Мобилно меню

Кастинг за Световния шампионат по сценични изкуства на F.I.P.A.S.S. ще се проведе за първи път в България

Таланти от различи възрастови групи, в различни категории, имат шанс да се класират за финала в Рим, вижте как да участвате
Кастинг за Световния шампионат по сценични изкуства на F.I.P.A.S.S. ще се проведе за първи път в България

Кастинг за Световния шампионат по сценични изкуства на F.I.P.A.S.S. (International Federation of Performers of the Scenic-Sporting Arts), се организира в България за пръв път
В средата на месец април авторитетно жури ще селектира талантите, които ще представят страната ни на финала в Италия, през месец септември. В журито влизат доказали се имена от българския културен живот, а председател и представител на международната федерация по сценични и спортни изкуства за страната ни е доц. Дарияна Куманова. 

"До момента имахме големи успехи на представителите от България", подчертава доц. Дарияна Куманова, визирайки Европейското първенство, организирано миналата година. "Може да се похвалим с призови места на Елис Бакалова, Антъни Пенков, Димитър Сивиков, Елмира Маринова-EL MA, Богомила Янева…Те станаха победители в различни категории и различни възрастови групи и автоматично се класираха за финалите тази година. Надявам се през април да открием в България и още много зашеметяващи и конкурентни таланти", допълва тя. 

Желаещите да се явят на кастинг в категориите: пеене, танци, актьорско майсторство, инструменталисти или пълен пърформанс (включва поне две дисциплини едновременно) вече може да пускат своите заявки на e-mail: coppabulgariaarts@gmail.com. Заявките трябва да включват описание на участника и видео или аудио с кратка демонстрация на възможностите му. Срокът е до 15 март 2024-та година, а кандидатстващите може да са в различни възрастови групи (6/11 години - 12/15 години - 16/18 години - над 18 години). 

Кастинги за Световния шампионат на F.I.P.A.S.S. се организират в 36 държави, сред които Аржентина, САЩ, Мексико, Бразилия, Италия, Северна Македония, Швеция, Гърция. По традиция освен от международното жури, в Рим участниците са наблюдавани и от световни продуценти, режисьори и сценаристи. Организаторите издават, че освен авторитетните купа и медали на F.I.P.A.S.S.  най-атрактивните таланти ще получат покана за мастър класове на световно известни артисти, стипендии за професионално обучение, както и конкретни оферти за работни ангажименти.

2024 © Варна е / на снимката: Дарияна Куманова с ELMA- една от българските участнички в европейския кръг, завоювала първо място в категория „пеене“

Кои са балетните педагози на Варненската опера

Те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента
Кои са балетните педагози на Варненската опера

В навечерието на Световния ден на балета 29 април 2024 г. Варненската опера отбелязва с благодарност балетните педагози, които развиват и надграждат постиженията в балетната трупа на оперния театър. Балетните педагози стоят зад всеки вълшебен танцов спектакъл и несъмнено те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента.

Главният балетмайстор СЕРГЕЙ БОБРОВ от безкомпромисната школа на московския Болшой театър е творчески център и двигател на обновената балетна трупа на Варненската опера. Убеден е, че „Има големи и не толкова големи режисьори, затова има и големи и не толкова големи театри. Добър хореограф означава добър театър.“ Работата му като постановчик е подчинена на непрестанния му стремеж варненската трупа да става все по-успешна и все по-добра.

Хореографката СВЕТЛАНА ТОНШЕВА от Воронеж споделя ежедневието си с варненската трупа вече 8 години. Тя смята, че работата с млади артисти води до добър резултат „само ако равиваш способността си да мислиш конструктивно, да анализираш, да правиш изводи, да реализираш стратегия и безкрайно да работиш върху грешките си. Да излъжеш публиката е невъзможно – ако артистите са искрени и излизат на сцената с любов към зрителите в залата, успехът е гарантиран.“

НАТАЛИЯ МАТУС-МАРЧУК и съпругът ѝ АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК от Москва работят с варненската трупа от близо 2 години, а преди това в продължение на 20 години са солисти в Руския академичен ансамбъл „Игор Моисеев“, където натрупват огромен опит. Наталия смята, че „е важна чистотата в танца, линията на кордебалета, но е особено важно артистите да разбират емоцията на това, което изпълняват. За нас като педагози е важно и да създадем у младите артисти доверие. Основните качества, за да станеш наистина добър балетист, са физически данни, трудолюбие и амбиция.“ За АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК професията е потомствена. „Най-важното е да се репетира много, да се полага много труд. Балетът е тежък, в тази професия е нужна издръжливост. Трябва постоянно да мислиш какво и как танцуваш. Мислещият, разбиращият артист е добър артист“, казва той.

БАХИДЖАН СМАГУЛОВ от Казахстан, медалист от Международния балетен конкурс във Варна, е бил водещ балетен солист на Татарския и Казахския оперен театър. Любимият му балет е „Дон Кихот“, а танцът, който най-много харесва, е бялото адажио от „Лебедово езеро“. „Публиката по света приема много добре Балета на Варненската опера, защото спектаклите ни са на много високо ниво и винаги даваме максимума от себе си. Отличен кордебалет, добра актьорска игра, ярки, интересни солисти. По случай празника пожелавам на всички нас търпение, защото балетът е като раждането на дете – трябва да си търпелив, за да го гледаш как расте и се развива.“

НАТАЛИЯ БОБРОВА идва от Красноярск, за да стане балетна прима на Варненската опера. Като балетен педагог тя се старае да види във всеки артист индивидуалните му силни качества, за да подбере репертоар, който му подхожда. „Руската балетна школа акцентира върху емоциите, а западната школа е по-насочена към техниката. Не е интересно обаче да гледаш само техника, изпълнителят трябва да е артист. На публиката пожелавам, без значение какви спектакли посещава – балет, опера, театър – да обича изкуството, както го обичаме ние.“

МЕГАН РЕЙД, която е част от варненския балет от 5 години, първо като танцьор, а по-късно и като педагог, е родена в Лондон. За нея „сценичното присъствие е от особено значение, защото балетът разказва истории чрез танц“. Убедена е, че за варненската балетна трупа все повече ще се говори по цял свят, а предстоящата премиерна постановка на „Катарина, или Дъщерята на разбойника“ ще се нареди сред най-добрите заглавия на балетната компания.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна