Мобилно меню

Отбелязваме Деня на железничаря

На професионалния празник отново се подчертават положените усилия за развитието на железницата като надежден, удобен и екологичен транспорт на пътници и товари
Отбелязваме Деня на железничаря

Денят на железничаря се отбелязва всяка година през първия неделен ден на месец август. Традицията за неговото честване датира от средата на миналия век. Изборът на деня, в който се отбелязва професионалният празник на железопътните работници в България, е свързан с историческия факт, че в началото на месец август през далечната 1888 г. железопътната линия Цариброд - София - Белово е открита за международни превози, като същевременно държавата откупува и линията Русе - Варна и започва нейната експлоатация.

Така се учредяват Българските Държавни Железници.

Историята на българската железница е богата на постижения, предизвикателства и трудни моменти, но тя най-вече е богата с хора, които са отдавали най-доброто от себе си за развитието на железопътния транспорт. Днешните български държавни железници помнят с признателност всички знайни и незнайни железопътни работници, които със своя принос са дали тласък на железницата да върви напред.

И днес има примери за отлично изпълнение на служебния дълг и достойно отстояване на престижа на железничарската професия. От началото на 2024 г. до настоящия момент за проявен висок професионализъм, бдителност и навременни действия са наградени редица локомотивни машинисти, работници по ремонта в локомотивните депа, служители на превозни бригади в пътнически влакове и служители по експлоатация на товарните превози.

Управленският екип на БДЖ благодари на всички бивши и настоящи служители от дружествата в системата на Холдинга за всеотдайността и професионализма при изпълняване на служебните им задължения, за решителността при справянето с предизвикателствата и готовността за работа в полза на обществото - качества, които са за пример и правят достойна за уважение железничарската професия!

Независимо от трудностите и проблемите всеки достоен железничар е отдал своят личен принос и усилия за развитието на железницата като надежден, удобен и екологичен транспорт на пътници и товари.

По повод днешния празник ръководството на БДЖ поднася своите благопожелания към всички български железничари за здраве, професионална удовлетвореност и лично щастие! През 2024 г., когато цяла Европа стимулира развитието на железопътния транспорт като най-екологичен, имаме увереността, че и занапред ще продължи съвместната работа за подобряване на качеството на предоставяните услуги и модернизирането на железопътния транспорт в България.

2024 © Варна е

БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"

Той е деветият от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари, до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба
БМФ с нов кораб: Вдигнаха флага на "Козница"
612

Днес, 25 октомври 2024 г., в китайската корабостроителница Jiangsu New Yangzi Shipbuilding Co. бе вдигнат флагът на деветия от поръчаната от Параходство БМФ серия от петнадесет 32 000-тонни кораба за насипни товари. Кръстницата на кораба Дима Кръстева му даде името “КОЗНИЦА” (KOZNITZA), с което той стана трети в историята на компанията с това име. Госпожа Кръстева е служител в отдел “Застраховки и Рекламации” на Параходство БМФ. Първият капитан на новопостроения „Козница“ е к.д.п. Мартин Сотиров, а първи главен механик – инж. Георги Колев.

„Козница“, както и останалите кораби от серията, е тип лейкър (способен да плава и в Големите американски езера). С получаването на новия бълкер компанията изпълни планираната доставка на нови кораби и

записа настоящата 2024-та в своята 132-годишна история като годината с най-много новополучени кораби.

През 2025 г. се очакват още три от тази серия, а до края на 2026 г. флотилията от новия тип лейкъри ще наброява общо 15 кораба.

Преди 40 години – на 8 август 1984 г., във Варненската корабостроителница е вдигнат флагът на първия кораб в историята на Параходство БМФ с името "Козница" (KOZNITSA; ІМО 8325901). Той е от серията 25 000-тонни кораби (строителен № 158) за насипни товари. Кръстница на кораба е Веселина Стойкова от Михайловград (дн. Монтана). Под командването на к.д.п. Орлин Станчев „Козница” отплава за Мурманск, където приема пълен товар от апатит за Варна. Бълкерът е в експлоатация до 3 април 2013 г., когато е продаден в Аланг, Индия, за нарязване за скрап.

Вторият кораб на БМФ с името "Козница" е придобит на 21 октомври 2015 г. Той е бълкер (ex TESORO; ІМО 9575436) с дедуейт 32 600 т и е построен през 2010 г. в Китай. Корабът е приет от капитан далечно плаване Ивайло Пасков и от главния механик инж. Валентин Стойков. Вторият „Козница“ е изведен от състава на Параходството на 12 август 2020 г. и продаден на друг корабособственик.

2024 © Варна е / снимки: Параходство БМФ