Мобилно меню

20% ръст на немските туристи у нас очакват за летен сезон 2023

Български представители от туристическия бранш участваха в над 1200 бизнес срещи в Германия, за да промотират възможностите за ваканция у нас
20% ръст на немските туристи у нас очакват за летен сезон 2023

С 20% повече немски туристи може да очакваме у нас това лято, сочат данните на резервациите в най-големите туроператори в Германия. Това стана ясно по време тематично туристическо роудшоу в Германия, в което представители на 77 хотела, 6 туроператора и двете морски летища във Варна и Бургас, рекламираха заедно българското Черноморие.

Инициативата, организирана съвместно от Министерството на туризма и браншовото обединение Bulgarian Black Sea Alliance, премина през градовете Берлин, Лайпциг, Мюнхен, Франкфурт, Дюселдорф и Дуисбург. В рамките на петте дни бяха проведени близо 1200 двустранни срещи с 300 местни райзебюра и туристически агенти, с цел да бъде повишен интересът към морските ни курорти.

Сред официалните гости на отделните прояви бяха Н. Пр. г-жа Елена Шекерлетова – извънреден и пълномощен посланик на България в Германия, Тихомир Патарински – първи секретар в посолството ни в Берлин и представител на Министерството на туризма, генералният консул в Мюнхен Драгомир Димитров, почетният консул в Лайпциг Хайко Шмид, ръководителите на търговски мисии Анета Груйчева, Стефан Йонков и Румен Бонев.

Част от програмата бяха и две срещи с медиите – в градовете Берлин и Мюнхен, по време на които бяха представени най-новите тенденции в предлаганите туристически пакети, сигурността и устойчивостта на дестинацията, богатото културно, кулинарно, балнеологично и спортно разнообразие на продукта. В края на рекламната обиколка участниците се обединиха около становището, че подобен род съвместни представяния повишават доверието на местните партньори и са добра платформа за установяване на нови контакти

Германските туроператори отбелязаха също, че през последните няколко години българският туристически продукт е показал високо качество, отговарящо на стандартите, наложени от основни конкуренти от регион Средиземноморие и Близък Изток. Според тях е необходимо преформулиране на основното рекламно послание, показващо страната ни като евтина и достъпна дестинация, като бъде поставен акцент върху качеството.

Туроператорите в Германия изтъкнаха, че за богати провинции като Бавария, Баден-Вюртемберг и тези в Северозападната част на страната, ниската цена не е сред основните продажбени аргументи, тъй като местната публика на първо място търси качество, а след това цена. За да се надскочи търговското плато не са достатъчни единствено усилията на отделните субекти в сектора – хотелиери, ресторантьори и туроператори. Нужен е синергичният ефект от общите усилия на бранша, обединен от Министерството на туризма и браншови организации каквато е Bulgarian Black Sea Alliance, казаха още участниците от немска страна.

Сред присъстващите на срещите във Франкфурт бе и Маринела Холтфретер – рекламен специалист от български произход, работеща за голяма немска маркетингова агенция, която сподели, че за първи път в 30-годишния й опит България излиза извън рамките на туристическите изложения в усилията си да достигне до повече потенциални клиенти от Германия.

2023 © Варна е / снимки: Пресцентър КК Албена

Масирани проверки по морето правят инспектори от различни институции

Инициативата е на Министерството на туризма
Масирани проверки по морето правят инспектори от различни институции

Министерството на туризма организира и координира най-масираната до момента съвместна проверка на търговски обекти в курорта "Слънчев бряг", с участието на Комисията за защита на потребителите (КЗП), Националната агенция за приходите (НАП), Регионалната здравна инспекция (РЗИ) и Икономическа полиция. За първи път толкова много институции действат едновременно на терен под координацията на министерството. На място присъства и заместник-министърът на туризма Павлин Петров. Целта е да се гарантира сигурността на туристите и да се упражни ефективен контрол върху качеството на предлаганите услуги в най-натоварените курортни зони.

Министърът на туризма Мирослав Боршош заяви, че проверките са част от дългосрочната стратегия на министерството за развитие на сектора чрез високи стандарти и прозрачен контрол. "Гарантирането на качествена и сигурна туристическа услуга е приоритет за нас. Туристът трябва да бъде защитен не само като потребител, но и като гост на страната ни. Именно затова Министерството на туризма работи в синхрон с всички контролни органи, за да се гарантира законност, доверие и устойчивост в сектора", каза министър Боршош.

"Активното присъствие на контролните институции в началото на летния сезон показва огромната ни ангажираност да предложим качествен туристически продукт", заяви още министър Мирослав Боршош по време на брифинг. "За първи път се работи в такъв обем, с толкова институции и такава оперативна координация. По този начин даваме ясен сигнал към туристическия бизнес, че компромиси със сигурността на туристите няма да се допускат. Координираният контрол е ключов инструмент за поддържане на доверие в българските туристически услуги", допълни още министърът.

В рамките на проверката бяха инспектирани над 50 търговски обекта. Служители на НАП прилагаха метода на "таен клиент" за установяване на нерегламентирани търговски практики и укриване на приходи. Всички институции извършиха проверки по своите компетенции, включително по отношение на хигиенни условия, етикетиране, ценова информация и спазване на санитарни изисквания. В резултат на съвместната инспекция бяха констатирани множество нарушения от различен характер от всички институции, напр. неиздаване на касови бележки, продажба на стоки без документи за произход и предлагане на фалшиви маркови продукти. Част от тези артикули са иззети от Икономическа полиция.

Министърът на туризма подчерта, че ефективният контрол е неразделна част от усилията за устойчиво развитие на сектора: "Сигурността и качеството на туристическите услуги не са случайност – те изискват постоянна ангажираност, контрол и партньорство между институциите и бизнеса", допълни той.

Паралелно с проверките в търговски обекти, Министерството на туризма чрез дирекция "Контролна и инспекционна дейност" осъществява и засилен контрол върху морските плажове по цялото Черноморие. Провеждат се както планови, така и внезапни проверки, включително в почивни дни, насочени към спазването на изискванията за водно спасяване, медицинско обслужване, санитарни условия, свободен достъп, обозначаване на зони и опазване на природната среда. Към момента са извършени 189 проверки на морски плажове, включително 7 на неохраняеми участъци. Констатираните нарушения са 19 и са съставени 4 акта за административни нарушения, наложени са 4 договорни неустойки. Сред най-честите нарушения са липса на медицински лица, непълно оборудване на медицински пунктове, липса на указателни табели и неактуализирано работно време на спасителните екипи.

Всички тези действия се предприемат на фона на информацията от Доклада за качеството на водите за къпане за 2024 г., публикуван на 20 юни 2025 г. от Европейската агенция по околна среда (EEA), според който България е на 2-ро място в ЕС (след Кипър) с 97.9 % плажни води с "отлично" качество, включително крайбрежни и вътрешни води. Този резултат е над европейския стандарт от 85.4 % за "отлично" качество. След нашата страна остават Гърция, Хърватска, Италия и Испания. Министерството на туризма е в постоянен контакт с компетентните български органи - Регионалните здравни инспекции към Министерството на здравеопазването и Министерството на околната среда и водите, извършващи редовен и стриктен мониторинг на качеството на водата по цялото ни крайбрежие. Последните анализи показват отлични показатели за чистота на морската вода в повечето зони за къпане. Българските морски плажове отговарят на всички изисквания на Европейския съюз и са в пълно съответствие със стандартите за безопасност и здраве.

2025 © Варна е / снимка: Министерство на Туризма