Мобилно меню

Жизнерадостният "Дон Паскуале" отново на варненска сцена в "Опера в Летния театър"

На 20 юли от 21 часа публиката ще се наслади на изпълненията на Деян Вачков и Илина Михайлова в главните роли
Жизнерадостният "Дон Паскуале" отново на варненска сцена в "Опера в Летния театър"

Операта на Доницети "Дон Паскуале" оживява за четвърти път на варненската оперна сцена през 2023 година. След предпремиерата през март, на 20 юли от 21 часа, в Летния театър ще е премиерата на жизнерадостната белкантова творба, с Деян Вачков и Илина Михайлова в главните роли. Спектакълът е част от тазгодишното издание на традиционния фестивал "Опера в летния театър".

„За мен Дон Паскуале е една от най-комичните роли, в които съм играл, другата е на Дон Базилио“, споделя Деян Вачков. 

Партньорка на Деян Вачков, както на сцената в "Дон Паскуале", така и в живота, е прекрасната Илина Михайлова.

„Когато съм на сцената с Илина, винаги е много забавно, най-вече в комичните опери! Много е приятно да си около нея, защото е добре подготвена и дава сто процента от себе си“, коментира Деян Вачков. 

Творческия си и житейски тандем с Деян Вачков, Илина Михайлова коментира така:

„С Деян е винаги изключително забавно да работя, защото той е артист с много, много опит, с характер и с много ясни виждания как трябва да бъде изигран неговият персонаж. Тези виждания невинаги се припокриват с моите. Имаме ситуации, в които аз казвам „пробвай така“, той не е съгласен, весело е. Работим заедно, аз като пианист винаги му помагам във всички роли, които е учил досега. Мога нескромно да кажа, че аз съм му корепетитор. Той също ми помага вокално, артистично. Познаваме се от деца и до ден днешен учим заедно, искаме всеки ден да бъдем по-добри и по-различни и съм изключително щастлива, че можем да си партнираме на сцената в точно тези роли. Аз финала на операта вече съм го реализирала, този Дон Паскуале е мой любим от 23 години на сцената и в живота“.

Илина Михайлова е убедена, че

„..за любовта няма възраст и цифри, важно е само да имаш късмета да срещнеш душата, в която да се припознаеш, и да се съгласите двамата заедно да вървите по тази прекрасна пътечка, наречена живот“

За ролята на Норина в "Дон Паскуале" Илина Михайлова споделя:

„Това е една много обичана от мен роля, с нея спечелих конкурс в Комо, където наградата беше да пееш в „Дон Паскуале“ в четири големи италиански театъра. С Норина съм се срещнала още преди 20 години и от пръв поглед се влюбих в този персонаж – толкова женствена, толкова хитра, енергична и романтична. Доницети го е написал прекрасно – една жена ще мине през всички препятствия, ако е решила да се бори за своята любов. Обожавам всички качества на Норина, чувствам я толкова близка до мен, защото аз и в живота съм доста енергичен, позитивен и креативен човек, а когато се наложи, навън излиза и цялата страст на персонажа. Написана е гениално.“

Режисьор на актуалното представление на Дон Паскуале във Варненската опера е Сребрина Соколова.

„Палитрата от нюанси в характеристиките на героите придава плътност на драматургичното действие, прави интригата многопластова и става основа на недоразуменията и комичните ситуации, в които изпадат героите. Основна в нашия спектакъл е темата за правотата и правилния избор. Това е сериозен проблем в човешките взаимоотношения, но в прекрасната опера на Доницети тази проблематика е представена с огромна лекота, с хумор и самоирония, благодарение на музиката. Във всяка нота, всеки динамичен и темпови акцент е вградено сценичното действие. Всичко в изказа е сбито, синтезирано и няма нищо излишно. Важна е актьорската игра, пластиката на движение и високото певческо майсторство.“

Диригентът маестро Светослав Борисов пристига от Германия, за да надгради своя успех от предишния „Дон Паскуале“ (2015).

"Дон Паскуале" е добър мой познат, чудесно се разбираме. И аз, като него, обичам белкантовата музика, но не се концентрирам само върху нея, спектърът е много по-широк. Лекотата, с която се възприема тази опера, е противоположна на нелеките усилия, които са нужни за нейната подготовка. Музикалната специфика изисква търпение, дори догматичност в изработване на детайлите. Изключително важно е всеки детайл да бъде изграден релефно, за да бъде възприет точно така и от публиката. Тези малки акценти интелигентно подчертават драматургията и за да бъдат изведени на преден план, те трябва не просто да се изсвирят, а да бъдат изградени и поставени точно там, където им е мястото. То е като игра на танц, в която всяка стъпка, всяка мимика, всеки жест са от значение“, обяснява маестро Борисов.

Творил в постоянна надпревара с Росини и Белини, Доницети (1797-1848) е един от тримата големи италиански романтици, чието белкантово творчество бележи разцвета на италианската музика в първите десетилетия на XIX век. Творбите му пулсират в духа на новото време, звучат с народнопесенни интонации и – не на последно място, разкриват най-добрите страни от таланта на певците.

Прочут с бързината и лекотата, с които композира, Доницети написва 64-тата си опера "Дон Паскуале" само за 11 дни, а оркестрацията - за 8. Резултатът е партитура, с единна драматургична концепция в стил опера-буфа (opera buffa), с богата мелодика и блестящи музикални номера, които публиката бурно аплодира на премиерата в Париж на 3 януари 1843 г. 

Насладете се на най-новото представление на операта "Дон Паскуале", на 20 юли, от 21 часа, в "Опера в Летния театър"!

 

ДОН ПАСКУАЛЕ

Опера от Гаетано Доницети

Диригент Светослав Борисов; Режисьор Сребрина Соколова; Сценография Иван Токаджиев; Костюми Елена Иванова; Хореография Надя Димокова; Диригент на хора Надежда Маккюн; Плакат Славяна Иванова; Фотография Росен Донев; Действащи лица и изпълнители: ДОН ПАСКУАЛЕ – Деян Вачков, Евгений Станимиров, Гео Чобанов; НОРИНА – Илина Михайлова, Ирина Жекова; ЕРНЕСТО – Рейналдо Дроз, Георги Султанов; ДОКТОР МАЛАТЕСТА – Пламен Димитров; НОТАРИУС – Петър Петров; Солисти, хор и оркестър на Държавна Опера Варна

2023 © Варна е

Камерен концерт ще представи познати класически заглавия във Варна

Авторският проект „Зелено-бяло-червено“ на Венециела Найденова ще зарадва публиката на 9-и октомври в Градската Художествена Галерия „Борис Георгиев“
Камерен концерт ще представи познати класически заглавия във Варна

На 9-и октомври от 18:30 ч. в Градска Художествена Галерия „Борис Георгиев“ във Варна ще бъде представен най-новия камерен проект с участието на  творци от града. „Зелено-бяло-червено“ е авторски концерт/портрет на Венециела Найденова. Публиката ще има възможност да се наслади на някои от авторските произведения на Венециела Найденова, както и познати творби от Добри Христов, Роберт Шуман и Федерико Гарсиа Лорка. Участие ще вземат сопраното Андриана Йорданова, която пристига в България специално за събитието, концертмайстора на Варненска опера Анна Фурнаджиева, кларинетистката Гергана Христова, както и пианиста и диригент Стефан Бояджиев.

Целта на програмата е да бъдат представени и нови авторски творби, като за тях ще могат зрителите да научат повече директно от автора им Венециела Найденова. Ще бъде направена българска премиера на едно от произведенията, а други ще прозвучат за първи път във Варна. Концертът продължава традицията на ORV Media всяка година да представя различни камерни проекти.

Входът е свободен.

Събитието се осъществява с финансовата подкрепа на Община Варна, чрез фонд „Култура“.

Венециела Найденова е българо-швейцарска музикантка с богата изпълнителска, педагогическа, музиковедска, журналистическа и композиторска кариера. След завършване на музикалното училище „Добри Христов“ във Варна, в класа по пиано на Екатерина Цветкова и история на музиката при Анелия Събева, учи музикозна ние в Теоретико-композиторския и диригентски факултет на Българската държавна консерватория в София, специалност оперна драматургия под ръководството на Мария Костакева.

Венециела Найденова работи като музикален критик и редактор в списание „Българска музика“ от 1987 до закриването му през 1990 г. От 1991 година живее в Швейцария, където продължава образованието си във Висшето училище по музика в Женева и защитава докторска дисертация по музикознание в Университета във Фрибург. Изследванията й са насочени основно към съвременната музика и оперната драматургия. Авторка е на книга за вокалното и сценично творчество на руския композитор Едисон Денисов (1929-1996) и на множество музиковедски статии. Изследва и популяризира творчеството на жените композиторки. Създава издателството Éditions Lyra, Neuchâtel. Като изпълнител, свири в клавирни, вокални и камерни концерти. Нейната концертна дейност я довежда и на фестивалите „Варненско лято“ и „Софийски музикални седмици“. Изпълнява нова музика и участва в мултимедийни проекти. Композира вокална и инструментална музика, камерни, хорови и оркестрови пиеси, осъществява нови оркестрации на операта Le Chalet (А. Адам), на Laudate dominum (В. А. Моцарт), различни аранжименти, между които редакции на православни песнопения. През декември 2016 г., варненският хор „Морски звуци“ с диригент Росица Щерева изпълнява за първи път нейната композиция „Тебе поем“. Преподава в консерваторията в Ньошател и във Висшето училище по музика в Женева - Ньошател. Член е на жури на различни конкурси за музика. Освен това, тя е артистичен директор и продуцент на редица музикални проекти. През 2010 г. учредява фондация за култура „Плискарт“ в България, с която организира музикален фестивал в първата българска столица.

Андриана Йорданова е родена във Варна, започва развитието си като солистка на хора на Руското училище и Детската опера. Завършва Държавната музикална академия „Панчо Владигеров“ в класа на проф. Илка Попова, където по-късно взема и магистърска степен по оперно пеене и педагогика. През 2017 тя защитава и докторска степен по музика в същата академия. Йорданова е завършила и Руска филология в Софийски университет „Климент Охридски“. Скоро след завършване на музикалната академия тя печели престижни стипендии за обучение в чужбина като – Крафт Якобс Сушард, стипендия от Българската академия за изкуство и култура „Борис Христов“ в Рим, стипендия за Европейския Оперен Тръст в Англия, където учи с Джанелла Борелли и Рената Ското, Костас Паскалис, Марта Лантиери и др. Печели специална награда на конкурса „Христо Бръмбаров“ от ръцете на Гена Димитрова.

Професионалната й кариера започва с ролята на Мюзетта („Бохеми“) под палката на диригента Иван Вульпе на сцената на Бургаската опера. Сред нейните роли са Мими, Мюзета, Виолета Валери, Силва Вареско, Фиордилиджи, Тоска, Вителия, Земфира, Неда, и др. След обучение в Италия и Великобритания, тя прави Малта свой втори дом, където намира професионална и педагогическа сцена. Кариерата и я отвежда до Великобритания, Дубай, Австрия, Русия, Италия, Германия, Казахстан и др. Йорданова е концертна и оперна певица, педагог и лектор. Записва творби на Алексей Шор с Джулиан Милкис и Джулиано Маццоканте, както и Stabat Mater на Еукар Гравина с Малтийската филхармония. През 2021 и 2022 записва творби на Джузепе Верди с Малтийската филхармония в рамките на Музикалния фестивал Gaulitana. През 2019 получава номинация за Кристална Лира в България. Била е художествен ръководител на Международния музикален фестивал в Малта, ръководител на Музикалното училище „Юрий Розум“ и художествен ръководител на оперна студия „Atelier Lyrique“ в Малта. Йорданова е член на жури в международни конкурси, един от основателите на Малтийско- българския кръг, щатен преподавател по класическо пеене в Малтийското музикално училище.

