Мобилно меню

Диригент от Египет е специален гост на концерт с шедьоври на Моцарт и Чайковски във Варненската опера

Солисти ще са концертмайсторът на Симфоничния оркестър Красимир Щерев и директорът на музикалното училище Румяна Петрова, а началото е в 19 часа, на 28 април
Диригент от Египет е специален гост на концерт с шедьоври на Моцарт и Чайковски във Варненската опера

На 28 април от 19 часа Симфоничният оркестър на Варненска опера ще зарадва меломаните в града с две емблематични произведения: Симфоният кончертанте на Моцарт и Патетичната симфония на Чайковски. Концертът ще е на Основната сцена на Държавна опера Варна.

Гост диригент е Хишам Габр от Египет, а солисти - концертмайсторът на оркестъра Красимир Щерев и директорът на музикалното училище Румяна Петрова.

"Моцарт пише Симфония концертанте по време на турне в Европа, докато посещава Манхайм и Париж - разказва Румяна Петрова."

В музиката ясно са изразени две противоположни емоции - въодушевлението на влюбения млад човек и скръбта от смъртта на майка му.  Двете състояния майсторски се преплитат в музикалното повествование, а изпълнението на соловите партии е голямо удоволствие, когато е споделено между приятели.

Съвместната работа на варненските музиканти с Маестро Хишам Габр е вдъхновяваща, а съчетанието на Моцарт и Чайковски в програмата на концерта обещава вълнуваща вечер в Операта.

Хишан Габр е постоянен диригент в операта в Кайро и директор на Художествен център Библиотека Александрина. Габр учи дирижиране в Египет, Франция и САЩ при именити диригенти: Кристоф Мюлер, Доминик Ройтс, Жан-Жак Вернер, Крис Ким и Ахмед Ел-Саеди. Заслужава стипендия Фулбрайт, за да продължи развитието си в САЩ, където завършва "Съвременни техники на дирижиране" в университета Корнел, Ню Йорк. Освен редовните си ангажименти като диригент в операта в Кайро, Габр често е гост-диригент на редица доказани международни оркестри, сред които Македонската филхармония, Вроцлавската филхармония (Полша), Киевската камерата (Kyivska Kamerata, Украйна), Националния симфоничен оркестър на Мексико, Софийската филхармония (България), Симфоничен оркестър на Гьотинген, Филхармонията на Астана (Казахстан), Ливанската филхармония и др.

От началото на 90-те години Габр също така композира музика за множество игрални и документални филми, мюзикъли и пиеси, поставяни в Египет и зад граница. Неговите композиции са изпълнявани от Симфоничния оркестър на Кайро и са аплодирани, както от публиката, така и от критиците.

Габр композира музика към "Praxa", първият египетски мюзикъл, който успешно се изпълнява в главната зала на операта в Кайро и в Кралската опера в Мускат (Оман). Габр получава чести поръчки да композира музика за престижни египетски и международни институции и оркестри.

2023 © Варна е

Премиера на знаменития Триптих на Пучини на "Опера в Летния театър"

Варненската опера продължава честванията, посветени на стогодишнината от кончината на композитора
Премиера на знаменития Триптих на Пучини на "Опера в Летния театър"

Знаменитият Триптих на Пучини ще бъде представен премиерно от Варненската опера на 26 юни от 21 часа в рамките на фестивала "Опера в Летния театър". Заглавието е част от честванията, посветени на стогодишнината от смъртта на един от най-великите оперни композитори. Постановката е международна суперпродукция, реализирана от Държавна опера Варна, Националната опера и балет на Тирана и Пучиниевият фестивал Торе дел Лаго, Италия.

Диригент на спектакъла е маестро Якопо Сипари ди Пескасероли, който в края на май беше удостоен с титлата "посланик на изкуството на Пучини" за популяризиране музиката на гения по света.

Едноактните опери "Мантията", "Сестра Анджелика" и "Джани Скики", написани от Пучини като една творба с три отделни сюжета, в които обединяващ мотив е смъртта, но представена от три различни ъгъла, се смятат за едно от най-трудните и най-вълнуващи негови произведения. С предизвикателството да ги представи на публиката в една вечер се заема екипът на Варненската опера. Декорът и костюмите идват от Торе дел Лаго, Италия, а режисьорската адаптация е на албанката Ада Гура.

"За мен е удоволствие да съм отново във Варна като част от колаборацията, свързваща три страни: Пучиниевия фестивал Торе дел Лаго, Националната опера и балет в Тирана, където основно работя, и Варненската опера, в която миналата година поставихме "Аида" на Франко Дзефирели, а тази година поставяме Триптиха на Пучини.

Пучини е по-различен композитор, по-театрален. Казвал е, че пише опери, защото използва силата на думите, а без думи не би могъл да създава музика.

Тази негова концепция е много важна за нас, режисьорите, и много мотивираща в работата ни, защото ни насочва точно към онази театралност, която ни е нужна."

Месец след края на Първата световна война драматичната "Мантията", лиричната "Сестра Анджелика" и комичната "Джани Скики" са представени за първи път в Ню Йорк. Въпреки че драматургично заложен в Триптиха е стилистично-жанровият контраст – три различни епохи, три локации, три настроения – трилогията е замислена като едно цяло. Сюжетът на "Мантията" е любовна история с трагичен край, която се случва в романтичния Париж. "Сестра Анджелика" отвежда зрителите в манастир през XVII век, при момиче, отхвърлено от аристократичното си семейство заради раждането на извънбрачно дете. Главният герой в комичната опера "Джани Скики" е замесен във фалшифициране на завещанието на богат мъж, а действието се развива във Флоренция.

Триптихът се поставя на сцената на "Опера в Летния театър" със собствен състав на Варненската опера и гостуващи звезди: италианското сопрано Доната Д‘Анунцио Ломбарди, наричана от критиците "славеят на Пучини", албанското мецосопрано Ивана Ходжа, която миналото лято плени зрителите като Амнерис в "Аида" на Дзефирели и отличните варненски солисти Линка Стоянова, Михаела Берова, Жана Костова, Валерий Георгиев, Свилен Николов, Иво Йорданов, Рейналдо Дроз.

Критиката прави паралел между Дантевата "Божествена комедия" ("Ад", "Чистилище" и "Рай4) и Триптиха. Пучини действително се вдъхновява от Данте, както и от интереса си към френската литература и театър, където кратки пиеси в контрастни стилове и жанрове често се играят в една и съща вечер. Композиторът се движи от негативното към позитивното, от тъмнината към светлината, от отчаянието към блаженството, от безнадеждността към оптимизма.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна