Мобилно меню

Двоен ръст на испанските туристи отчитат във Варна

Испанците проявяват интерес към българската култура, история и природни забележителности, ценят хубавата храна и вино, спокойствието и позитивното обслужване, отбелязват експерти
Двоен ръст на испанските туристи отчитат във Варна

Община Варна участва на международното туристическо изложение FITUR в испанската столица Мадрид, което се провежда от 22 до 26 януари 2025 година. На елитния форум България е представена с информационен щанд на площ от 150 кв. м, а тази година участие вземат рекорден брой български компании и общини – общо 19, сред които и морската столица. 

FITUR е едно от най-мащабните туристически изложения в света, третото по-големина след ITB и WTM за световния туристически бизнес и най-важното за всички испаноговорящи пазари, защото освен Испания, обхваща и страните от Централна и Южна Америка.

България се представя и утвърждава все по-успешно на туристическия пазар в Испания, като целогодишна дестинация за посещение. Присъствието на толкова много български туристически фирми и региони в Мадрид дава отлична възможност да се разкрие значителният потенциал на страната ни като целогодишна дестинация за летен и зимен туризъм, както и различни форми на специализиран туризъм, посочват експертите представящи Община Варна на изложението в Мадрид.  

По думите им Варна отчита двоен ръст на испанските туристи през 2024 г., спрямо 2023 г.

През 2023 г. 2 416 испанци са посетили морската столица, а през 2024 г. техният брой е нараснал значително - 5 110 души. Испанските туристи са и сред хората, които най-често търсят услугите в Туристическия информационен център в града ни, като най-често се интересуват от културен туризъм, забележителности и атрактивни пътешествия.

Експертите посочват още, че испанските туристи проявяват любопитство по отношение на българската култура, история и природни забележителности.

Това, което е много важно за тях са хубавата храна и виното, както и спокойната и живописна почивка, ценят доброто и позитивно обслужване, допълват още специалистите. 

Община Варна представя в Мадрид разнообразните възможности на дестинацията ни, които включват различни видове черноморски туризъм, като културно-исторически, балнео и СПА, уелнес, безплатни пешеходни турове и запознаване с места свързани с нови и различни преживявания. На отделните щандове може да бъдат видени визуални презентации и кратки филмчета за Варна, което предизвиква интерес сред посетителите и им дава възможност да се запознаят с местата още на място и да преживеят дестинацията предварително. По време на изложението ежедневно се провеждат срещи с местни представители на медии, блогъри, проявяващи интерес за взаимно сътрудничество и се създават се нови полезни контакти, информираха още представителите на Община Варна в Мадрид.

2025 © Варна е / снимки: FITUR Madrid; Пресцентър Община Варна

България трябва да постави фокус върху непопулярни туристически дестинации

Страната ни трябва да разнообрази туристическата си оферта като покаже скритите си съкровища, отбеляза министър Мирослав Боршош, който се включи в дискусия за нова устойчива стратегия за европейския туризъм
България трябва да постави фокус върху непопулярни туристически дестинации

България остава фокусирана върху стратегическото, приобщаващо и регионално балансирано развитие изтъкна министърът на туризма Мирослав Боршош, който се включи в дискусия за нова устойчива стратегия за европейския туризъм. Той настоя за отделен бюджет за развитие на сектора в ЕС, по време на неформалната среща на министрите на туризма, която се проведе в периода 23-24 юни 2025 г. във Варшава, Полша.

Боршош поясни, че България подкрепя изработването на нова, практична и перспективна стратегия за устойчив туризъм на ЕС.

Министърът подчерта, че тя следва да отчита взаимозависимостта на туризма с други сектори – като транспорт, селско стопанство, строителство, здравеопазване и търговия.

"Изказваме благодарност към полското председателство за поставянето на бъдещето на устойчивия туризъм в Европа в центъра на общия ни диалог," заяви министърът и подчерта, че приложението на тази  стратегия следва да бъде съпроводено от целево финансово обезпечаване, за да се гарантира реалното ѝ изпълнение,

насърчаването на зелени инвестиции и развитието на по-слабо познати дестинации.

Специален фокус трябва да се постави върху подкрепа на малките и средни предприятия, които често срещат ресурсни ограничения за внедряването на иновации и екологични решения.

По време на срещата министър Мирослав Боршош очерта и виждането на страната ни за ключовите приоритети, които са фундаментални при изготвянето на тази стратегия. Сред тях е ускоряването на зеления преход чрез насърчаване на практики, които минимизират отрицателното въздействие върху околната среда и допринасят за възстановяването на природните ресурси.

Наблягането на дигиталната трансформация на туризма също е ключов приоритет с фокус върху внедряването на цифрови технологии, които подобряват ефективността, достъпността и туристическото преживяване, без да изместват човешкия фактор.

Друг ключов приоритет е укрепването на социалната устойчивост и териториалното сближаване, за да се гарантира, че развитието на туризма ще допринесе за благосъстоянието на местните общности, за създаването на качествени работни места и намаляване на регионалните неравенства.

В своето изказване министърът на туризма призова за разширяване на статистическите източници чрез използване на онлайн съдържание, мобилни данни, екологични и финансови показатели. Въвеждането на обща европейска методология и интегрирането на информацията от тях в Европейското пространство за данни  са от съществено значение за сравнимостта и прозрачността на анализите в туризма.

По време на втората панелна сесия на срещата беше обърнато специално внимание на необходимостта от преодоляване на дисбаланса в развитието на туризма. В тази връзка министър Мирослав Боршош определи дискусията като навременна относно едно от най-належащите предизвикателства в сектора, а именно небалансираното развитие. Подобно на много държави членки, България е изправена пред две паралелни реалности:

концентриран туристопоток в популярни дестинации и недоразвит потенциал на други.

Справянето с този дисбаланс е от съществено значение за екологичната, социалната и културната устойчивост, подчерта още министърът.

Страната ни ще продължи да инвестира в интегрирани маркетингови комуникации и дигитален storytelling, за да покаже скритите съкровища на България и да разнообрази туристическата си оферта. В основата на този подход стои принципа на ангажирането на общността. Министерството работи в тясно сътрудничество с общините и местната власт, за да съгласува развитието на туризма с местните приоритети.

В позицията на българската страна, изложена от министър Мирослав Боршош по време на срещата, беше подчертана

необходимостта от общоевропейски подход за промотиране на дестинациите в близост до конфликта в Украйна като сигурни, надеждни и гостоприемни.

Министърът поясни още, че неравномерното развитие и предизвикателствата пред сигурността не са пречки, а възможности – за преосмисляне, укрепване на устойчивостта и обединяване на усилията за по-балансиран и отговорен туризъм в Европа.

В заключение министър Мирослав Боршош се обърна към своите европейски колеги с думите: "Тази среща е повече от дискусия – тя е подновен ангажимент за партньорство, координация и трансформация. Заедно предстои да очертаем стратегия в сектор туризъм, която подкрепя нашите общности, зачита околната среда и подготвя нашите икономики за предизвикателствата на утрешния ден."

2025 © Варна е / снимки: Фейсбук