Мобилно меню

Днес е Денят на железничаря

Той се чества от средата на миналия век в първата неделя на месец август
Днес е Денят на железничаря

Денят на железничаря се отбелязва всяка година през първия неделен ден на месец август. Традицията за неговото честване датира от средата на миналия век. Изборът на деня, в който се отбелязва професионалният празник на железопътните работници в България, е свързан с историческия факт, че в началото на месец август през далечната 1888 г. железопътната линия Цариброд-София-Белово е открита за международни превози, като същевременно държавата откупува и линията Русе-Варна и започва нейната експлоатация. Така се учредяват Българските Държавни Железници.

Историята на българската железница е богата на постижения, предизвикателства и трудни моменти, но тя най-вече е богата с хора, които са отдавали най-доброто от себе си за развитието на железопътния транспорт. Днешните български държавни железници помнят с признателност всички знайни и незнайни железопътни работници, които със своя принос са дали тласък на железницата да върви напред.

И днес има примери за отлично изпълнение на служебния дълг и достойно отстояване на престижа на железничарската професия. От началото на 2023 г. до настоящия момент за проявен висок професионализъм, бдителност и навременни действия са наградени редица локомотивни машинисти, работници по ремонта в локомотивните депа, служители на превозни бригади в пътнически влакове и служители по експлоатация на товарните превози.

Управленският екип на БДЖ благодари на всички бивши и настоящи служители от дружествата в системата на Холдинга за всеотдайността и професионализма при изпълняване на служебните им задължения, за решителността при справянето с предизвикателствата и готовността за работа в полза на обществото - качества, които са за пример и правят достойна за уважение железничарската професия!

Независимо от трудностите и проблемите всеки достоен железничар е отдал своят личен принос и усилия за развитието на железницата като надежден, удобен и екологичен транспорт на пътници и товари.

По повод днешния празник ръководството на БДЖ поднася своите благопожелания към всички български железничари за здраве, професионална удовлетвореност и лично щастие! През 2023 г., когато цяла Европа подкрепя железопътния транспорт и се дава ясна заявка за неговото бъдещо развитие като най-екологичен, имаме увереността, че и занапред ще продължи съвместната работа за подобряване на качеството на предоставяните услуги и модернизирането на железопътния транспорт в България.

2023 © Варна е

БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"

Той е деветият от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари, до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба
БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"
515

Днес, 25 октомври 2024 г., в китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. бе вдигнат флагът на деветия от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари. Кръстницата на кораба Дима Кръстева му даде името “КОЗНИЦА” (KOZNITZA), с което той стана трети в историята на компанията с това име. Госпожа Кръстева е служител в отдел “Застраховки и Рекламации” на Параходство БМФ. Първият капитан на новопостроения „Козница“ е к.д.п. Мартин Сотиров, а първи главен механик – инж. Георги Колев.

„Козница“, както и останалите кораби от серията, е тип лейкър (способен да плава и в Големите американски езера). С получаването на новия бълкер компанията изпълни планираната доставка на нови кораби и

записа настоящата 2024-та в своята 132-годишна история като годината с най-много новополучени кораби.

През 2025 г. се очакват още три от тази серия, а до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба.

Преди 40 години – на 8 август 1984 г., във Варненската корабостроителница е вдигнат флагът на първия кораб в историята на Параходство БМФ с името "Козница" (KOZNITSA; ІМО 8325901). Той е от серията 25 000-тонни кораби (строителен № 158) за насипни товари. Кръстница на кораба е Веселина Стойкова от Михайловград (дн. Монтана). Под командването на к.д.п. Орлин Станчев „Козница” отплава за Мурманск, където приема пълен товар от апатит за Варна. Бълкерът е в експлоатация до 3 април 2013 г., когато е продаден в Аланг, Индия, за нарязване за скрап.

Вторият кораб на БМФ с името "Козница" е придобит на 21 октомври 2015 г. Той е бълкер (ex TESORO; ІМО 9575436) с дедуейт 32 600 т и е построен през 2010 г. в Китай. Корабът е приет от капитан далечно плаване Ивайло Пасков и от главния механик инж. Валентин Стойков. Вторият „Козница“ е изведен от състава на Параходството на 12 август 2020 г. и продаден на друг корабособственик.

2024 © Варна е / снимки: Параходство БМФ