Мобилно меню

Европейският парламент одобри изграждането на плавателен канал Варна - Русе

Той е планиран като удължаване на международния транспортен коридор Рейн – Дунав
Европейският парламент одобри изграждането на плавателен канал Варна - Русе
921

В Европейския парламент на първо четене е одобрена идеята за изграждането на плавателен канал Варна - Русе като удължаване на международния транспортен коридор Рейн-Дунав. Това съобщиха във Варна евродепутатите от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев и Андрей Новаков, предаде БТА.

Проектът за изграждане на 197-километров плавателен канал е заложен в законодателен регламент, който трябва да получи одобрението на държавите-членки от ЕС и да се гласува на второ четене, което би следвало да се случи до Коледа, обясни Новаков. Той подчерта, че сега правителството на България трябва да се застъпи активно за проекта, да активира дипломатическия си корпус и да го защити пред останалите страни от ЕС.

За представянето на идеята евродепутатите са ползвали готова разработка, която е направена преди години. Новаков уточни, че каналът трябва да е готов до 2040 година, като това ще се случи чрез европейско съфинансиране. Проектът включва изграждане на портове по цялото трасе – от Русе, през Разград, Търговище, Провадия, Девня до Варна. За изграждането на канала ще се ползват поречията на реките Русенски лом и Бели лом, язовир "Съединение" също попада в част от трасето.

С реализацията на проекта ще се подобри транспортната свързаност между Атлантическия океан, Северно и Черно море, допълни Емил Радев. Той припомни, че това е един от най-стратегическите приоритети за ЕС, а с изграждане на канала Варна ще стане с още по-важно значение като вход на външната граница на ЕС. Водният транспорт е един от най-сигурните и екологични видове, освен това е евтин, припомни евродепутатът.

Кметът Иван Портних благодари на двамата евродепутати за активната им и упорита работа за възраждането на проекта. Той изрази позиция, че изграждането на канала би била революционна крачка за развитието на Варна, защото ще превърне града в стратегически транспортен хъб и ще провокира инвестиционни интереси към региона. Това е шанс, който България не трябва да изпуска, каза кметът.

Идеята за връзка Русе-Варна е още от времето на Османската империя, през годините периодично е излизала на дневен ред, после е замирала, сега трябва да използваме уникалния шанс и да я реализираме с европейско финансиране, каза Емил Радев. Двамата евродепутати коментираха, че изпълнението на проекта е от национален интерес и поради тази причина те са получили подкрепа и от българските си колеги от ДБ, ДПС, ВМРО, БСП.

2023 © Варна е / снимка: Пресцентър Община Варна

Нов график за движение на влаковете влиза в сила от 14 декември

С новото разписание ще бъде намалено времето за пътуване на влаковете, които свързват София и Пловдив с Варна, възстановява се и маршрутът на влака от Варна до Враца
Нов график за движение на влаковете влиза в сила от 14 декември

Новият график за движение на влаковете на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД влиза в сила от тази неделя (14 декември 2025 г.). В повечето региони на страната се запазва досега действащият график за движение, а за подобряване на обслужването са осигурени удобни връзки между влаковете с възможности за пътуване между повече населени места.

При изготвянето на новата транспортна схема, БДЖ всяка година съгласува движението на бързите и пътническите влакове с областните и общинските администрации по места. Проектът на графика беше публикуван за обществено обсъждане през месец септември, за да могат клиентите на БДЖ да се запознаят с предложения вариант за разписанието на влаковете през следващата година и да имат достатъчно време да реагират с аргументирани предложения към превозвача и съответните областни и общински власти. Това се прави с цел подобряване на транспортното обслужване на населението, затова и голяма част от направените промени в разписанието на влаковете са съобразени с постъпили предложения от тяхна страна. Друга част от промените са свързани с повишаване рентабилността на превозите и ефективното използване на наличния подвижен състав, както и с извършваните мащабни ремонтни дейности по железопътната инфраструктура.

