Мобилно меню

Иновативен танцов спектакъл олицетворява представата за време в различни култури и религии

Проектът "Осем" е на една от най-популярните български денс звезди Александра Драгова, танцувала за клипове на Дуа Липа и Рита Ора
Иновативен танцов спектакъл олицетворява представата за време в различни култури и религии
609

Спектакълът "Осем" на новата българска денс звезда Александра Драгова гостува на 3 април във Варна, в рамките на Европейския музикален фестивал. Публиката може да му се наслади в зала 1 на Фестивалния и конгресен център от 19 часа. Александра поднася на зрителите на "Осем" - един едновременно сериозен и провокативен проект, който изследва чрез движението на телата понятието "време".

12 млади професионални танцьори реализират нейния замисъл за освобождаване на човешкото съзнание от илюзията на времето. Миксът от култури от различни континенти, в който ще открием елементи с европейски, американски и индийски корени, докосва зрителите с вълнението на универсалния език на общуването чрез музика и танц.

"Ключовото значение на спектакъла е повлияно от различни култури. Ще откриете това особено във финалното парче на спектакъла, което е индийска мантра - символ на безмълвната комуникация и на универсалното общуване между хората, без значение на раса, религия и всичко друго. Действието е разделено на 12 части, имахме за цел това да индикира един 12-месечен цикъл - така изразяваме идеята, че времето е  циклично и всеки момент се повтаря, всеки ден е вечен. Така го свързваме и с безкрайността. Времето не е подвластно на ничии сили и желания, то е форма на безспирно движение, непрекъсната рутина между начало и край, създаване и разруха. А числото 8 е символ на безкрайност, на едно единно цяло, във всяка една религия то е свещено число, а цифрата има универсално значение."

В своите хореографски решения Александра Драгова е повлияна от въздействието на популярни американски школи, развиващи танцовото изкуство на афроамериканците. Самата тя е танцувала във видеклипове на мега звезди като Дуа Липа и Рита Ора, явявала се е на международни конкурси в Русия и Европа, а в последните години е една от най-активно снимащите жени каскадьори в България. Целият този сценичен опит й дава самочувствието да създаде впечатляващия спектакъл "Осем".

Александра Драгова започва работа като независим хореограф през 2016 г. През следващите години тя развива уникален личен подход към хореографията и правенето на танци чрез многобройни проекти и сътрудничества, поставяйки основите на своята самобитна артистична визия. Носител е на Световната купа по танци в Букурещ, Румъния /2015/- състезание, в което участват над 18 000 млади танцьори от 38 държави на възраст от 4 до 25 години - в две категории: съвременни/модерни танци и шоу танци/джаз танци. Лауреат е на Голямата награда на Фондация „Димитър Бербатов” за постижения в изкуството /2016/ и на Годишните награди на Българската асоциация на хореографите „Златна муза“ за съвременна танцова хореография – млади артисти /2019/. Стипендиантка е на различни танцови школи и академии в Русия, САЩ, Италия, Испания, Англия, Сърбия, Северна Македония и др. Снима се в клипове на британските поп звезди Рита Ора и Дуа Липа.

Александра Драгова е разработила богат методически инструментариум и оригинален педагогически подход към правенето на танци. Тя редовно е канена да преподава във водещи руски, румънски и български танцови училища и институции, и успоредно с това предлага възможности за млади танцьори и творци да се потопят в нейната практика чрез стажове, семинари и майсторски класове.

Александра Драгова се изявява и като каскадьор. През последните две години тя участва в повече от 10 филмови и рекламни проекта, включително WAAD Iblees (MBC Studios, Кайро, Египет); Expendables 4, Memory (с Лиъм Нийсън и Моника Белучи); Паяжина (Lionsgate; Point Grey Pictures).

Билетите за спектакъла "Осем" са на цени от 20, 25, 30 лв. и може да бъдат закупени електронно от сайта или на място в Билетния център на Фестивалния и конгресен център във Варна.

2023 © Варна е

Кои са балетните педагози на Варненската опера

Те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента
Кои са балетните педагози на Варненската опера

В навечерието на Световния ден на балета 29 април 2024 г. Варненската опера отбелязва с благодарност балетните педагози, които развиват и надграждат постиженията в балетната трупа на оперния театър. Балетните педагози стоят зад всеки вълшебен танцов спектакъл и несъмнено те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента.

Главният балетмайстор СЕРГЕЙ БОБРОВ от безкомпромисната школа на московския Болшой театър е творчески център и двигател на обновената балетна трупа на Варненската опера. Убеден е, че „Има големи и не толкова големи режисьори, затова има и големи и не толкова големи театри. Добър хореограф означава добър театър.“ Работата му като постановчик е подчинена на непрестанния му стремеж варненската трупа да става все по-успешна и все по-добра.

Хореографката СВЕТЛАНА ТОНШЕВА от Воронеж споделя ежедневието си с варненската трупа вече 8 години. Тя смята, че работата с млади артисти води до добър резултат „само ако равиваш способността си да мислиш конструктивно, да анализираш, да правиш изводи, да реализираш стратегия и безкрайно да работиш върху грешките си. Да излъжеш публиката е невъзможно – ако артистите са искрени и излизат на сцената с любов към зрителите в залата, успехът е гарантиран.“

НАТАЛИЯ МАТУС-МАРЧУК и съпругът ѝ АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК от Москва работят с варненската трупа от близо 2 години, а преди това в продължение на 20 години са солисти в Руския академичен ансамбъл „Игор Моисеев“, където натрупват огромен опит. Наталия смята, че „е важна чистотата в танца, линията на кордебалета, но е особено важно артистите да разбират емоцията на това, което изпълняват. За нас като педагози е важно и да създадем у младите артисти доверие. Основните качества, за да станеш наистина добър балетист, са физически данни, трудолюбие и амбиция.“ За АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК професията е потомствена. „Най-важното е да се репетира много, да се полага много труд. Балетът е тежък, в тази професия е нужна издръжливост. Трябва постоянно да мислиш какво и как танцуваш. Мислещият, разбиращият артист е добър артист“, казва той.

БАХИДЖАН СМАГУЛОВ от Казахстан, медалист от Международния балетен конкурс във Варна, е бил водещ балетен солист на Татарския и Казахския оперен театър. Любимият му балет е „Дон Кихот“, а танцът, който най-много харесва, е бялото адажио от „Лебедово езеро“. „Публиката по света приема много добре Балета на Варненската опера, защото спектаклите ни са на много високо ниво и винаги даваме максимума от себе си. Отличен кордебалет, добра актьорска игра, ярки, интересни солисти. По случай празника пожелавам на всички нас търпение, защото балетът е като раждането на дете – трябва да си търпелив, за да го гледаш как расте и се развива.“

НАТАЛИЯ БОБРОВА идва от Красноярск, за да стане балетна прима на Варненската опера. Като балетен педагог тя се старае да види във всеки артист индивидуалните му силни качества, за да подбере репертоар, който му подхожда. „Руската балетна школа акцентира върху емоциите, а западната школа е по-насочена към техниката. Не е интересно обаче да гледаш само техника, изпълнителят трябва да е артист. На публиката пожелавам, без значение какви спектакли посещава – балет, опера, театър – да обича изкуството, както го обичаме ние.“

МЕГАН РЕЙД, която е част от варненския балет от 5 години, първо като танцьор, а по-късно и като педагог, е родена в Лондон. За нея „сценичното присъствие е от особено значение, защото балетът разказва истории чрез танц“. Убедена е, че за варненската балетна трупа все повече ще се говори по цял свят, а предстоящата премиерна постановка на „Катарина, или Дъщерята на разбойника“ ще се нареди сред най-добрите заглавия на балетната компания.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна