Мобилно меню

Балетистите на Държавна опера Варна гастролират на 3 континента за Коледа

Започна и традицинното тримесечно турне във Великобритания
Балетистите на Държавна опера Варна гастролират на 3 континента за Коледа

Едновременно на 3 континента - Северна Америка, Азия и Европа, гастролират балетистите на Държавна опера Варна по коледно-новогодишните празници в навечерието на 2023-та, съобщават от пресслужбата на Театрално-музикалния продуцентски център в морската столица.

След големия си успех миналата година в Мексико, Варненският балет отново е поканен там. От ноември до Коледа част от състава, начело с репетитора Светлана Тоншева, представя в различни градове на страната, включително в курорта Канкун, „Лешникотрошачката“, редакция на известния хореограф Сергей Бобров, в главните роли с премиер солиста на Държавна опера Варна Павел Кирчев и примабалерината от Скопие Мария Кичевска. 

От 5 декември, пак до Коледа, втори балетен екип гастролира на различни сцени в Южна Корея с близо 20 представления на „Лешникотрошачката“ и „Лебедово езеро“, хореографска редакция на Йордан Кръстев. За чудесния прием, най-напред в Сеул, говорят кратките видеа, които артистите  споделят след всеки спектакъл в социалните мрежи.

Много позитивна критика със заглавие „Варненският балет покори Южна Корея“, излезе в елитното издание „Opera World”: „Коледният период винаги е бил най-очакваният от годината, заради вълшебната атмосфера, която обгръща всички в своята красота. Именно с красотата на високата балетна класика - "Лебедово езеро" и "Лешникотрошачката", Балетът на Държавна опера Варна, с директор Даниела Димова, покори Южна Корея. Престижната балетна трупа е на турне тези дни в 7 корейски града - Сеул, Тегу, Геоджае, Сънчхон, Андонг, Чонджу и Мокпо. И в двете заглавия в главните роли, като Одета/Одилия и Клара, се редуват Елена Коцюбира и Ева Мендес, съответно Емил Йорданов и Даниел Тичков се сменят в ролите на Принц Зигфрид и Принц Лешникотрошач.

Особено въздействащи са декорите на Ася Стоименова, като статична и движеща се основа на спектакъла, способна да пресъздаде магията на „Лебедово езеро“ и „Лешникотрошачката“. Костюмите на Ника Илиева обръщат специално внимание на детайлите, както за 24-те лебеда, така и за нежните снежинки. Танцьорите Джузепе Каракапа и Алесио Кавалера заслужават изключителна похвала за чистотата и прецизността на изпълненията си в ролята на Шута в „Лебедово езеро“, както и Флавио Валентино и Елиа Даволио - за проникновеното си и експресивно пресъздаване на образите на коварния магьосник Ротбарт. Мъжкият и женският балетен състав показаха отлична хомогенност и техника и в двете заглавия. Компанията ще продължи турнето с общо 18 представления на “Лешникотрошачката”, която ще поздрави публиката включително на самата Коледа. Със сигурност изтичащите дни на 2022 година ни изпълват с голямо задоволство“, отбелязва „Opera World“ в публикация от 14 декември 2022 г.

Основна част от балетната трупа на Държавна опера Варна отпътува на 15 декември за традиционния си 3-месечен гастрол в Обединеното кралство, който както обикновено стартира в навечерието на Коледа. До 15 март екип от 80 души – балетни артисти, оркестър с диригенти Стефан Бояджиев и Петър Тулешков, както и технически служители, представят в различни театри на Англия и Шотландия новите редакции на Сергей Бобров на „Лебедово езеро“, „Лешникотрошачката“, „Жизел“ и „Копелия“. Очаква се варненските балетисти да изнесат общо 110 спектакъла във Великобритания. Първите представления на „Лешникотрошачката“ в престижната зала „St David`s Hall” в Кардиф бяха отразени от най-големия седмичник на Обединеното кралство „The Times”, подчертават от пресцентъра на ТМПЦ-Варна.

2022 © Варна е

Кои са балетните педагози на Варненската опера

Те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента
Кои са балетните педагози на Варненската опера

В навечерието на Световния ден на балета 29 април 2024 г. Варненската опера отбелязва с благодарност балетните педагози, които развиват и надграждат постиженията в балетната трупа на оперния театър. Балетните педагози стоят зад всеки вълшебен танцов спектакъл и несъмнено те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента.

Главният балетмайстор СЕРГЕЙ БОБРОВ от безкомпромисната школа на московския Болшой театър е творчески център и двигател на обновената балетна трупа на Варненската опера. Убеден е, че „Има големи и не толкова големи режисьори, затова има и големи и не толкова големи театри. Добър хореограф означава добър театър.“ Работата му като постановчик е подчинена на непрестанния му стремеж варненската трупа да става все по-успешна и все по-добра.

Хореографката СВЕТЛАНА ТОНШЕВА от Воронеж споделя ежедневието си с варненската трупа вече 8 години. Тя смята, че работата с млади артисти води до добър резултат „само ако равиваш способността си да мислиш конструктивно, да анализираш, да правиш изводи, да реализираш стратегия и безкрайно да работиш върху грешките си. Да излъжеш публиката е невъзможно – ако артистите са искрени и излизат на сцената с любов към зрителите в залата, успехът е гарантиран.“

НАТАЛИЯ МАТУС-МАРЧУК и съпругът ѝ АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК от Москва работят с варненската трупа от близо 2 години, а преди това в продължение на 20 години са солисти в Руския академичен ансамбъл „Игор Моисеев“, където натрупват огромен опит. Наталия смята, че „е важна чистотата в танца, линията на кордебалета, но е особено важно артистите да разбират емоцията на това, което изпълняват. За нас като педагози е важно и да създадем у младите артисти доверие. Основните качества, за да станеш наистина добър балетист, са физически данни, трудолюбие и амбиция.“ За АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК професията е потомствена. „Най-важното е да се репетира много, да се полага много труд. Балетът е тежък, в тази професия е нужна издръжливост. Трябва постоянно да мислиш какво и как танцуваш. Мислещият, разбиращият артист е добър артист“, казва той.

БАХИДЖАН СМАГУЛОВ от Казахстан, медалист от Международния балетен конкурс във Варна, е бил водещ балетен солист на Татарския и Казахския оперен театър. Любимият му балет е „Дон Кихот“, а танцът, който най-много харесва, е бялото адажио от „Лебедово езеро“. „Публиката по света приема много добре Балета на Варненската опера, защото спектаклите ни са на много високо ниво и винаги даваме максимума от себе си. Отличен кордебалет, добра актьорска игра, ярки, интересни солисти. По случай празника пожелавам на всички нас търпение, защото балетът е като раждането на дете – трябва да си търпелив, за да го гледаш как расте и се развива.“

НАТАЛИЯ БОБРОВА идва от Красноярск, за да стане балетна прима на Варненската опера. Като балетен педагог тя се старае да види във всеки артист индивидуалните му силни качества, за да подбере репертоар, който му подхожда. „Руската балетна школа акцентира върху емоциите, а западната школа е по-насочена към техниката. Не е интересно обаче да гледаш само техника, изпълнителят трябва да е артист. На публиката пожелавам, без значение какви спектакли посещава – балет, опера, театър – да обича изкуството, както го обичаме ние.“

МЕГАН РЕЙД, която е част от варненския балет от 5 години, първо като танцьор, а по-късно и като педагог, е родена в Лондон. За нея „сценичното присъствие е от особено значение, защото балетът разказва истории чрез танц“. Убедена е, че за варненската балетна трупа все повече ще се говори по цял свят, а предстоящата премиерна постановка на „Катарина, или Дъщерята на разбойника“ ще се нареди сред най-добрите заглавия на балетната компания.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна