Мобилно меню

В България: Най-много останки от лъвове са намерени по Черноморието

Възможно е преди години хората по нашите земи да са се хранели с лъвове, както и да са използвали кожата им, обяви археолог
В България: Най-много останки от лъвове са намерени по Черноморието

Защо в България няма лъвове, но животното е наш национален символ, има го и в националния ни герб. Родната ни валута е лев. Отговор на въпроса дава археологът д-р Надежда Карастоянова в студиото на Bulgaria ON AIR. 

"Българските земи са обитавани от лъвове, но в праисторията, преди доста време. В Европа останки са открити по нашите земи, в Унгария, в Румъния и в Украйна. Най-древните останки от лъвове по нашите земи са от Караново.

Те са на около 8 000 години.

Най-много останки се намират по Черноморието - в Дуранкулак и Созопол. В Кюстендилско също има няколко останки от лъвове от неолита."

Според д-р Надежда Карастоянова, тъй като по останките има следи от рязане, е възможно преди години да сме се хранели с лъвове, както и да сме използвали кожата им.

Още в праисторията лъвовете са били символ на силата, подчертава тя. 

"Лъвът е израз на мощ и много държави, освен България, избират в техния герб да има лъвове. Поради все още неизяснени причини те изчезват. Сериозно сме ги ловували. В по-късни периоди римляните са използвали лъвовете за гладиаторски битки", обясни д-р Карастоянова.

На въпрос кое е най-екзотичното животно, обитавало нашите земи, тя отговори, че това е тура - т.нар. диво говедо, което е съществувало до XVII век. Било е с много големи размери, но сме успели да го опитомим по онова време.

"Лъвовете най-вероятно са изчезнали не само поради прекомерния лов, но и заради промяната на климатичните условия. Може част от тях да са се изтеглили в Мала Азия", уточни археологът.

2025 © Варна е / източник: Bulgaria ON AIR

Трети нов кораб за 2025 г. получи БМФ

В състава на Параходството тържествено бе приет 32 300-тонният "Мургаш" (Murgash)
Трети нов кораб за 2025 г. получи БМФ

В навечерието на големия християнски празник – Вeликден, на 17 април в китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. в състава на Параходство Български морски флот тържествено бе приет 32 300-тонният "Мургаш" (Murgash) – трети кораб с това име в историята на компанията. Капитан на новопостроения "Мургаш" е к.д.п. Мартин Сотиров, а главен механик – инж. Георги Колев. Така в изпълнение на своята програма за обновление и модернизация,

Параходство БМФ АД получи трети нов кораб за 2025 г.

На 9 януари т.г. бе приет десетият от поръчаните петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари ("Каменица"), а на 18 февруари бе вдигнат флагът и на единадесетия ("Сакар").

Първият "Мургаш" (13 902-тонен рудовоз) е построен в Иношима, Япония и е приет на 15 април 1967 г. от екипаж с капитан Асен Бонджев и с главен механик Божан Тодоров. Първият му рейс е по направлението Япония – Австралия – Англия – България (Пристанище Бургас). Този кораб е в състава на Параходство БМФ до 18 август 2009 г., когато е продаден за нарязване в Гадани Бийч, Пакистан, след 42 години експлоатация.

Вторият "Мургаш" е четвъртият бълкер на Параходство БМФ АД от типа "Българка" (бивш Wanderlust с дедуейт 41 675 т), построен през 2006 г. Неговото приемане става на 3 юни 2014 г. в пристанище Лас Палмас (Канарските острови). Първи капитан на кораба е к.д.п. Страхил Иванов, а първи главен механик - Пламен Кожухаров. Вторият "Мургаш" е състава на БМФ до 19 май 2022 г., когато е продаден на друг собственик, съобщават от Параходството на официалната си страница в социалните мрежи.

2025 © Варна е / снимки: Параходство БМФ