Мобилно меню

Варненската опера открива новия балетен сезон с "Пепеляшка" на Прокофиев

Приказната магия на красивото представление ще завладее публиката на 10 октомври, от 19 часа, на Основна сцена, дни след това "Пепеляшка" заминава на турне в Мексико
Варненската опера открива новия балетен сезон с "Пепеляшка" на Прокофиев

 

"Пепеляшка" на Сергей Прокофиев, с хореографията на Светлана Тоншева, е първият балетен спектакъл през новия, 77-и сезон на Държавна опера Варна. На 10 октомври магията, която превръща слугинята в принцеса, ще завладее публиката, от 19 часа, на Основна сцена.

Балетът следва плътно сюжета на любимата приказка на Шарл Перо и на сцената виждаме хореография, която кореспондира със случките и с характерите на героите. Сестрите и злата мащеха карат публиката да се смее, принцът е наистина приказен и танцува с благородно изящество, животните са приятели на Пепеляшка, а в декора не е пропусната дори тиквата, която магически се трансформира в каляска. 3D мапингът допринася силно за сценичното очарование, защото рисува пред зрителите балната зала на кралския дворец, огнището на Пепеляшка и стълбите, на които принцът намира стъклената ѝ пантофка. В традициите на класическия балет Пепеляшка и Феята-кръстница са пленително романтични.

В главните роли ще видим Пиня Рисанен (Пепеляшка), Павел Кирчев (Принца), Елиа Даваолио (Мащехата), Летиция Росети и Елиса Гомес (Сестрите).

Светлана Тоншева внася в сюжетния балет нови хореографски елементи, нови са и костюмите за постановката. Спектакълът е подходящ за деца и възрастни, а красивата сценична визия и завладяващият танц превръщат изживяването в празник за цялото семейство.

„Прокофиев пише този балет специално за Галина Уланова, тъй като е възхитен от изпълнението и в „Ромео и Жулиета“. За нас това е много висока летва и целият екип – педагози, постановчици, артисти – се стреми да достигне зададеното ниво. Във Варненската опера в момента има много млади талантливи танцьори от България и цяла Европа, които с голям ентусиазъм участват в подготовката на спектакъла“, отбелязва хореографът Светлана Тоншева.

На 12 октомври „Пепеляшка“ тръгва на турне. След двата успешни гастрола в Мексико с „Лебедово езеро“ през 2021 г. и с „Лешникотрошачката“ през 2022 г. Светлана Тоншева и варненската балетна трупа отново са поканени в страната. С общо 28 спектакъла „Пепеляшка“ на Държавна опера Варна ще танцува в 20 мексикански града.

2023 © Варна е

Кои са балетните педагози на Варненската опера

Те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента
Кои са балетните педагози на Варненската опера

В навечерието на Световния ден на балета 29 април 2024 г. Варненската опера отбелязва с благодарност балетните педагози, които развиват и надграждат постиженията в балетната трупа на оперния театър. Балетните педагози стоят зад всеки вълшебен танцов спектакъл и несъмнено те са ядрото, благодарение на което Варненският балет жъне аплодисменти на три континента.

Главният балетмайстор СЕРГЕЙ БОБРОВ от безкомпромисната школа на московския Болшой театър е творчески център и двигател на обновената балетна трупа на Варненската опера. Убеден е, че „Има големи и не толкова големи режисьори, затова има и големи и не толкова големи театри. Добър хореограф означава добър театър.“ Работата му като постановчик е подчинена на непрестанния му стремеж варненската трупа да става все по-успешна и все по-добра.

Хореографката СВЕТЛАНА ТОНШЕВА от Воронеж споделя ежедневието си с варненската трупа вече 8 години. Тя смята, че работата с млади артисти води до добър резултат „само ако равиваш способността си да мислиш конструктивно, да анализираш, да правиш изводи, да реализираш стратегия и безкрайно да работиш върху грешките си. Да излъжеш публиката е невъзможно – ако артистите са искрени и излизат на сцената с любов към зрителите в залата, успехът е гарантиран.“

НАТАЛИЯ МАТУС-МАРЧУК и съпругът ѝ АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК от Москва работят с варненската трупа от близо 2 години, а преди това в продължение на 20 години са солисти в Руския академичен ансамбъл „Игор Моисеев“, където натрупват огромен опит. Наталия смята, че „е важна чистотата в танца, линията на кордебалета, но е особено важно артистите да разбират емоцията на това, което изпълняват. За нас като педагози е важно и да създадем у младите артисти доверие. Основните качества, за да станеш наистина добър балетист, са физически данни, трудолюбие и амбиция.“ За АЛЕКСАНДЪР МАТУС-МАРЧУК професията е потомствена. „Най-важното е да се репетира много, да се полага много труд. Балетът е тежък, в тази професия е нужна издръжливост. Трябва постоянно да мислиш какво и как танцуваш. Мислещият, разбиращият артист е добър артист“, казва той.

БАХИДЖАН СМАГУЛОВ от Казахстан, медалист от Международния балетен конкурс във Варна, е бил водещ балетен солист на Татарския и Казахския оперен театър. Любимият му балет е „Дон Кихот“, а танцът, който най-много харесва, е бялото адажио от „Лебедово езеро“. „Публиката по света приема много добре Балета на Варненската опера, защото спектаклите ни са на много високо ниво и винаги даваме максимума от себе си. Отличен кордебалет, добра актьорска игра, ярки, интересни солисти. По случай празника пожелавам на всички нас търпение, защото балетът е като раждането на дете – трябва да си търпелив, за да го гледаш как расте и се развива.“

НАТАЛИЯ БОБРОВА идва от Красноярск, за да стане балетна прима на Варненската опера. Като балетен педагог тя се старае да види във всеки артист индивидуалните му силни качества, за да подбере репертоар, който му подхожда. „Руската балетна школа акцентира върху емоциите, а западната школа е по-насочена към техниката. Не е интересно обаче да гледаш само техника, изпълнителят трябва да е артист. На публиката пожелавам, без значение какви спектакли посещава – балет, опера, театър – да обича изкуството, както го обичаме ние.“

МЕГАН РЕЙД, която е част от варненския балет от 5 години, първо като танцьор, а по-късно и като педагог, е родена в Лондон. За нея „сценичното присъствие е от особено значение, защото балетът разказва истории чрез танц“. Убедена е, че за варненската балетна трупа все повече ще се говори по цял свят, а предстоящата премиерна постановка на „Катарина, или Дъщерята на разбойника“ ще се нареди сред най-добрите заглавия на балетната компания.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна