Мобилно меню

Министър Илин Димитров: Туризмът във Варна ще възвърне нивата си от преди пандемията

Цените по морето ще са с 20-30% по-високи, но поскъпването ще е доста по-малко в сравнение с конкурентните ни чуждестранни дестинации, което ще постави България в добра позиция на картата на европейския и международния туризъм, отбеляза министърът на туризма в специално интервю за ВАРНА Е
Министър Илин Димитров: Туризмът във Варна ще възвърне нивата си от преди пандемията
1078

Илин Димитров е министър на туризма във втори поред служебен кабинет. Той е предприемач и университетски преподавател, оглавява Варненската туристическа камара в периода от 2020 до 2022 година. Разговаряме в началото на втория му мандат начело на Министерството на туризма - за прогнозите за предстоящия летен сезон, за проблемите и трудностите, които секторът среща, както и за всичко позитивно, което е направено до момента…

 

Г-н Димитров, какви цели си поставяте за втория мандат като служебен министър на туризма? Кои са най-спешните проблеми за решаване?

В началото на първия си мандат, бях си поставил 20 цели, които да опитаме да постигнем с екипа в Министерството на туризма. Успяхме да реализираме 19 от тях, тъй като за съжаление браншът не успя да се обедини, както на мен много ми се искаше. За втория мандат съм разписал 16 конкретни цели, към които да се стремим в работата си в Министерството на туризма.

Една от основните ни задачи е да бъдем максимално активни и ефективни по отношение представяне на България като предпочитана туристическа дестинация за предстоящия летен сезон.

Подготвили сме различни маркетингови стратегии, планирали сме много бизнес срещи, които да осъществим на ключови целеви пазари. Дори в момента български бизнес делегации са на посещение в Германия. Ще бъдат посетени шест града в Германия, в които ще осъществим срещи с представители на повече от 120 фирми. Планирали сме общо 1000 бизнес срещи. Работим активно по дигитализацията на рекламата, подготвяме целенасочена кампания с чуждестранни инфлуенсъри и журналисти, които пишат за туризъм. Ще направим над 200 предавания в национални медии, свързани с възможностите за туризъм в България. Искаме да представим историята и забележителностите на нашата страна, прекрасната ѝ природа, гостоприемните и добри хора. 

И по време на втория ми мандат като министър на туризма, работата на министерството ще е максимално прозрачна. Предстои провеждането на търгове за отдаване под наем на повече от 28 плажа, няма да предлагаме концесии, а само наеми.

Подходили сме иновативно към процедурата, поканили сме представители на КПКОНПИ, ДАНС и МВР, които да присъстват на търговете. За да са сигурни хората, че процедурите по избор на наематели на плажовете ще са максимално прозрачни, планираме видео излъчване на живо, което всеки, който проявява интерес, може да проследи.

Фокус в работата на министерството на туризма и през този мандат ще е чистотата на плажовете. Поставили сме си конкретна цел да бъде удвоен броят на плажовете, които са носители на международно признатия сертификат “Син флаг”. В момента у нас те са 20, а съседните ни държави имат по над 300. Смятам, че е реалистично на първо време броят им да стане поне 40. Когато един плаж е носител на “Син флаг” това означава, че отговаря на най-високите световни стандарти.

Ще се борим усилено срещу т.нар. "незаконни екскурзии", това е друга от важните цели, които си поставяме. Планирали сме съвместни проверки с КЗП, с МВР, с НАП и искаме да ограничим всички тези нерегламентирани сиви практики, за да помогнем на сектора, който работи на светло и плаща данъци.

