Мобилно меню

Европейският парламент одобри изграждането на плавателен канал Варна - Русе

Той е планиран като удължаване на международния транспортен коридор Рейн – Дунав
Европейският парламент одобри изграждането на плавателен канал Варна - Русе
756

В Европейския парламент на първо четене е одобрена идеята за изграждането на плавателен канал Варна - Русе като удължаване на международния транспортен коридор Рейн-Дунав. Това съобщиха във Варна евродепутатите от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев и Андрей Новаков, предаде БТА.

Проектът за изграждане на 197-километров плавателен канал е заложен в законодателен регламент, който трябва да получи одобрението на държавите-членки от ЕС и да се гласува на второ четене, което би следвало да се случи до Коледа, обясни Новаков. Той подчерта, че сега правителството на България трябва да се застъпи активно за проекта, да активира дипломатическия си корпус и да го защити пред останалите страни от ЕС.

За представянето на идеята евродепутатите са ползвали готова разработка, която е направена преди години. Новаков уточни, че каналът трябва да е готов до 2040 година, като това ще се случи чрез европейско съфинансиране. Проектът включва изграждане на портове по цялото трасе – от Русе, през Разград, Търговище, Провадия, Девня до Варна. За изграждането на канала ще се ползват поречията на реките Русенски лом и Бели лом, язовир "Съединение" също попада в част от трасето.

С реализацията на проекта ще се подобри транспортната свързаност между Атлантическия океан, Северно и Черно море, допълни Емил Радев. Той припомни, че това е един от най-стратегическите приоритети за ЕС, а с изграждане на канала Варна ще стане с още по-важно значение като вход на външната граница на ЕС. Водният транспорт е един от най-сигурните и екологични видове, освен това е евтин, припомни евродепутатът.

Кметът Иван Портних благодари на двамата евродепутати за активната им и упорита работа за възраждането на проекта. Той изрази позиция, че изграждането на канала би била революционна крачка за развитието на Варна, защото ще превърне града в стратегически транспортен хъб и ще провокира инвестиционни интереси към региона. Това е шанс, който България не трябва да изпуска, каза кметът.

Идеята за връзка Русе-Варна е още от времето на Османската империя, през годините периодично е излизала на дневен ред, после е замирала, сега трябва да използваме уникалния шанс и да я реализираме с европейско финансиране, каза Емил Радев. Двамата евродепутати коментираха, че изпълнението на проекта е от национален интерес и поради тази причина те са получили подкрепа и от българските си колеги от ДБ, ДПС, ВМРО, БСП.

2023 © Варна е / снимка: Пресцентър Община Варна

БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"

Той е деветият от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари, до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба
БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"

Днес, 25 октомври 2024 г., в китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. бе вдигнат флагът на деветия от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари. Кръстницата на кораба Дима Кръстева му даде името “КОЗНИЦА” (KOZNITZA), с което той стана трети в историята на компанията с това име. Госпожа Кръстева е служител в отдел “Застраховки и Рекламации” на Параходство БМФ. Първият капитан на новопостроения „Козница“ е к.д.п. Мартин Сотиров, а първи главен механик – инж. Георги Колев.

„Козница“, както и останалите кораби от серията, е тип лейкър (способен да плава и в Големите американски езера). С получаването на новия бълкер компанията изпълни планираната доставка на нови кораби и

записа настоящата 2024-та в своята 132-годишна история като годината с най-много новополучени кораби.

През 2025 г. се очакват още три от тази серия, а до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба.

Преди 40 години – на 8 август 1984 г., във Варненската корабостроителница е вдигнат флагът на първия кораб в историята на Параходство БМФ с името "Козница" (KOZNITSA; ІМО 8325901). Той е от серията 25 000-тонни кораби (строителен № 158) за насипни товари. Кръстница на кораба е Веселина Стойкова от Михайловград (дн. Монтана). Под командването на к.д.п. Орлин Станчев „Козница” отплава за Мурманск, където приема пълен товар от апатит за Варна. Бълкерът е в експлоатация до 3 април 2013 г., когато е продаден в Аланг, Индия, за нарязване за скрап.

Вторият кораб на БМФ с името "Козница" е придобит на 21 октомври 2015 г. Той е бълкер (ex TESORO; ІМО 9575436) с дедуейт 32 600 т и е построен през 2010 г. в Китай. Корабът е приет от капитан далечно плаване Ивайло Пасков и от главния механик инж. Валентин Стойков. Вторият „Козница“ е изведен от състава на Параходството на 12 август 2020 г. и продаден на друг корабособственик.

2024 © Варна е / снимки: Параходство БМФ