Анна Фурнаджиева е родена в Бургас, завършва Музикалното училище Панчо Владигеров“ в родния си град със специалност цигулка през 1986 г.,„ и Магистърска степен в НМА „Панчо Владигеров“ в София, също с отличие през 1991 г. където се обучава в класовете по цигулка на Стойка Миланова и Ели Казакова, и по камерна музика на Димо Димов и Жени Захариева. Анна Фурнаджиева започва да свири в оркестъра на Държавна опера Варна през есента на 1993 г., а от 1994 г., след конкурс, е помощник-кон- цертмайстор на оркестъра. От февруари 2003 г., Анна Фурнаджиева застава начело на оркестъра на Държавна опера Варна като концертмайстор след издържан конкурс. През годините Анна Фурнаджиева води оркестъра в постановки като „Проклятието на Фауст“, „Граф Ори“, „Борис Годунов“,„Евгений Онегин“, „Турандот“, „Мадам Бътерфлай“ и много други, както и в големи симфонични програми на откриване на ММФ „Варненско лято“, и др. Освен концертмайстор, тя е основател на Струнен квартет „Арте“, включващ водещи музиканти от оркестъра на Държавна опера Варна. Квартетът изнася многобройни камерни концерти и представя премиерни произведения. Цигуларката се изявява и като солист на Симфоничния оркестър при Държавна опера Варна.

През 2015 г. изпълнява Концерт за цигулка и оркестър от Йоханес Брамс, през 2017 г., българска премиера на Концерт за цигулка и пиано от Хумел, чийто запис е издаден от френската фирма Forgotten Records (2018). През 2019 г., пак във Варна свири Концерт за цигулка, пиано и виолончело от Лудвиг ван Бетовен. През 2021, 2022 и 2023 г., е солист с Концерт за цигулка и оркестър № 2 на Сергей Прокофиев с оркестрите на Варна, Шумен и Враца, а през 2024 г. с оркестъра на Враца свири отново Концерта за цигулка и оркестър на Брамс. Анна Фурнаджиева е канена като гост-концертмайстор на много оркестри в страната и чужбина - Русе, Плевен, Шумен, Добрич, София, Сиена и др. Канена е и като солист и камерен изпълнител в страната и чужбина. Последната й изява като солист е на Фестивала на камерната музика в Габрово през септември тази година, където с Камерния оркестър на Габрово изпълнява две премиерни за България творби: Концерт за цигулка и камерен оркестър в ми минор от Джовани Брешанело и Соната за цигулка и камерен оркестър №1 от Алфред Шнитке.

Гергана Христова е родена през 2004 във Варна. Завършва НУИ „Добри Христов” в родния си град със специалност кларинет. В момента учи в НМА „Панчо Владигеров“ в София. От края на 2022 г. работи в Държавна опера Варна. Носителка е на награди от множество конкурси, cpeg koumo XXVI конкурс „Светослав Обретенов”, International music competition „Ohrid, I love you!“, Международен конкурс за немска и австрийска музика, конкурс за млади изпълнители на оркестрови инструменти „Д. Петков“, International music competition „Heirs of Orpheus“ и др.

Стефан Бояджиев завършва НУИ „Добри Христов“ в родния си град Варна със специалност пиано. Следва в Теоретико-композиторския и диригентски факултет на НМА „Панчо Владигеров“ София, където профилира хорово и оркестрово дирижиране. Освен концертите с Щатния симфоничен оркестър при НМА, има разнородни изяви и в Музикален театър „Стефан Македонски“, Старозагорска опера, с Пазарджишкия и Врачанския симфонични оркестри, Симфониета – Видин, Софийски духов оркестър. През 2013 г. взема магистърска степен по оркестрово дирижиране в АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив при Георги Димитров. От 2013 г. работи като хоров и оркестров диригент в Държавна опера Варна. Постепенно в репертоара си натрупва оперни, оперетни, балетни и кантатно-ораториални заглавия като „Макбет“, „Трубадур“, „Вълшебната флейта“, „Любовен еликсир“, „Дон Паскуале“, „Луд гидия“, „Царицата на чардаша“, „Графиня Марица“, „Веселата вдовица“, „Българи от старо време“, „Хубавата Елена“, „Лешникотрошачката“, „Жизел“, „Дон Кихот“, „Кармина Бурана“ и др. Дирижира също и симфонични концерти, оперни и оперетни гали. Дейността му в родния град включва също и изяви като концертиращ солов и камерен изпълнител, както и акомпанятор на певци и инструменталисти. През 2013 и 2014 г. е солист на Концерт за пиано и оркестър No 2 на Сергей Рахманинов под съпровода на оркестъра на Варненската опера.

2024 © Варна е / източник: Сдружение "ОРВ МЕДИЯ"