Мобилно меню

БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"

Той е деветият от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари, до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба
БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"
889

Днес, 25 октомври 2024 г., в китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. бе вдигнат флагът на деветия от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари. Кръстницата на кораба Дима Кръстева му даде името “КОЗНИЦА” (KOZNITZA), с което той стана трети в историята на компанията с това име. Госпожа Кръстева е служител в отдел “Застраховки и Рекламации” на Параходство БМФ. Първият капитан на новопостроения „Козница“ е к.д.п. Мартин Сотиров, а първи главен механик – инж. Георги Колев.

„Козница“, както и останалите кораби от серията, е тип лейкър (способен да плава и в Големите американски езера). С получаването на новия бълкер компанията изпълни планираната доставка на нови кораби и

записа настоящата 2024-та в своята 132-годишна история като годината с най-много новополучени кораби.

През 2025 г. се очакват още три от тази серия, а до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба.

Преди 40 години – на 8 август 1984 г., във Варненската корабостроителница е вдигнат флагът на първия кораб в историята на Параходство БМФ с името "Козница" (KOZNITSA; ІМО 8325901). Той е от серията 25 000-тонни кораби (строителен № 158) за насипни товари. Кръстница на кораба е Веселина Стойкова от Михайловград (дн. Монтана). Под командването на к.д.п. Орлин Станчев „Козница” отплава за Мурманск, където приема пълен товар от апатит за Варна. Бълкерът е в експлоатация до 3 април 2013 г., когато е продаден в Аланг, Индия, за нарязване за скрап.

Вторият кораб на БМФ с името "Козница" е придобит на 21 октомври 2015 г. Той е бълкер (ex TESORO; ІМО 9575436) с дедуейт 32 600 т и е построен през 2010 г. в Китай. Корабът е приет от капитан далечно плаване Ивайло Пасков и от главния механик инж. Валентин Стойков. Вторият „Козница“ е изведен от състава на Параходството на 12 август 2020 г. и продаден на друг корабособственик.

2024 © Варна е / снимки: Параходство БМФ

Навръх 70-ия си юбилей: Варненска легенда във ветроходството тръгва на самотно околосветско плаване с яхта

Очаква се к.д.п. Светлозар Тенев да проплава около 26 000 морски мили, преминавайки под нос Добра надежда, остров Стюарт и нос Хорн - нещо което не е правено самостоятелно до този момент, от нито един българин
Навръх 70-ия си юбилей: Варненска легенда във ветроходството тръгва на самотно околосветско плаване с яхта

Капитан далечно плаване Светлозар Тенев, една от живите легенди на родното ветроходство, тръгва на самотна обиколка на света с яхта. Това трябва да стане около 20 октомври 2025 г., само седмица след като мореплавателят навърши 70 години. Маршрутът, през който ще премине със своята лодка "Огинев", е с дължина близо 26 000 морски мили. От Варна до Лас Па̀лмас де Гран Кана̀рия с него ще има още един човек на борда, след което Тенев ще продължи сам. От Лас Палмас яхтата се отправя към нос Добра надежда. Първо спиране за зареждане на провизии ще направи в Кейптаун, столицата на Южна Африка. После плаването ще продължи под остров Стюарт, който е най-южната точка на Нова Зеландия. В югозападната част на Тихия океан ще бъде и втората спирка за бункер и провизии. След това плаването продължава към нос Хорн и последващо спиране в Аржентина. От Аржентина "Огинев" и кап. Тенев затварят обиколката в Лас Палмас, след което се завръщат във Варна.

Очаква се цялото плаване да продължи между 6 и 8 месеца.

К.д.п. Светлозар Тенев е роден във Варна на 14.10.1955 г. С ветроходство се занимава от 1968 г. Сред най-големите му спортни постижения са 5 участия в Егейска рали регата, където има завоювани 29 купи. 

През 1986 г. с яхтата "Булкон Стар", която сега е вдигната на постамент в района на Морска гара – Варна, участва в трансатлантическата регата за двучленни екипажи "Карлсберг", където заедно с Васил Попов заемат първо място в своя клас. Тогава е поставен и рекорд за прекосяване на Атлантика от двучленен екипаж, който 14 години не е подобрен.

През 1990 г. заедно с Хенрих Кокончев заемат трето място в "Тустар" в клас "Монохъл"(eднокорпусни лодки).

Светлозар Тенев прави първото си самотно плаване през 1987 г. по маршрут Варна – Сочи – Варна, което е квалификация за регата "Остар" през 1988 г.

През 1990 г. плава отново сам от Ню Порт до Гибралтар, когато изминава 3600 мили.

През 2017 г. проплава сам 6500 мили, когато прибира яхта "Огинев" от Антигуа до Варна.

К.д.п. Светлозар Тенев е двукратен носител на наградата Златен глобус "Кор Кароли".

Яхта "Огинев", кръстена на двете му дъщери Огняна и Невена, е френско производство. Строена е през 2005 г. и е дълга 38 фута.

При успешно завършване на самотната околосветска обиколка по този маршрут, нещо което не е правено до този момент от нито един българин, то тя ще бъде посветена на 50-годишнината от околосветското плаване на кап. Георги Георгиев с яхта "Кор Кароли", 40 години от рекорда, поставен с яхта "Булкон стар", и 10 години от успешното представяне на кап. Тенев в Международното ветроходно рали ARC+ (Atlantic Rally for cruisers).

Да му пожелаем успех!

2025 © Варна е / източник: Емилиян Ялъмов