Мирослав Боршош: Туристическият бранш отдавна чака еврото у нас
Министърът на туризма подчерта, че въвеждането на еврото ще повиши доверието към дестинация България и ще направи по-лесни и предвидими пътуванията на гости от различни части на света
02 сеп. 2025 | 23:08
Сподели статията
Националната информационна кампания за въвеждането на еврото в България стартира с проява в Бургас. Форумът е първи от поредица събития в страната, посветени на процеса по присъединяване към еврозоната. В него участие взеха министър-председателят Росен Желязков, вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, министърът на финансите Теменужка Петкова, министърът на туризма Мирослав Боршош, министърът на енергетиката Жечо Станков, кметът на Бургас Димитър Николов, управителят на Българската народна банка Димитър Радев, както и Йорданка Чобанова – ръководител на Представителството на Европейската комисия в България.
Министърът на туризма Мирослав Боршош обяви пълната готовност на сектора за европейската валута.
Пред представители на местната власт, туристическия бизнес и граждани той подчерта, че бизнесът отдавна чака еврото у нас.
„Ние от Министерството на туризма проведохме редица срещи с бранша и изчистихме ключови въпроси още преди старта на кампанията. „Единството е сила“ – това е мотото на кампанията и ние сме тук, за да отговаряме честно на въпросите: защо, как и кога ще се случи този процес“, заяви Боршош.
Той очерта и основните ползи за сектора: повече стабилност и доверие в дестинацията, по-силен международен имидж на България като модерна и интегрирана европейска държава, предимства за бизнеса чрез намаляване на разходите и рисковете, по-лесни и предвидими пътувания за туристите, както и по-благоприятна среда за устойчиви инвестиции.
Министерството на туризма вече организира ключови форуми и дискусии, сред които Националната конференция „Българският туризъм и присъединяването към Еврозоната“, международната дискусия „Бъдещето на туризма в България и Европа“, както и работни срещи с БНБ, Министерството на икономиката, КЗП и туристическите организации.
Предстои тя да се превърне в модерно пространство за разходка, спорт и отдих край морето
23 окт. 2025 | 15:58
Сподели статията
В началото на есента започна реализацията на следващите етапи от проекта за благоустрояването на Алея Първа, който е инициатива на "Холдинг Варна" АД. Проектът предвижда развитие на участъка между втора буна и края на укрепителното съоръжение – с нови алеи за разходки, зони за спорт и отдих, воден център с минерални басейни, панорамна асансьорна кула, детски площадки, фитнеси на открито, заведения, медицински пункт, конгресен център и модерни пространства за почивка край морето.
Извършеното до момента по проекта, както и предстоящите дейности бяха представени от изпълнителните директори на "Холдинг Варна" АД – Ивелина Шабан и Милчо Близнаков.
Припомнено беше изграденото през 2013 г. брегоукрепително съоръжение, панорамната алея, свободен паркинг с близо 700 паркоместа, канализация, алейно осветление, пейки и кошчета, както и поддръжката, извършвана ежегодно от "Холдинг Варна" АД със собствени средства.
В изказването си Близнаков отбеляза, че в укрепения участък между Приморски парк и крайбрежната алея не се наблюдават ерозионни процеси – доказателство за дългосрочната устойчивост на съоръжението.
"От завършването на укрепителното съоръжение през 2013 г. до днес в участъка не са наблюдавани срутвания или други ерозионни процеси. Съоръжението доказва своята ефективност вече повече от десет години, като запазва целостта на Приморски парк. Това ни дава увереност да продължим реализацията на проекта", подчерта Близнаков.
В своята презентация Ивелина Шабан представи следващите етапи от реализацията на проекта, които са започнали тази есен. Те включват завършването на канализационната и електрификационната инфраструктура, изграждането на канално-помпена станция при Шокъров канал, както и старта на два от ключовите обекти – панорамната асансьорна кула и водния център.
Новият воден център ще бъде място за спорт, отдих и рекреация с атракциони, басейни с минерална вода и специална социална програма, която предвижда безплатни уроци по плуване за деца до 12-годишна възраст.
Минералната вода, с която ще се захранват съоръженията, се добива от сондаж с дълбочина от 2000 метра и има естествена температура между 48 и 50 градуса.
"Холдинг Варна" планира да развие зоната от втора буна до края на укрепителното съоръжение като модерно крайбрежно пространство.
"На площ от 91 хиляди кв.метра ще създадем място за разходка, спорт, забавление и почивка. В проекта са включени вътрешни алеи с пейки и дървета, пространства с водни огледала и фонтани, детски площадки, игрища за волейбол и падел, както и открити фитнес зони", разкри Ивелина Шабан.
В непосредствена близост до трета буна ще бъде изградена
база за водни спортове, която ще даде възможност за обучение по дайвинг, уейкборд и сърф.
Проектът включва също Конгресен и събитиен център, информационен център с медицински пункт, както и добре организирана пешеходна и паркинг инфраструктура.
Архитектурното оформление на зоната е разработено от екипа на архитектурно студио STARH в тясно сътрудничество с "Холдинг Варна" АД. Концепцията, визията и заданието са изготвени от архитект Марин Митев и екипа на дружеството, а архитектурното студио е доразвило идейния замисъл.
Арх. Светослав Станиславов представи архитектурното решение като част от визията, която вписва Варна в глобалната тенденция за градове, обръщащи се отново към своето море. Той подчерта, че
"Алея Първа" е пример за устойчиво развитие, при което се съчетава функционалност, архитектура и природа.
"Целта е морето отново да стане част от ежедневието на хората – чрез пространства, отворени, зелени и пълни с живот", посочи Станиславов.
Ивелина Шабан обобщи философията на проекта: "Вярвам, че този проект успява да намери баланса между потребностите на различните хора – на жителите, на спортуващите, на семействата и на гостите на града. Той дава възможност това пространство да бъде използвано пълноценно – с мисъл за хората, природата и бъдещето."
Проект "Алея Първа" е дългосрочна инвестиционна инициатива на "Холдинг Варна" АД, която цели да превърне крайбрежната зона в съвременно, достъпно и устойчиво градско пространство, отворено към всички граждани и гости на Варна.