Мобилно меню

Балетната класика “Ромео и Жулиета” на Сергей Прокофиев ще зарадва ценителите във Варна

Премиерата на творбата с хореограф Сергей Бобров и диригент Иван Великанов, ще е на 8 август, в Летния театър
Балетната класика “Ромео и Жулиета” на Сергей Прокофиев ще зарадва ценителите във Варна

Прочутият Шекспиров сюжет за Ромео и Жулиета - двамата влюбени от Верона, се превръща в завладяващ танцов спектакъл на сцената на Варненската опера. Балетът по музика на Сергей Прокофиев, с хореография и режисура на Сергей Бобров, прави премиерата си на 8 август, от 21 часа, в рамките на Опера в Летния театър 2023.

Историята на балета на Прокофиев е интересна не само с променения финал, който в неговата версия е щастлив, но и с факта, че сталинистката цензура обявява музиката за твърде новаторска и неподходяща за танц. Балетът, забранен в Съветския съюз до 1940 г., излиза за пръв път на руска сцена, едва след като композиторът връща трагичния Шекспиров финал и пренаписва част от партитурата. Постановката има огромен успех и получава Сталинска награда. Първоначалният замисъл на Прокофиев се реализира чак през 2008 г. в САЩ, благодарение на музикалния историк проф. Морисън, който възстановява оригиналното либрето.

Хореографският прочит на Сергей Бобров носи почерка на опита му от Болшой театър. Новото са елементи от Шекспировата история, които до момента не са показвани в други балетни постановки. Доразвит е образът на Меркуцио, който забавлява хората в собствен театър. Цялото сценично действие преминава под формата на карнавал, чието веселие постепенно приема трагични нотки. Идеята за карнавала кореспондира и с прозрението на Шекспир за света като сцена, на която всички ние сме актьори. Бобров подчертава, че в балета хореографията е езикът на разказвача и затова тя трябва да е достатъчно изразителна и въздействаща. Точно каквато е неговата.

Обновената интернационална балетна трупа на Варненската опера включва талантливи артисти от цял свят, чиято творческа енергия прелива от сцената. В ролята на Жулиета на премиерата ще танцува примата Наталия Боброва. Ромео е великолепният Марко ди Салво, солист на варненската балетна трупа от 2019 г. Не по-малко изразителни са изпълненията на темпераментния Пиер Гастон като Тибалт и изключително артистичния Виторио Сколе като Меркуцио. Танцовата техника на целия екип е доведена до съвършенство от репетиторите Наталия Матус-Марчук и Бахиджан Смагулов.

Оркестъра на Държавна опера Варна дирижира Иван Великанов, многократно награждаван като диригент и режисьор на балетни спектакли в Русия и цяла Европа. Ефектните костюми и завладяващата сценография на Ася Стоименова добавят своя щрих към балета "Ромео и Жулиета", като завършено сценично произведение с огромно въздействие.

2023 © Варна е / снимки: Росен Донев за Държавна опера - Варна

Кои са балетните педагози на Варненската опера

Те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента
Кои са балетните педагози на Варненската опера

В навечерието на Световния ден на балета 29 април 2024 г. Варненската опера отбелязва с благодарност балетните педагози, които развиват и надграждат постиженията в балетната трупа на оперния театър. Балетните педагози стоят зад всеки вълшебен танцов спектакъл и несъмнено те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента.

Главният балетмайстор СЕРГЕЙ БОБРОВ от безкомпромисната школа на московския Болшой театър е творчески център и двигател на обновената балетна трупа на Варненската опера. Убеден е, че „Има големи и не толкова големи режисьори, затова има и големи и не толкова големи театри. Добър хореограф означава добър театър.“ Работата му като постановчик е подчинена на непрестанния му стремеж варненската трупа да става все по-успешна и все по-добра.

Хореографката СВЕТЛАНА ТОНШЕВА от Воронеж споделя ежедневието си с варненската трупа вече 8 години. Тя смята, че работата с млади артисти води до добър резултат „само ако равиваш способността си да мислиш конструктивно, да анализираш, да правиш изводи, да реализираш стратегия и безкрайно да работиш върху грешките си. Да излъжеш публиката е невъзможно – ако артистите са искрени и излизат на сцената с любов към зрителите в залата, успехът е гарантиран.“

НАТАЛИЯ МАТУС-МАРЧУК и съпругът ѝ АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК от Москва работят с варненската трупа от близо 2 години, а преди това в продължение на 20 години са солисти в Руския академичен ансамбъл „Игор Моисеев“, където натрупват огромен опит. Наталия смята, че „е важна чистотата в танца, линията на кордебалета, но е особено важно артистите да разбират емоцията на това, което изпълняват. За нас като педагози е важно и да създадем у младите артисти доверие. Основните качества, за да станеш наистина добър балетист, са физически данни, трудолюбие и амбиция.“ За АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК професията е потомствена. „Най-важното е да се репетира много, да се полага много труд. Балетът е тежък, в тази професия е нужна издръжливост. Трябва постоянно да мислиш какво и как танцуваш. Мислещият, разбиращият артист е добър артист“, казва той.

БАХИДЖАН СМАГУЛОВ от Казахстан, медалист от Международния балетен конкурс във Варна, е бил водещ балетен солист на Татарския и Казахския оперен театър. Любимият му балет е „Дон Кихот“, а танцът, който най-много харесва, е бялото адажио от „Лебедово езеро“. „Публиката по света приема много добре Балета на Варненската опера, защото спектаклите ни са на много високо ниво и винаги даваме максимума от себе си. Отличен кордебалет, добра актьорска игра, ярки, интересни солисти. По случай празника пожелавам на всички нас търпение, защото балетът е като раждането на дете – трябва да си търпелив, за да го гледаш как расте и се развива.“

НАТАЛИЯ БОБРОВА идва от Красноярск, за да стане балетна прима на Варненската опера. Като балетен педагог тя се старае да види във всеки артист индивидуалните му силни качества, за да подбере репертоар, който му подхожда. „Руската балетна школа акцентира върху емоциите, а западната школа е по-насочена към техниката. Не е интересно обаче да гледаш само техника, изпълнителят трябва да е артист. На публиката пожелавам, без значение какви спектакли посещава – балет, опера, театър – да обича изкуството, както го обичаме ние.“

МЕГАН РЕЙД, която е част от варненския балет от 5 години, първо като танцьор, а по-късно и като педагог, е родена в Лондон. За нея „сценичното присъствие е от особено значение, защото балетът разказва истории чрез танц“. Убедена е, че за варненската балетна трупа все повече ще се говори по цял свят, а предстоящата премиерна постановка на „Катарина, или Дъщерята на разбойника“ ще се нареди сред най-добрите заглавия на балетната компания.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна