик и вятър.

Отново беше поставен акцент върху необходимостта да се планира алтернативен маршрут, който да поеме трафика при бъдещи ограничителни мерки. Като бързо приложимо решение беше посочено изграждането на т.нар. клапов мост. Според примери от други европейски държави подобно съоръжение може да бъде построено за по-малко от година и струва между 70 и 80 млн. лева, като голяма част от финансирането може да бъде осигурено чрез европейски програми. Необходимото съфинансиране от 15% се равнява приблизително на 600 хил. евро годишно за период от 20 години, стана ясно в зала "Варна". Подчертано беше също, че поддръжката на подобен мост би изисквала значителни средства, а и съоръжението ще има по-широко предназначение от това да обслужва само варненци, което предполага ангажимент от страна на държавата.

На заседанието бяха представени също възможности за въвеждане на интелигентна система за трафика върху Аспарухов мост. Такава система би могла да реагира автоматично при различни ситуации – от инциденти и аварии до преминаване на опасни товари, като регулира скоростта, пренасочва движението и създава безопасни коридори. Предложено бе в общинския бюджет за следващата година да бъдат предвидени средства за въвеждане на технологични решения за наблюдение и контрол на трафика, които ще подобрят управлението на транспортния поток.

2025 © Варна е

16-годишен българин е голямата сензация на 5-ото Световно първенство по спортен риболов за мъже

Иван Радев стана вицешампион в надпреварата по скоростен улов на пъстърва
16-годишен българин е голямата сензация на 5-ото Световно първенство по спортен риболов за мъже

16-годишният състезател от националния отбор на България Иван Радев се превърна в голямата сензация на 5-ото Световно първенство по спортен риболов за мъже в дисциплината Trout Area – скоростен улов на пъстърва с изкуствени примамки в затворен водоем. На риболовната база в Кампли, Италия, десетокласникът от София буквално разби хегемонията на италианските домакини. Българският майстор се качи на подиума на победителите заедно със световния шампион Даниеле Татини от Италия и заелия третото място негов сънародник Франческо Грифони. Радев получи купата за вицешампион и сребърен медал от президента на световната федерация по спортен риболов ФИПС проф. Уго Клаудео Матеоли.

"Истината е, че Иван заслужаваше да стане световен шампион, но заради едно спорно съдийско решение в директния двубой с италианеца изпусна титлата с една точка разлика. Представянето му беше буквално смайващо за всички в Кампли, показа изумителен талант", заяви делегатът на Българската федерация по риболовни спортове Станил Йотов.  

По регламент състезателите играят мачове по схемата "всеки срещу всеки", разпределени в четири сектора на брега на водоема. Победител е този, който хване повече пъстърви за 16 минути, колкото продължава един мач. От общо 34 проведени двубоя Иван Радев спечели 23, в други шест завърши наравно и допусна едва пет загуби. Българският талант, който е ученик в международното училище "Увекинд" в София, улови общо 208 пъстърви.

В световното първенство взеха участие 18 национални отбора и 81 състезатели. В отборното класиране съставът на България, воден от капитана Петко Иванов, се класира на престижното пето място при много силна конкуренция. Световната титла отиде притежание на Италия, второ и трето място заеха Латвия и Литва. Четвърти, само на точка пред България, стана съставът на Япония. Общо за шампионата бяха хванати 9712 дъгови пъстърви, от които 639 на въдиците на българските състезатели. Нашият състав (Петко Иванов, Иван Радев, Красимир Антонов, Мартин Ангов, Любомир Проданов) беше най-младият измежду всички в турнира, с трима тийнейджъри в него.

2025 © Варна е