Мобилно меню

Най-добрият съвременен Фалстаф - Кирил Манолов, ще пее в Летния театър на Варна

Държавната опера в морския град представя премиера на Вердиевата творба по повод 210 години от рождението на именития композитор – на 29 юли, от 21 часа
Най-добрият съвременен Фалстаф - Кирил Манолов, ще пее в Летния театър на Варна
596

ФАЛСТАФ е едно от заглавията, с които Държавна опера - Варна отбелязва 210 години от рождението на Верди през 2023 година. Премиера на операта "Фалстаф" ще бъде представена пред зрителите на "Опера в летния театър", на 29 юли, от 21 часа.

Джузепе Верди пише операта „Фалстаф“ по Шекспировата комедия „Веселите уиндзорки“, когато е на почти 80-годишна възраст. Това е последната опера, написана от великия композитор.

Верди подарява на публиката оперен сюжет, изпълнен със свеж хумор и ласкава ирония към главния герой, чрез която, според критиците, великият композитор се смее на себе си.

„След като убих толкова много герои, накрая имам право да се посмея!“

В операта „Фалстаф“ се преплитат две драматургични линии - романтичната любов на младите Нанета и Фентон и комичната история около образа на сър Джон Фалстаф.

Този образ е поверен на най-добрия съвременен Фалстаф, световноизвестния баритон Кирил Манолов, който ще зарадва публиката в Летния театър на Варна.

"Фалстаф" е "черешката на тортата" на операта. Това е философия, мисъл за живота, вкарана в музика и текст. Запалих се по тази опера още в ранна възраст, след един запис на Караян. Колкото повече слушаш „Фалстаф“, толкова повече те грабва и откриваш нови неща. Гениално написана от Верди, от Бойто и от Шекспир. Пял съм я над сто пъти в поне 17–18 постановки. Трябва да си наистина добър певец, пеенето е много трудно, но трябва и да си много добър актьор и комик.“

В ролята на Мисис Куикли ще се превъплъти Мариана Пенчева.

„Това е опера не само за певци с хубави гласове, но и с изключително добри актьорски заложби, защото в нея рядко се разчита на арии, но ансамбълът и сглобката между нас е страшно важна. Опера, в която всички трябва да се съобразяваме един с друг. Пяла съм във „Фалстаф“ с най-големите имена като Жозе ван Дам, Брин Терфел и самия Ренато Брузон, неведнъж и с Кирил Манолов.“

Режисьор на актуалната трактовка на „Фалстаф“ за Държавна опера – Варна е Нина Найденова.

„Фалстаф“ е една гигантска крачка в друго пространство, уникална музика, която сама по себе си е шега, и едно послание, че животът ни може да бъде по-усмихнат, ако просто използваме тази формула. Верди и комедия са най-прекрасното съчетание, което можем да предложим на публиката в днешно време. Изключително сложно е да правиш комедия, защото първо трябва да се надсмееш на собствените си недъзи, за да можеш да отправиш този критичен поглед така, че хем да говори и да изпраща послания, хем да може да усмихне всички. Надсмиваме се над егото, над онова, което губи мярка. Всеки трябва да може да покаже собствените си недостатъци, да ги признае пред света и да върви напред. Непосредствената близост между публика и изпълнители в едно такова пространство като сцената на Летния театър е много по-голяма и много по възторжена. Вече е традиция с Варненската опера да правим заедно концепции, смели планове и да поставяме доказали се, но трудни заглавия, като обединяваме усилия, за да ги покажем на колкото се може повече публика.“

Диригент ще е Григор Паликаров.

„Драматургията и музикалната фактура в тази опера са доста сложни. Нина Найденова е поставила операта много музикално, с пълно съобразяване на трудността за изпълнителите и за оркестъра, така че режисьорските задачи, колкото са интересни и впечатляващи, толкова са съобразени с музиката. Верди прави един много голям мост между първите си опери и последната. Дълго време критикуват Верди, че оркестърът му представлява една голяма китара, с която се съпровождат певците, т.е. че не е достатъчно добре развит. Верди пише „Фалстаф“ в епоха, когато започват да творят по-младите композитори като Леонкавало, Маскали, Пучини. Усеща се неговото желание да надрасне това, което е писал, да не изостава, не да бъде просто модерен, а да бъде в съзвучие с времето. „Фалстаф“ драматургично и архитектонично е изграден по един съвършен начин – една опера, в която не се маха нито една нота, не се правят съкращения. Щастлив съм, че имам възможността да работя с певци на световно ниво в постановка, която е само в помощ на Вердиевата драматургия и сама по себе си е много красива и интересна. Летният театър във Варна е естествен декор и тази уникална зеленина ще се върже много добре със сценографията и режисурата. Бих поканил всеки, който още не си е купил билет, да го направи максимално бързо – ще е нещо, което си струва.“

Хореограф е Анна Пампулова.

„Фалстаф“ е третото заглавие, по което работя през този сезон във Варненска опера след „Калас и Онасис“ и „Хитрата лисичка“. Тъй като почеркът е съвременен, беше много важно да се избегнат щампите на класическото оперно поведение и да раздвижим нещата. Цели композиции са специално разработени по определен начин чисто хореографски, за да може по-лесно да се възприеме тази експресия. Има деликатно присъствие на балет, вписан е вътре през пластиките и в последната сцена, в която балет и хор са в едно общо дихание, обща магия. За мен като хореограф е много важно в тази постановка да има истинност в поведението и в същото време елегантност.“

 

ФАЛСТАФ

Опера от Джузепе Верди

Диригент постановчик Григор Паликаров; Режисьор Нина Найденова; Сценография и костюми Елена Иванова; Хореографски дизайн Анна Пампулова; Диригент на хора Надежда МакКюн

Действащи лица и изпълнители: СЪР ДЖОН ФАЛСТАФ - Кирил Манолов; ФОРД - Свилен Николов; ФЕНТЪН – Рейналдо Дроз; ДОКТОР КАЮС – Александър Баранов; БАРДОЛФ – Момчил Караиванов; ПИСТОЛ – Гео Чобанов; АЛИС ФОРД – Ирина Жекова; НАНЕТА – Мария Павлова; МИСИС КУИКЛИ - Мариана Пенчева; МЕГ ПЕЙДЖ – Силвия Ангелова; Оркестър, хор и балет на  Държавна опера Варна

2023 © Варна е

"Русалка" с Красимира Стоянова трябва да бъде чута и преживяна!

Сред оперния елит звездното българско сопрано има славата на най-добрата Русалка, а творбата на Дворжак е най-често изпълняваното чешко музикално-сценично произведение, което за първи път ще бъде поставено от Държавна опера - Варна
"Русалка" с Красимира Стоянова трябва да бъде чута и преживяна!

Държавна опера Варна поставя за първи път в 78-годишната си история операта "Русалка" от Антонин Дворжак. Премиерата е на 20 август, в рамките на 16-ото издание на фестивала Опера в Летния театър. В главните роли на Русалка и Принца ще влязат световноизвестното ни сопрано Красимира Стоянова и тенорът от австрийско-австралийски произход Жерар Шнайдер. Спектакъла ще дирижира маестро Павел Балев, а режисьор е Сребрина Соколова.

"Русалка" от Антонин Дворжак, най-често изпълняваното чешко музикално-сценично произведение, е определяна от самия композитор като "лирична приказка за трагедията на влюбената в човешко същество русалка".

Дворжак насища своята "Русалка" с поетичност, нежност и мелодично богатство, извиращо от дълбините на чешкия фолклор. 

Най-големите очаквания за варненската премиера на "Русалка" са свързани с появата на примата Красимира Стоянова в главната роля за първи път в България. Сред оперния елит звездното българско сопрано има славата на най-добрата Русалка. Жерар Шнайдер, който ще ѝ партнира на сцената, е признат за един от най-добрите интерпретатори на партията на Принца в света, а творбите на Дворжак са с централно място в теноровия му репертоар. В ролята на Водния дух ще дебютира големият български бас със световна кариера Петър Найденов

"Русалка" с Красимира Стоянова трябва да бъде чута и преживяна!", казва маестро Павел Балев, който вече е дирижирал творбата извън България, но сега ще я дирижира за пръв път в родината.

Диригент със световна репутация и впечатляваща международна кариера, от 2022 г. Балев е генерален музикален директор на Театър Нордхаузен, главен диригент на Опера Лимож, а също така постоянен гост-диригент в Баден-Баден и Държавна опера Варна. Предстои му да заеме и поста музикален директор на Академията на Националния оркестър в Кан (2026–2028).

За режисьора Сребрина Соколова операта на Дворжак не е просто романтична приказка за невъзможната любов, а философски размисъл за границите между естественото и изкуственото, между човека и света, който той се опитва да подчини. Визуалният артист, автор на сценографията и прожекционния мапинг, Петко Танчев изгражда многопластово сценично пространство, като комбинира абстрактни визии и архивни кадри, създава водна повърхност от огледален материал и гора от вертикални елементи. Костюмите на художничката Ася Стоименова са феерични и приказни, а хореографията на Надя Димокова подсилва емоцията на сюжета и музиката. 

Отличният постановъчен екип и впечатляващият солистичен състав са гаранция за първокласно музикално изживяване с премиерата на тази морска опера в морската ни столица.

2025 © Варна е