През следващата година ще се запази обемът на превозите, заложен в сключения договор с държавата за извършване на обществени превозни услуги. Превозът на пътници ще се извършва с общо 518 влака, от които: 79 бързи влака (2 от тях ще се движат само през летния сезон), 117 пътнически влака и 322 крайградски пътнически влака, някои от които ще се движат само в определени дни от седмицата.

С новото разписание ще бъде намалено времето за пътуване на влаковете между София и Бургас през Пловдив, София и Варна през Пловдив, Пловдив и Варна, след като се възстановяват маршрутите им през Чирпан и се избегне продължителното заобикаляне през Димитровград поради извършвани ремонтни дейности по железния път.

Запазва се движението на бързите влакове София - Бургас - София през Подбалканската железопътна линия със значително намалено времепътуване, които осъществяват удобна връзка от и за Велико Търново и Русе и предоставят удобната възможност за пристигане преди обяд в Бургас и връщане следобед за София и Централна Северна България.

В новия график се запазват и директните сутрешни влакове Русе - София и Русе - Пловдив с удобни следобедни връщания от двете точки на страната към дунавския град. Възможността за еднодневно пътуване до Хасково, Кърджали, Момчилград и редица туристически дестинации край язовир Студен кладенец също се запазва с дневните бързи влакове по маршрута Димитровград - Хасково - Кърджали - Момчилград - Подкова и обратно, които осъществяват удобни връзки от и за София, Пазарджик и Пловдив.

Подобрява се регионалното обслужване в района на Ловеч и Троян чрез възстановяване на следобедния влак до и от Троян, подобрява се и обслужването по направление Пловдив - Асеновград чрез минимизиране на пътуванията с прекачване в гара Крумово. Обслужването по теснолинейката също се подобрява с промяна в разписанието на нощния влак, който вече ще заминава по-късно, в по-удобно дневно време.

С влизането в сила на новото разписание се възстановява търсената удобна бърза връзка за пътуване от Пловдив към Велико Търново и Русе с прекачване в гара Михайлово от бързия влак № 8631 от Пловдив за Варна на бързия влак № 464 от Димитровград за Горна Оряховица. Възстановява се и маршрутът на влак № 2654 от Варна до Враца, след като през настоящата 2025 г. се движеше само до гара Мездра.

С новия график е предвидено движението и на 8 международни бързи влака.

Запазва се всекидневното движение на влаковете между България и Турция с нощния влак по маршрут София - Халкали - София, както и директните вагони между Букурещ и Халкали в летния период, влаковете между България и Румъния чрез международната връзка по направлението София - Букурещ със сутрешния влак София - Варна с директни вагони за Русе и следобедния влак Русе - София с връзка в гара Русе за и от Букурещ. През летния период ще се запази движението на директни вагони по направлението София - Горна Оряховица - Букурещ - Горна Оряховица - София и Варна - Русе - Букурещ - Русе - Варна. Другата възможност за международна връзка между България и Румъния е по направлението София - Крайова, която се осъществява в гара Видин със сутрешния влак София - Варна с връзка в гара Мездра за Видин, както и в обратното направление с обедния влак Видин - София.

При разработването на новото разписание, транспортната схема и периодите на движение на влаковете са съобразени в максимална степен с обемите и структурата на превозите, както и с техническите възможности и капацитета на подвижния състав и железопътната инфраструктура.

В Графика са взети предвид и планираните по-мащабни ремонти по железопътната инфраструктура, модернизацията на коловозното развитие на Централна гара София и модернизацията на железен път, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникация в гара Пловдив, ограничаващи пропускателната способност в определени участъци.

Подробна информация за новия График за движение на влаковете клиентите на БДЖ могат да получат от служителите на гишетата "Информация" и билетните каси във всички железопътни бюра и гари в страната, на националния информационен телефон 02/931 11 11 или от електронния пътеводител на официалната интернет страница на дружеството: www.bdz.bg.

2025 © Варна е