Мобилно меню

На вълните на Елена Владова

Лекотата носи смисъл в творчеството на автора, пише Диян Божидаров в блога си dbozhidarov.com
На вълните на Елена Владова
518

Думите имат претенцията за могъщество. Да описват живота. Ако обаче го счетем за безсмислен, неописуем, те се превръщат в нещо като нищо – обслужват себе си.

Което не значи, че животът не бива да се живее, за него да се пише и говори. Но значи, че следва да се прави без претенцията да опитваш да казваш нещо гръмовно, огромно. Пробваш ли – излагаш се. Това е висша форма на мъдрост – само най-мъдрият знае, че не бива да се взема сериозно; мъдро-честният признава, че „гръмовното“ е непостижимо. За описване остават дребни състояния, лекотата като цел и стил.

Обаче всъщност колко е дребно дребното? Когато с думи обрисуваш най-обикновена жена, която иска да има пари да пътува, купува, да изучава това-онова, ти не обрисуваш просто тази жена – а всички нас. Така с лекотата казваш важни неща, които и други казват, но го правят чрез самопретенция и самосуета. Кой е по-големият талант оставам да прецените вие…

Тези разяснения са важни при четенето на Елена Владова. Тя си има специфичен „сигнал“, вълни на улавяне – хванеш ли го, четеш със смисъл. Два разказа от нея:

 

КАК ИВАНКА ИВАНОВА СТАНА ПИСАТЕЛКА

Една сутрин Иванка Иванова се събуди с мисълта, че животът й няма смисъл.

На следващата сутрин това чувство беше още по-силно.

На третата сутрин в главата на Иванка Иванова започнаха да пъплят въпросчета и въпроси. Иванка Иванова се замисли дълбоко и си каза: „Защо съм се родила? Излиза, че е само за да живея аз, а не някой друг на мое място. Я по-добре да седна и да напиша всичкото това, което го мисля. Може да има смисъл.“

Иванка Иванова взе един бял лист, седна и написа:

„Казвам се Иванка Иванова. Името ми е обикновено. Нищо интересно няма в името ми. Сега съм млада, после ще бъда стара, а преди това съм била дете.“

Иванка Иванова нямаше представа от стилистика. Но след като прочете написаното, си каза: „Тези думи ми приличат на автобиография. Не трябваше да се получи точно това.“

Взе нов бял лист, седна и написа:

„Казвам се Иванка Иванова. Не съм писател. За да си писател, трябва да знаеш каква е душата ти. А за да знаеш каква е душата ти, трябва да знаеш много. Аз не съм образована, за да познавам душата си.“

Иванка Иванова се разплака. Мъчно ѝ беше, че не може да изрази по най-прост и красив начин себе си.

„Какво по-просто има, повтаряше си наум Иванка Иванова, от това да вземеш лист и химикал, да седнеш и да пишеш. Без да си мислиш, писател ли си или не си. Без да си мислиш, дали някой ще чете това, което пишеш…“

Почти към обяд, с горчиви сълзи на очи, Иванка Иванова взе нов бял лист, седна и написа:

„Аз съм обикновена жена. Искам да имам пари. С тях ще си купя книги, които ще прочета и ще се науча да пиша. С тях ще си купя много парфюми. Искам да пътувам до Индия. А животът изтича като вода в канал. Обичам думата обичам.“

Иванка Иванова прочете написаното и се усмихна за първи път от няколко дни. Каза си: „С тези написани думи аз изразявам желанията на хиляди жени. А в това има смисъл.“

И така Иванка Иванова видя, че животът й не е съвсем безсмислен.

 

ГОСПОДИН АМИГОВ РИСУВА НА АСФАЛТА

Къщата на господин Амигов в Морската градина се намира много близо до морето. Само една асфалтова алея я дели от пясъчната ивица. Често господин Амигов наблюдава разхождащите се по алеята хора. Стои на стол в градината и гледа. Особено в събота и неделя. Тогава хората са най-много: семейства с деца, възрастни двойки, влюбени, хванати за ръце, хора, разхождащи кучета. Когато времето е топло, само за един следобед в почивен ден е преброявал над триста души. През седмицата по алеята преминават предимно велосипедисти, бегачи и разсеяни хора – така смята господин Амигов, защото те се оглеждат нехайно и вървят, като си суркат краката.

Една сутрин господин Амигов открива точно пред входната врата на къщата си рисунка. Върху асфалта със син тебешир е нарисувана голяма риба с изпъкнали очи и отворена уста, която се кани да погълне три-четири по-малки рибки, а до нея надпис – „Life is life”. Господин Амигов се чуди как може да не е видял кой е художникът. Той веднага рови из стаята със забравени от наематели вещи и открива тебешир. Излиза обратно навън и старателно рисува до рибата рибар с мрежа. На следващата сутрин до рибаря е нарисуван кораб. Отново със син тебешир. Господин Амигов влага целия си талант и рисува зад кораба тънка ивица земя с няколко сгради. На следващата сутрин вали дъжд и всички рисунки са изтрити. След като асфалтът изсъхва, господин Амигов рисува голямо слънце. През следващите няколко дни не се появява нова рисунка. Така идва събота. Следобед, когато господин Амигов пие кафе в градината си, пред входната врата се спират три деца, две момичета и едно момче на около десетгодишна възраст. Те помахват на господин Амигов и той се приближава до оградата.

– Свърши ни тебеширът – казва едното момиче. – Може ли да ни услужите с малко?

Господин Амигов кани децата в градината и ги черпи с бонбони. Те веднага си признават, че са нарисували рисунките пред вратата му. Господин Амигов пък ги пита как рисуват така, че той не ги е видял.

– В стрийт арта си има тайни – отговарят децата и му помахват за довиждане.

Господин Амигов изчаква да настъпи нощта и излиза. Джобовете му са пълни с тебешири. Той рисува пред вратите на всички къщи по алеята слънца в различни цветове и до всяко от тях надпис „Life is life”. След това се прибира доволен вкъщи и докато заспива, над главата му сякаш свети.

2024 © Варна е / източник: Блогът на Диян Божидаров, снимка: Яков Шустов

Сборник с разкази "Синхрон" представят в Музея на Възраждането във Варна

Авторката Милена Крумова е лауреат на редица награди
Сборник с разкази "Синхрон" представят в Музея на Възраждането във Варна

Премиера на сборника с разкази на Милена Крумова"Синхрон" ще се състои на 4 октомври - събота, от 12 часа, в Музея на Възраждането във Варна. 

Милена Крумова е родена в гр. Кюстендил. Работи като преподавател по български език и литература в международно училище. Работата с деца я вдъхновява да участва в творчески екип, подготвящ образователна анимационна поредица в канала You tube – "Приключенията на Лили. Българската азбука". За свободно гледане са пуснати три от филмите.

През 2018 г. е издаден първият ѝ роман "Тюркоаз", който е номиран за участие в конкурса за Съвременен любовен роман към Фондация "Буквите". През следващата година са издадени романите "Рубин" (отново номиниран за участие в конкурса за Съвременен любовен роман) и "Ореол" (награден в конкурса на Асоциация "Емпирей" за роман на християнска тема). В края на 2024 г. с подкрепата на Министерство на културата е издаден сборникът ѝ с разкази "Синхрон".

Авторката е лауреат на редица награди за разказ – в конкурса "Албена" за драматичен женски образ, в конкурси, организирани от РИОСВ Пловдив, под наслов "Пеша до края на града" и "Събудих се и видях града различен", в конкурса на община Генерал Тошево, под наслов "Земя на пеещите колелета", в конкурсите на КДК "Нов живец" (Атина), "Ирелевант", "Небесни меридиани" (Израел)  и др. Нейни творби с християнска, социална, романтична тематика са публикувани в сборници и антологии в поредни години, издавани от различни институции. Член е на Конфедерацията на българските писатели.

"Неизчерпаема откъм идеи и похвати, Милена Крумова е събитие в новата българска литература. Хем вижда света през очите на своите герои, хем го държи заземен, реалистичен и прям. Ползвайки усещането за падение и неуспех, за сриване и необходимост в цялата им отрицателна гама, тя създава обрати, които водят героите и читателя към ново ниво на житейска интерпретация.", коментира рецензентът Хрисимира Саръова

"Скъпи читателю, и ти, и аз със сигурност имаме интересни съседи, великолепни или драматични спомени, вяра в човечеството или в… извънземните. Навярно на маса се случва да разказваме истории, които "по хората ходят", но и фантастични такива. Това, което ни различава от Милена Крумова, е, че тя притежава Очите на разказвача. Разбира се – талант да разказва увлекателно и грамотно, с пълнокръвни образи и великолепни финали – великолепни, защото са… справедливи. Но Очите на разказвача са специален дар. Да виждаш във всеки пейзаж, предмет, делнично или извънредно събитие –единствено възможната история. С това усещане бях до последната страница на сборника с разкази "Синхрон" – и като читател, и като редактор.

Сигурна съм, ще го изпиташ и ти, защото Очите на разказвача някак интуитивно са "запечатали" и твоето любопитство, и твоето вълнение, и твоята съпричастност. В което е и единственият смисъл писаното слово да живее между две корици.", отбелязва редакторът Камелия Кондова и пожелава приятно четене на всички, които ще посегнат към сборника с разкази "Синхрон". 

2025 © Варна е