Изключително важно за нас е и да работим за разрешаване на кадровите проблеми в туризма. Разбира се това няма как да стане в рамките на нашия мандат на служебен кабинет, но ще съдействаме активно за подобряване на ситуацията. Аз като министър ще участвам в 28 срещи в страната, за да чуя какви са конкретните нуждите на сектора по места, какви трудности срещат, за да опитаме заедно да решим част от тях, тъй като има някои лесно разрешими проблеми, които от години тормозят бранша. Искам да ги изслушам, а и да им разясня какво правим ние в Министерството на туризма, какъв е фокусът в нашата работа. На тези срещи ще поканя и представители на образователните институции, целта е да се подобри връзката между образование и бизнес в сферата на туризма. Ще работим за преопределяне на времевата рамка за стажове. Ако може повече гимназии да предлагат дуално обучение би било добре. Ако имаме заявка и от бизнеса може да преразгледаме регламента за внос на работници от чужбина и да опитаме да го облекчим.

Проблемът с кадрите в туризма трябва да се превърне в национална кауза, това е един от сериозните проблеми, за който е нужно дългосрочно решение. 

Какви коментари получихте за работата си през първия мандат? Срещнахте ли подкрепа и одобрение от бранша?

Аз излизам от бранша и ще се върна отново в бранша, след като приключи ангажиментът ми като министър на туризма. Познавам всички процеси отвътре, наясно съм с проблемите в сферата и заедно с екипа в министерството работим активно за разрешаването им. Радващото е, че имаме добър диалог с бранша, а оценка за работата ми нека те да поставят. Когато приключи първият ми мандат получих повече от 10 благодарствени писма и 2 лични персонални награди от големи браншови организации и медийни групи, което означава, че сме се справили добре заедно с колегите в министерството на туризма.

Изминалите няколко години бяха трудни, първо заради COVID пандемията, а след това и заради войната в Украйна. Какви са прогнозите за новия летен туристически сезон?

Специално за Варна летният сезон ще бъде успешен, индикациите са за добри темпове на записвания.

България притежава един уникален природен ресурс – минерални извори.

Една от целите ми в министерството на туризма е да рекламираме по-активно това богатство, което страната ни притежава и което ѝ дава възможност да развива целогодишен туризъм. В региона на Варна фокусът ни е насочен не само към морския, но и към СПА и уелнес туризма. Целим да представим активно и възможностите за конгресен, конферентен и събитиен туризъм, тъй като Варна е известна с качествените си фестивали. Моето лично мнение и прогноза е, че нивата на туристически посещения във Варна през 2023-та ще бъдат по-добри от нивата през последната предковидна година – 2019-а. През 2022-ра имахме само с 9% по-малко туристи във Варна спрямо 2019-а, смятам, че през тази година ситуацията ще се подобри.

Възможно ли е да се извлекат и ползи от COVID пандемията и факта, че хората започнаха повече да обръщат внимание на здравето си, като се постави акцент върху здравния и СПА туризъм, за развитието на които България има богати възможности?

Това е фокус в работата на министерството. Наред с уникалните минерални извори, за които споменах, друго от предимствата на Варна е, че в града се намира най-голямата частна клиника за зъболечение у нас, а сградата ѝ е носител на награда Гинес като най-голямата сграда в света във формата на буква. Варна е пример за това как трябва да се развива медицински и здравен туризъм. Затова и в министерството сме си поставили за цел при рекламата на България, да посочваме на туристите и другите възможности за летен туризъм, освен плажа и морето. Искаме да представим нашите дестинации като един завършен, комбиниран продукт, да свържем в едно всички участници в бранша. Целта ни е, когато хората дойдат по морето за своята лятна почивка, да се поинтересуват и да посетят и културно-историческите забележителности и фестивалите, и спортните събития, да се възползват от възможностите за здравен и медицински туризъм, да се отдадат на удоволствието от СПА и уелнес, които може да ги привлекат в морските ни курорти целогодишно.

Кои са основните пазари, на които рекламирате България като туристическа дестинация? От кои страни очаквате най-много гости това лято?

От години пазар номер едно за България е Румъния. Това е добре и за Варна, тъй като градът е близо до границата със северната ни съседка и румънските туристи харесват Варна и околните курорти. Варна е много посещавана и от полските туристи, те са на второ място по продължителност на престоя, след германските туристи, които отсядат по родното Черноморие средно за около 6 дни. Рекламната кампания на министерството на туризма и този сезон е насочена основно към традиционните топ 10 пазари, които изпращат туристи у нас – Германия, Полша, Израел, Великобритания и т.н.

Според мен през тази година трябва да насочим основните си усилия към близките пазари, тъй като войната в Украйна неминуемо повлия на ситуацията в Европа и готовността на хората да пътуват.

За поредна година браншът ще разчита силно и на българските туристи. В момента над 65% от всички туристи у нас са българи, те избират дълги уикенди по 3-4 дни, предпочитат да се разходят и да разгледат забележителностите на региона, който посещават. Тази тенденция за пореден път показва, че Варна трябва да има дигитална карта на възможностите за туризъм, като чрез нея туристите ще могат да си планират маршрути.

Сред важните въпроси пред летния туризъм е осигуряването на качествено медицинско обслужване и водно спасяване. Ще бъдат ли обезпечени плажовете ни и това лято с необходимите специалисти, за да са спокойни туристите по време на лятната си почивка по нашите курорти?

През миналата година сме направили над 420 проверки, като всеки един плаж е проверен по 4-5 пъти. Искаме да имаме перфектни условия по плажовете, защото те са лицето на летния ни туризъм. Чужденците в повечето случаи предпочитат България заради уникалните предимства на нашата природа.

Освен на чистотата по плажовете, ще обърнем специално внимание и на медицинското обслужване. През миналата година, когато оглавих министерството на туризма, заедно с министъра на здравеопазването постигнахме споразумение и командировахме на Златни пясъци, на Слънчев бряг и на Приморско допълнително по още три лекарски екипа. Тази година мислим отново да реализираме тази практика, тъй като здравното обслужване е нещо много важно за туристите, за да бъдат спокойни и сигурни по време на своя престой. Искам да изразя благодарност и към Медицинския университет във Варна, с който работим прекрасно, те обучават много добри специалисти и също помагат в медицинското осигуряване по плажовете.

Друг от проблемите, с който родният туризъм се бори от години, е намирането на качествени кадри. Въпреки доброто ниво на обучение в сфера туризъм у нас, много от младите хора предпочитат, след като завършат, да търсят реализация в чужбина. Каква е ситуацията в момента и какви са вашите предложения в тази насока?

Проблемът с кадрите е свързан със сезонността на туризма.

Няма как един човек да работи четири месеца и да се издържа след това цяла година със заработените средства. А за да имаме добро обслужване, трябва да имаме добри кадри.

Давам пример с посещението си във Велинград, където през тази година бях обслужен от същите бармани и сервитьори, както и миналата година и това ми направи много приятно впечатление. Позитивен факт е, че във Велинград населението не намалява, няма текучество на кадрите в туризма, хората не търсят реализация другаде, тъй като им е осигурена целогодишна заетост. Докато не се реши този въпрос със сезонността на туризма у нас, а той е тясно свързан с рекламата на туристическата ни услуга, ще имаме проблем и с кадрите, а можем до известна степен да го решим по този начин – като утвърдим страната си като целогодишна туристическа дестинация.

Една от професиите в сферата на туризма е туристическият аниматор. Преди години един от проблемите в сектора беше липсата на ясна категоризация. Каква е ситуацията в момента?

За разлика от преди шест години, когато нищо не се правеше в тази посока, в момента ситуацията в този бранш е доста по-добра. Има вече асоциация на аниматорите, които ще имат и първата си кръгла маса тази пролет. Анимация в туризма се изучава в почти всички гимназии, специализирани в туризма, включена е в националните състезания по туризъм, които се организират от Асоциацията на училищата, изучаващи туризъм. Анимация в туризма се изучава и във висшите учебни заведения, в това число и в Колежа по туризъм във Варна. Доста неща се правят в това направление, но истината е, че вече не се търсят толкова много аниматори, екипите бяха намалени драстично, ако преди се правеха шоу програми с по 10-12 аниматора, в момента се наемат 2-3 аниматори в хотелите и се разчита на външни участия за програмата.

Очаква ли се повишение на цените на туристическата услуга през сезон 2023?

Да, очаква се, но повишението на цените у нас, за разлика от много други европейски курорти, ще бъде по-малко в процентно отношение и това ще ни постави много добре на европейската и международна туристическа карта като съотношение цена-качество. Аз очаквам цените да бъдат актуализирани с инфлационния индекс, което означава, че между 20 и 30 % ще поскъпнат услугите.

Има ли интерес към ранните записвания и добри ли са отстъпките, ако клиентите се възползват?

Данните, които имам, говорят, че ранните записвания са на нивата от миналата година и малко по-високи. Така е построен туристическият продукт, че който се запише по-рано, той получава отстъпки, но потребителското поведение се промени в последните години след COVID пандемията и вече туристите предпочитат късни записвания, за да са сигурни, че пътуването им няма да бъде възпрепятствано. В последно време хората решават в последния момент къде ще ходят на почивка, а за това помагат и условията на онлайн платформите, които позволяват анулации буквално в последния момент, без да бъдат налагани глоби. Поради тази причина ранните записвания вече не са толкова добър индикатор за успеха на туристическия сезон, както бяха преди години.

Какви са начините България да се наложи като разпознаваема туристическа дестинация на 4 сезона?

С този бюджет, с който разполагаме, това няма как да стане. В момента Министерството на туризма има бюджет от 18 милиона лева, от които 6 милиона се разходват за участието ни в различни международни изложения, на които представяме България като туристическа дестинация, искаме да включим и още две изложения в програмата от задължителни представяния, тъй като целим да имаме партньорски отношения с тези страни. С оставащите 10-12 милиона лева в бюджета на министерството на туризма няма как да рекламираме пълноценно България на нужните пазари.

За сравнение ще посоча, че съседна Гърция разполага с 360 милиона лева за реклама, а Турция -  с 410 милиона лева. Те разполагат с 20 пъти повече пари отколкото България.

Трябва да се увеличи бюджетът и да се направи много добра стратегия как ще бъдат изхарчени тези средства. Един от начините е чрез дигитална реклама, защото 71% от туристите в последните години пазаруват през телефона. 

2023 © Варна е / снимки: Facebook

Ивайло Георгиев (Ивака): Новият албум на Drive Your Life е много “по-израснал”

Да искаме да върнем миналото е тъпо и абсурдно, всичко се движи напред, съзнанието на хората се променя, можем само да си пожелаем да сме здрави, да записваме, да правим тези неща, които сега ни вълнуват и да се радваме на новите музиканти, които идват след нас, обобщи фронтменът и китарист пред ВАРНА Е
Ивайло Георгиев (Ивака): Новият албум на Drive Your Life е много “по-израснал”

Ивайло Георгиев (Ивака) е китарист и фронтмен в групите Drive Your Life и Cold Breath. Бивш член на две от популярните варненски ъндърграунд банди Maniacal Pictures и SI Project. Търсен гост музикант в множество други формации. Съдържател на култовия преди години музикален клуб “Зона 51”, в който освен български групи са гостували световни звезди на ъндърграунд, дет метъл и хардкор сцената, като Pungent Stench, 25 ta Life, Born from Pain. Завършил е рисуване и “Промишлен дизайн”. Ивайло Георгиев е един от най-уважаваните гравьори върху камък в морската столица. Композира и свири от ученик. Ето какво разказа Ивака пред ВАРНА Е за себе си, за музиката, за предстоящото турне и последния албум на Drive Your Life.

На 1 март ще представите новия албум на Drive Your Life, разкажи ни повече за него!

На 1 март правим представяне пред българска публика в Клуб Усмивка във Варна. С това ще стартира и турнето на бандата, което сме озаглавили, като албума "Raise Your Power Tour”. Иначе албумът ни излезе на 7 декември и беше представен в Club Fabrica в Букурещ, Румъния от Psychosound Music - нашият лейбъл. Там беше официалната промоция на "Raise Your Power”.

Това е третият албум на Drive Your Life. 

Албумът включва 9 песни, музикантите са Станимир Ставрев (вокали), Георги Пехливанов (бас), Валентин Десков (барабани) и моя милост Ивайло Георгиев (китара).

"Raise Your Power” е записан във Варна, в легендарното ъндърграунд студио 33. Студиото в което стартирахме, като музиканти, в кавички, преди около 30 години, някъде около 1993 - 1994 година. Албумът е записан и мастериран от Gigashadow, който записа и всички барабани в албума, направи мастеринга и цялото тон инженерство, което ни помогна много. В концертните участия на барабаните е Валентин Десков, новото попълнение в бандата. Песните са на английски език.

Стилът е Death 'n' roll.

Ние комбинираме много стилове - пънк, хардкор, траш метъл, дет метъл, все неща които ни кефят. Текстовете ни са предимно на социална тематика.

За турнето имаме планирани засега 5-6 концерта, като първият е на 1 март във Варна. На 15 март - в Русе, следват София в клуб Черепите, Стара Загора, Казанлък, евентуално Бургас, Севлиево

Минаха 6 години от последния ви албум, с какво "Raise Your Power” е по-различен от предишните албуми на бандата The Wizard of Death (2018) и Sound Attack (2016)?

Наложи се да сменяме няколко студиа, като в крайна сметка се завърнахме в Студио 33, където явно ни е мястото, и всичко се случи много бързо и точно както искахме.

"Raise Your Power Tour” е доста “по-израснал” албум, според нас. Малко повече метал, малко повече прогресив, но в основата си отново е хардкор и пънк.

Има 3 песни, които са от един мой много по-стар проект “SI Project”, това са "The Spot”, "Are You Calling Me” и "Road To The Future”. В сегашния си вид песните са “малко ремонтирани” с повече сола.

Къде може да бъде купен и чут албумът?

Албумът излезе на CD и е качен на платформата bandcamp, където целият може да бъде чут и закупен. Планираме да направим видео на заглавната песен "Raise Your Power Tour”. Нашият (румънски) лейбъл Psychosound Music го разпространява в Румъния. Тук за България ние лично се занимаваме с това - може да бъде поръчан от фейсбук страницата на Drive Your Life или да бъде купен на концертите ни, които предстоят.

Разкажи за участията на Drive Your Life в България и чужбина.

Първите ни участия бяха в България. След като се присъединихме към Psychosound Music, започнахме много участия в Румъния, по фестивали и клубове най-често.

В България не сме обикаляли толкова, колкото в Румъния.

Там нивото на ъндърграунд сцената е много по-високо от нашата - като озвучаване, осветление, саунд инженеринг, фотография и изцяло, като организация. Това те кара да се чувстваш много готино, докато у нас, в България, не е така. През 2020 година спечелихме първа награда на един от техните най-престижни конкурси, най-старият румънски фест, провеждащ се от 1986-а година насам - Posada Rock.

С Cold Breath, другата ти група, в края на миналата година пуснахте сингъл и видео, да очакваме ли още един албум от теб през тази година?

Планът ни беше албумът на Cold Breath, който се казва “За твоето сърце”, да излезе до края на миналата година. Различни причини ни забавиха и тази година, живот и здраве вече трябва да излезе - на 99% e готов.

Работим върху трето видео и се стремим нещата да се случват по най-добрия начин, все пак бандата е създадена в далечната вече 2002 година и има 3 албума зад гърба си. Четвъртият ще съдържа 6 песни, 5 от тях на български език. 

Агресията и мощната енергия на сцената и в звука на китарата сякаш е леко в контраст с един на пръв поглед скромен и доста спокоен човек, какъвто си ти…

“Сякаш”... (смее се). Щом така изглежда отстрани, трудно мога да се самоопределя, но пък много ме кефи нашата приказка, че “Скромността краси човека”. Искам да се придържам към нея.

Смятам, че скромността и трудолюбието дават по-добър резултат, отколкото агресивното напъване. И това не е само в музиката…

За хардкор група, при вас пънк елементът е поизместен от по-ясно долавящо се траш и дори дет метъл звучене? Има ли такова нещо?  Death 'n' roll това ли означава?

Абсолютно. Има такова нещо (смее се) Рокендрол, траш и дет метъл.

Аз съм голям дет метъл фен.

Разкажи и за другите си занимания, освен музиката.

Занимавам се с рисуване, каменоделство, гравьорство и скулптура, вече 25 години, но най-важна за мен винаги е била музиката, която ме е спасявала многократно  от сивотата и тягостта на битието.

Учил си рисуване, завършил си дизайн, занимаваш се с музика, допълват ли се талантите и има ли общи неща между тях, според теб?

Естествено. Всичко е някакъв вид дизайн. Дори и музиката и тя е дизайн. Саунд дизайн. Сещам се сега за една много яка песен на Manic Street Preachers - "A Design for Life”

Повече от 30 години си по концерти, репетиции, студия за записи и турнета, би ли ни разказал накратко и твоя поглед върху хардкор историята на Варна? 

Историята е яка и много интересна. Със супер много концерти и супер много случки.

Едни и същи хора свирят в 5-6 различни групи. Така беше преди, така е и сега. Но това е ъндърграундът. Иначе аз никога не съм бил твърде краен хардкор. Никога не съм се определял, като такъв. И такива самоопределяния много не ги обичам. Феновете и критиците те трябва да дават определенията.

Пънк, ню уейв, хардкор, метъл, гръндж и рап, стиловете през 90-те години във Варна. Разкажи ни ти какви спомени пазиш от онези години!

През 1992 година започнаха първите ни опити да правим концерти. Нямаше интернет, нямаше фейсбук. Първият ни концерт, още като ученици, беше обявен с 2 плаката, направени с боички. В актовата зала на Хуманитарната гимназия… А си спомням, че на него имаше около 200-300 души. Толкова сега с всичките медии и модерни начини за реклама не може да се съберат. Кулминацията беше от 1995-а до 2005-а година, от тогава насам всичко върви много странно. Беше много готино време. Да искаме да го върнем е тъпо и абсурдно, всичко се движи напред, съзнанието на хората се променя. Можем само да си пожелаем да сме здрави, да записваме, да правим тези неща, които сега ни вълнуват и да се радваме на новите, които идват след нас. В момента има някакво възраждане. Във Варна вече има доста добри банди, които правят впечатление, една от тях чух наскоро и това е Behind Bars.

През кои групи си минал през годините?

Стартирахме първоначално с Maniacal Pictures, после със Светляка, стария ни барабанист, направихме SI Project. Пак с него създадохме Cold Breath, в Испания, през 2002 година, след което продължихме тук.

През 2010 година се роди и Drive Your Life.

Какви са ти плановете занапред?

Плановете ми занапред… този тривиален въпрос (смее се). Основно планирам да съм здрав, за да мога да правя всичко останало - да записвам и да участвам в концерти, докато мога.

Цялото изкуство е голямо лишение и огромен труд, а за това е нужно и разбиране и подкрепа от близките.

За да каже публиката “Уау”, отзад, зад цялото това нещо, стои един огромен тътнеж от много работа.

Отношението ти към наркотиците, алкохола, насилието в ежедневието?

Не съм краен стрейт ейдж, но кръст на всичко това. Наркотици - тотално не! Иначе ние сме рокендрол хора, обичаме алкохола и ако не беше вреден сигурно щяхме да си го позволяваме повече (смее се).

Какви са съвременните проблеми и предизвикателства пред музикантите, според теб?

В България, основният проблем при музикантите, според мен, е демотивацията. Но всъщност това зависи от много фактори и за всеки е различно. Мен лично музиката ме е “спасявала” много често. Другият проблем е финансовият. Инструментите и всички музикални неща са доста скъпи, но когато ти е приоритет музиката, винаги се намира начин. Аз съм благодарен, че работата ми позволява да си го позволя и да имам възможност да използвам някои от най-добрите усилватели и китари.

Като стана въпрос за китари, ти какви предпочиташ?

Свирил съм с различни. Първата ми китара беше марка Peavey. Доста нисък клас. Дълго време свирих с нея. Впоследствие закупих едно ESP – това според мен са най-добрите китари за метал. Желязна китара, носи много на бой (смее се). Имам и Epiphone Signature на Richie Faulkner от Judas Priest, която сякаш ми е най-удобната, а и много бърза китара, много подходяща за саунда на Drive Your Life. В момента свиря с Gibson Explorerbird custom на Lzzy Hale, от Halestorm. 

Музикалната индустрия на какво ниво е у нас?

Зависи за коя индустрия говорим. Специално за музикалната ъндърграунд индустрия - ниво няма, дори е минус. Тя е проектирана от самите групи, всичко е в техни ръце и зависи само от приоритета и силата на желанието на отделни хора в групата.Рядко има групи, в които всички членове са супер надъхани, организирани и амбицирани. Обикновено основните лишения се поемат от един или двама души.

Всичко е въпрос на огромно желание и амбиция, и труд - предимно труд.

Посочи някои твои любими групи и музиканти. С какво те вдъхновяват и какво харесваш у тях?

Любими групи имам много. Една от най-любимите ми групи, през всички времена, са американците от Pennywise. Супер социална банда, определят се като бърз какафоничен пънк. Nirvana също ми е била любима група. Като китарист обичам Metallica, Kreator. Последно преоткрих Rise of the Northstar – французи, банда която комбинира рап с хардкор и метъл и електроники. Много хардкор и здрави китари, при тях фронтменът е моторът на групата. Сега ще свирят на фестивала Hills of Rock, където се надяваме и ние с Drive Your Life да забием, като част от турнето.

А български или по-точно варненски групи харесваш ли?

Труден въпрос. Outrage, Crowfish, Едно от най-ярките явления напоследък е Gigashadow. Проект съставен отново от стари познайници от варненската сцена. Те направо разчупиха мрака със стила си и звученето. Спомням си също и една група, която вече не съществува - Окови. Беше интересна банда. Софиянците Last Hope също са на ниво. При тях също всичко се движи от техния вокал - Сашо.

Какви са предизвикателствата, пред човек захванал се да организира банда?

Огромни са предизвикателствата. И колкото по-голяма е бандата, толкова по-трудно става. Организиране на концерти, типичните неща които са необходими за една банда - мърч, тениски, репетиционна, инстументи, пътувания, транспорт, всички тези неща тежат на плещите на един човек или двама.  Да събереш хора, да ги убедиш в една идея, в едни текстове, в една музика, обикновено един човек или двама вършат тази работа. Всички останали трябва и те да имат тази необходимост и то без допълнително убеждаване, за да се случат нещата. Иначе става разделяне - всеки по пътя си. 

Какво си пожелаваш да се сбъдне през 2025 година?

През 2025-а година да се случи и албума на Cold Breath, който е вече на финала. Да запишем и видеата, които сме планирали и успешно промотиране на албума на Drive Your Life, което е в ход вече. Пожелавам си здраве, мир, и да няма никакви войни - супер важно. 

 А какво ще пожелаеш на читателите на ВАРНА Е!

Пожелавам им здраве и успех в начинанията, които са поели, и да обръщат повече внимание на ъндърграунд сцената във Варна. Въпреки, че ние ъндърграунд творците сме малко трудни в показността, даването на интервюта, предизвикано както от нашата българска среда, така и от самите нас, за което нямаме оправдание. 

2025 © Варна е / снимки: Личен архив