Мобилно меню

Кои са балетните педагози на Варненската опера

Те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента
Кои са балетните педагози на Варненската опера

В навечерието на Световния ден на балета 29 април 2024 г. Варненската опера отбелязва с благодарност балетните педагози, които развиват и надграждат постиженията в балетната трупа на оперния театър. Балетните педагози стоят зад всеки вълшебен танцов спектакъл и несъмнено те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента.

Главният балетмайстор СЕРГЕЙ БОБРОВ от безкомпромисната школа на московския Болшой театър е творчески център и двигател на обновената балетна трупа на Варненската опера. Убеден е, че „Има големи и не толкова големи режисьори, затова има и големи и не толкова големи театри. Добър хореограф означава добър театър.“ Работата му като постановчик е подчинена на непрестанния му стремеж варненската трупа да става все по-успешна и все по-добра.

Хореографката СВЕТЛАНА ТОНШЕВА от Воронеж споделя ежедневието си с варненската трупа вече 8 години. Тя смята, че работата с млади артисти води до добър резултат „само ако равиваш способността си да мислиш конструктивно, да анализираш, да правиш изводи, да реализираш стратегия и безкрайно да работиш върху грешките си. Да излъжеш публиката е невъзможно – ако артистите са искрени и излизат на сцената с любов към зрителите в залата, успехът е гарантиран.“

НАТАЛИЯ МАТУС-МАРЧУК и съпругът ѝ АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК от Москва работят с варненската трупа от близо 2 години, а преди това в продължение на 20 години са солисти в Руския академичен ансамбъл „Игор Моисеев“, където натрупват огромен опит. Наталия смята, че „е важна чистотата в танца, линията на кордебалета, но е особено важно артистите да разбират емоцията на това, което изпълняват. За нас като педагози е важно и да създадем у младите артисти доверие. Основните качества, за да станеш наистина добър балетист, са физически данни, трудолюбие и амбиция.“ За АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК професията е потомствена. „Най-важното е да се репетира много, да се полага много труд. Балетът е тежък, в тази професия е нужна издръжливост. Трябва постоянно да мислиш какво и как танцуваш. Мислещият, разбиращият артист е добър артист“, казва той.

БАХИДЖАН СМАГУЛОВ от Казахстан, медалист от Международния балетен конкурс във Варна, е бил водещ балетен солист на Татарския и Казахския оперен театър. Любимият му балет е „Дон Кихот“, а танцът, който най-много харесва, е бялото адажио от „Лебедово езеро“. „Публиката по света приема много добре Балета на Варненската опера, защото спектаклите ни са на много високо ниво и винаги даваме максимума от себе си. Отличен кордебалет, добра актьорска игра, ярки, интересни солисти. По случай празника пожелавам на всички нас търпение, защото балетът е като раждането на дете – трябва да си търпелив, за да го гледаш как расте и се развива.“

НАТАЛИЯ БОБРОВА идва от Красноярск, за да стане балетна прима на Варненската опера. Като балетен педагог тя се старае да види във всеки артист индивидуалните му силни качества, за да подбере репертоар, който му подхожда. „Руската балетна школа акцентира върху емоциите, а западната школа е по-насочена към техниката. Не е интересно обаче да гледаш само техника, изпълнителят трябва да е артист. На публиката пожелавам, без значение какви спектакли посещава – балет, опера, театър – да обича изкуството, както го обичаме ние.“

МЕГАН РЕЙД, която е част от варненския балет от 5 години, първо като танцьор, а по-късно и като педагог, е родена в Лондон. За нея „сценичното присъствие е от особено значение, защото балетът разказва истории чрез танц“. Убедена е, че за варненската балетна трупа все повече ще се говори по цял свят, а предстоящата премиерна постановка на „Катарина, или Дъщерята на разбойника“ ще се нареди сред най-добрите заглавия на балетната компания.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна

На 25 октомври започва фестивалът Moving Body

В програмата на деветото издание са включени 70 танцови филма, три ателиета и четири спектакъла
На 25 октомври започва фестивалът Moving Body

От 25-и октомври до 3-ти ноември във Варна ще се проведе деветото издание на фестивала Moving Body (Движещо се тяло). Събитието обединява богата програма от танцови филми, ателиета и представления. Общото между всички тях е разглеждането на тялото и движението не само като поле на изява, но и като инструмент за себепознание, и изграждане на културни връзки.

Филмовата програма включва селекция от 39 танцови филма от общо 90 кандидатури от цял свят, както и 30 от най-влиятелните хореографи в Лос Анджелис в партньоство с HystericaProds and DanceCameraWest. Прожекциите ще бъдат два пъти дневно - от 25-и до 27-и октомври включително - ранна вечерна от 19:00 ч. до 20:00 ч. и късна вечерна от 20:15 ч. до 21:15 ч., и ще се провеждат в ReBonkers (ул. "Барутен Погреб", № 4).

В рамките на фестивала, в  The Center ще се проведе и петдневна лаборатория за контактна импровизация- "Танц с Гравитацията" с Каталин Дякону от Румъния. Лабораторията е в чест на Стийв Пакстън - основополагаща фигура в съвременния танц, известен с пионерската си работа в областта на импровизационния танц. Той е най-известен със създаването на Контактната Импровизация (CI) в началото на 70-те години на ХХ век., която оказва огромно влияние върху света на танца, като оспорва традиционните йерархии в танца, премахвайки необходимостта от формално обучение и техника, подчертавайки, че всеки може да танцува и да участва в творческия процес, благодарение на което демократизира танца.

Второто ателие "Тяло, произход и развитие на речта" с Анна Данкова, от 30-и до 31-ви октомври, от 11:30 до 14:30 часа в The Center, поставя фокус върху произхода и функцията на езика (говора) като физически и като психически процес. Уъркшопът е насочен към актьори, музиканти, танцьори, артисти в областта на съвременните изпълнителски изкуства, но и към непрофесионалисти, интересуващи се от физическото и психическо изследване на гласа и проявата му в речта.

Moving Body (Движещо се тяло) отново ще ангажира най-малките в света на движението и творчеството с ателието "Креативно движение за деца (8 + г.) и техните родители" с Любов Жеглова от 31-ви октомври до 03-и ноември, от 11:30 до 14:30 часа в  The Center. В тази поредица срещи ще бъдат разгледани ключови примери на съвременния танц от ХХ век до днес – с различните идеи, концепции и техники. По време на ателието децата ще научат за имена като Мърс Кънингам и Борис Шармац, Игор Стравински и Ксавие льо Роа, както и други.

Всички ателиета за подходящи за професионалисти в сценичните изкуства, но също и за хора с по-малък опит, но изявен интерес в танца и  движението.

Несъмнено най-вълнуващата част за зрителите остава програмата с представления. Тази година тя ще бъде открита със съвременния танцов пърформанс "Отражения" на Искра Проданова на 31-ви октомври, 19:00 часа в Градска Художествена Галерия. Отражения е хореографска работа вдъхновена от концепцията за осцилация – вид периодично трептене, което се отнася до повтарящото се движение напред и назад на нещо между две позиции или състояния, залюляване в пространството помежду. Работата е своеобразна поема, рефрен, физично и метафизично движение напред и назад, навън и навътре, пристигане и връщане, взаимоотношения изплетени от резонанс и дисонанс, в далечното и близкото, в светлото и тъмното.

В програмата следва съвременен пърформанс на Ана Данкова – "Оратория" на 1-ви ноември от 19:00 часа в Градска Художествена Галерия. "Оратория" конструира нео-драматургия, изградена от музикални артикулации в разнообразни жанрове – от операта до траша и хардкора, като използва единствено интонация и звукоизвличане. Творбата конструира съвременен танц от жестовете, които използваме, докато говорим и проследява човешкото вербално развитие единствено през нерационалните, автоматични и афективни аспекти на речта – интонация (музика) и жест (танц).

"Всичко, което има значение" на Арис Пападополус и Марта Пасакополу си поставя да цел да представи чрез сценичен материал едно истинско приятелство, на 2 ноември от 19:00 часа, в Градска Художествена Галерия. Двамата интерпретатори, но също така приятели, сътрудници и артистични партньори, се впускат в в общ архив от движенчески материал, танцови практики и бележки, които, макар и черпейки от миналото, се изгражда на сцената. В процеса на откриване на това наистина има значение, те го преоформят, представят се отново и изваждат на повърхността онова неосезаемо междинно пространство.

Фестивалът Moving Body (Движещо се тяло) през 2024-та ще бъде закрит на 3 ноември от 19:00 ч. в Re-Bonkers с впечатляващия съвременен пърформанс на Метеор с участието на Леонид Йовчев и Катрин Методиева - "Кадзе". Спектакълът подема мотиви от мита за Орфей и Евридика, както и образи от хипнотичното есе "Кадзе Дарума" на японския хореограф Тацуми Хиджиката. В този обърнат с хастара навън митологичен сюжет Евридика следва Орфей, а Орфей следва призрака на Евридика, вече необратимо завърнала се в царството на сенките. Времето преди и след фаталния поглед са се слели. Следването е безкрайно и без хоризонт на очакване. "Кадзе" е другото име на търсенето на невъзможното.

Тази година фестивалът си партнира и с Асоциация за Свободен Театър (АСТ), и Варна Денс Театър, осъществявайки две важни събития, които попадат в застъпническия модул. На 25 октомври от 14:30 - 16:00 часа ще се проведе семинар "Свободното изкуство и градът - вдъхновяващите примери" и уъркшоп на тема "Професионален артист - да или не?" от 16:30 - 18:00 часа. 

2024 © Варна е / снимки: Moving Body Festival