Мобилно меню

Обединяват туризъм, култура и иновации във Варна

За първи път трите ресорни министерства си сътрудничат с местната власт в лицето на Община Варна за създаване на нов продукт
Обединяват туризъм, култура и иновации във Варна

Работна среща за обсъждане на възможностите за съвместно развитие на иновации, туризъм и култура бе проведена във Варна по инициатива на кмета Иван Портних. В нея се включиха министърът на иновациите и растежа Милена Стойчева, министърът на туризма Зарица Динкова и  зам.-министърът на културата Виктор Стоянов.

Министър Стойчева подчерта, че за първи път трите министерства си сътрудничат с местната власт в лицето на Община Варна за създаване на нов продукт и ребрандиране на Варна и на България като желана дестинация за иновации, с добавени стойност чрез ключови сектори като култура, творчески индустрии и историческо наследство.

"Подкрепяме Варна, както и някоя от другите общини, които ще се включат в мрежата от иновационни долини, защото имат потенциала да представят културата като ключов елемент за развитието на местните икономики и общества", подчерта министър Стойчева.

По думите й до края на годината ще стартира процедура за Подобряване на производствения капацитет на малки и средни предприятия на стойност над 117 млн. лв. Тя е по Програма „Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027. Един от приоритетите на програмата е подкрепа и развитие на творческите индустрии, за финансиране ще могат да кандидатстват и стартъпи.

Заместник министърът на културата Виктор Стоянов подчерта, че дълго време министерствата са работили "на парче", затова приветства идеята на Министерството на иновациите и растежа за връщането на културата като индустрия с добавена стойност.

На втора за деня работна среща, с представители на ИКТ Клъстер Варна, министрите Милена Стойчева и Виктор Стоянов, обсъдиха нужната институционална подкрепа за развитието на "Дълбоко Технологичен Иновационен Порт Варна" (Varna Deep Tech Innovation Port), както и някои актуални предложения от ИКТ Клъстер Варна. Срещата се състоя в Икономически университет - Варна.

2023 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варнам; ИКТ Клъстер Варна

Оцениха високо българските етерични масла на Световния конгрес за парфюмерия

Земните нотки ще придобиват все по-голяма популярност през следващите години, отбелязват анализатори на ароматния бранш
Оцениха високо българските етерични масла на Световния конгрес за парфюмерия
708

Българските етерични масла и суровини за козметиката получиха висока оценка по време на Световния конгрес и изложение на парфюмерията, който се проведе в Женева. Родните предложения бяха характеризирани като "светлина за душата" и "топла прегръдка", "изключително качествени продукти с нежен, наситен аромат и фина текстура", които "галят сетивата", "успокояват ритъма на сърцето и дишането", "прочистват мислите", "дори сънищата стават по-чисти"... Това са само част от определенията на специалистите, професионалната публика и ценителите, които посетиха българския щанд в панаира Палекспо от 24-ти до 27-и юни. Четиридневният форум събра производители, експерти и търговци на най-голямото събитие в индустрията на ароматите, за да дискутират тенденциите за развитие и бъдещето на сектора.

Българското участие бе организирано от Българската национална асоциация "Етерични масла, парфюмерия и козметика" (БНАЕМПК), с подкрепата на Министерството на земеделието и храните и Държавен фонд "Земеделие".

Основна тема на WPC 2024 бяха ключовите фактори, които движат иновациите в сектора и влиянието на технологиите и изкуствения интелект върху креативността на парфюмеристите. Изводът от дискусиите бе, че независимо от модерния прочит на създаването на продуктите, водещ принцип, който определя същността на индустрията, си остава ароматът и неговата решаваща роля в човешкото преживяване. Затова и щандът на БНАЕМПК, проектиран с тема "Аромати от България", естествено попадна във фокуса на световните тенденции и привлече вниманието на посетителите, предлагайки уникална комбинация от релаксация чрез аромати и прозрения за индустрията. Посетителите оцениха високо българските мостри от етерични масла, екстракти, абсолю, розова вода, борова вода и др. флорални води, ароматерапия, конкрети, тинктури и др. деривати.

"Доволни сме от ангажираността на публиката към продуктовата гама, която представихме по време на изложението. WPC 2024 даде невероятна възможност за свързване на нашите членове с парфюмеристи, дизайнери на аромати, производители и търговци от цял свят, което го прави безценно събитие за обмен на идеи и застъпничество в индустрията", коментира изпълнителният директор на БНАЕМПК Гергана Андреева. Според нея силното участие от България и подкрепата на Министерството на земеделието и храните и на Държавен фонд "Земеделие" придава още по-голяма тежест на присъствието ни, институционализира дейността на Асоциацията и е било високо оценено от нашите европейски партньори.

По време на форума, бяха очертани нововъзникващите тенденции в ароматите и водещите принципи за развитие.

Прочуване с участието на повече от 250 професионалисти в бранша предостави ценни данни, които ще оформят бъдещите разработки на аромати. Резултатите посочват "пасифлора" като следващия модерен аромат за дома, а "земни/почвени нотки" ще се наложат в категорията "фини аромати".

Дълбоката интимност на човешката връзка с ароматите, в симбиоза с природата и науката, водят до глобални инициативи за устойчивост и интеграция на растежа в сектора с общочовешките, общностни и екологични нужди. Ароматната индустрия се ангажира да увеличи дела на възобновяемата енергия в производството, рециклиране, намаляване на отпадъците и ограничаване използването на вода.

Като индустрия, която зависи от здравето на планетата, секторът се ангажира да намали бремето на отпадъците, като се стреми да използва биоразградими съставки в своите ароматни продукти.

По време на форума изпълнителният директор на БНАЕМПК Гергана Андреева се срещна с председателя на IFRA - Международната асоциация за аромати Филип Масе, за да обсъдят важните теми за бранша. Продажбите на индустрията на етерични масла и продукти за козметиката възлизат на 7,3 милиарда евро в световен мащаб, като производителите на потребителски стоки надолу по веригата генерират 357 милиарда евро продажби от производство и търговия на дребно (23% в домашни грижи/почистване, 68% лична хигиена/козметика и 9% фини аромати).

2024 © Варна е / снимки Agrumaria Reggina for WPC2024