Мобилно меню

Най-добрият съвременен Фалстаф - Кирил Манолов, ще пее в Летния театър на Варна

Държавната опера в морския град представя премиера на Вердиевата творба по повод 210 години от рождението на именития композитор – на 29 юли, от 21 часа
Най-добрият съвременен Фалстаф - Кирил Манолов, ще пее в Летния театър на Варна
572

ФАЛСТАФ е едно от заглавията, с които Държавна опера - Варна отбелязва 210 години от рождението на Верди през 2023 година. Премиера на операта "Фалстаф" ще бъде представена пред зрителите на "Опера в летния театър", на 29 юли, от 21 часа.

Джузепе Верди пише операта „Фалстаф“ по Шекспировата комедия „Веселите уиндзорки“, когато е на почти 80-годишна възраст. Това е последната опера, написана от великия композитор.

Верди подарява на публиката оперен сюжет, изпълнен със свеж хумор и ласкава ирония към главния герой, чрез която, според критиците, великият композитор се смее на себе си.

„След като убих толкова много герои, накрая имам право да се посмея!“

В операта „Фалстаф“ се преплитат две драматургични линии - романтичната любов на младите Нанета и Фентон и комичната история около образа на сър Джон Фалстаф.

Този образ е поверен на най-добрия съвременен Фалстаф, световноизвестния баритон Кирил Манолов, който ще зарадва публиката в Летния театър на Варна.

"Фалстаф" е "черешката на тортата" на операта. Това е философия, мисъл за живота, вкарана в музика и текст. Запалих се по тази опера още в ранна възраст, след един запис на Караян. Колкото повече слушаш „Фалстаф“, толкова повече те грабва и откриваш нови неща. Гениално написана от Верди, от Бойто и от Шекспир. Пял съм я над сто пъти в поне 17–18 постановки. Трябва да си наистина добър певец, пеенето е много трудно, но трябва и да си много добър актьор и комик.“

В ролята на Мисис Куикли ще се превъплъти Мариана Пенчева.

„Това е опера не само за певци с хубави гласове, но и с изключително добри актьорски заложби, защото в нея рядко се разчита на арии, но ансамбълът и сглобката между нас е страшно важна. Опера, в която всички трябва да се съобразяваме един с друг. Пяла съм във „Фалстаф“ с най-големите имена като Жозе ван Дам, Брин Терфел и самия Ренато Брузон, неведнъж и с Кирил Манолов.“

Режисьор на актуалната трактовка на „Фалстаф“ за Държавна опера – Варна е Нина Найденова.

„Фалстаф“ е една гигантска крачка в друго пространство, уникална музика, която сама по себе си е шега, и едно послание, че животът ни може да бъде по-усмихнат, ако просто използваме тази формула. Верди и комедия са най-прекрасното съчетание, което можем да предложим на публиката в днешно време. Изключително сложно е да правиш комедия, защото първо трябва да се надсмееш на собствените си недъзи, за да можеш да отправиш този критичен поглед така, че хем да говори и да изпраща послания, хем да може да усмихне всички. Надсмиваме се над егото, над онова, което губи мярка. Всеки трябва да може да покаже собствените си недостатъци, да ги признае пред света и да върви напред. Непосредствената близост между публика и изпълнители в едно такова пространство като сцената на Летния театър е много по-голяма и много по възторжена. Вече е традиция с Варненската опера да правим заедно концепции, смели планове и да поставяме доказали се, но трудни заглавия, като обединяваме усилия, за да ги покажем на колкото се може повече публика.“

Диригент ще е Григор Паликаров.

„Драматургията и музикалната фактура в тази опера са доста сложни. Нина Найденова е поставила операта много музикално, с пълно съобразяване на трудността за изпълнителите и за оркестъра, така че режисьорските задачи, колкото са интересни и впечатляващи, толкова са съобразени с музиката. Верди прави един много голям мост между първите си опери и последната. Дълго време критикуват Верди, че оркестърът му представлява една голяма китара, с която се съпровождат певците, т.е. че не е достатъчно добре развит. Верди пише „Фалстаф“ в епоха, когато започват да творят по-младите композитори като Леонкавало, Маскали, Пучини. Усеща се неговото желание да надрасне това, което е писал, да не изостава, не да бъде просто модерен, а да бъде в съзвучие с времето. „Фалстаф“ драматургично и архитектонично е изграден по един съвършен начин – една опера, в която не се маха нито една нота, не се правят съкращения. Щастлив съм, че имам възможността да работя с певци на световно ниво в постановка, която е само в помощ на Вердиевата драматургия и сама по себе си е много красива и интересна. Летният театър във Варна е естествен декор и тази уникална зеленина ще се върже много добре със сценографията и режисурата. Бих поканил всеки, който още не си е купил билет, да го направи максимално бързо – ще е нещо, което си струва.“

Хореограф е Анна Пампулова.

„Фалстаф“ е третото заглавие, по което работя през този сезон във Варненска опера след „Калас и Онасис“ и „Хитрата лисичка“. Тъй като почеркът е съвременен, беше много важно да се избегнат щампите на класическото оперно поведение и да раздвижим нещата. Цели композиции са специално разработени по определен начин чисто хореографски, за да може по-лесно да се възприеме тази експресия. Има деликатно присъствие на балет, вписан е вътре през пластиките и в последната сцена, в която балет и хор са в едно общо дихание, обща магия. За мен като хореограф е много важно в тази постановка да има истинност в поведението и в същото време елегантност.“

 

ФАЛСТАФ

Опера от Джузепе Верди

Диригент постановчик Григор Паликаров; Режисьор Нина Найденова; Сценография и костюми Елена Иванова; Хореографски дизайн Анна Пампулова; Диригент на хора Надежда МакКюн

Действащи лица и изпълнители: СЪР ДЖОН ФАЛСТАФ - Кирил Манолов; ФОРД - Свилен Николов; ФЕНТЪН – Рейналдо Дроз; ДОКТОР КАЮС – Александър Баранов; БАРДОЛФ – Момчил Караиванов; ПИСТОЛ – Гео Чобанов; АЛИС ФОРД – Ирина Жекова; НАНЕТА – Мария Павлова; МИСИС КУИКЛИ - Мариана Пенчева; МЕГ ПЕЙДЖ – Силвия Ангелова; Оркестър, хор и балет на  Държавна опера Варна

2023 © Варна е

Оперна звезда идва от Арена ди Верона във Варна

Анна Пироци ще гостува за първи път на варненска сцена на 14 юли
Оперна звезда идва от Арена ди Верона във Варна

Оперната звезда Анна Пироци ще пее за първи път на варненска сцена на 14 юли. Тя ще участва в специална Verismo оперна гала, част от програмата на фестивала Опера в Летния театър – Варна 2025. Концертът е под патронажа на италианския посланик в България Марчело Апичела.

Сопраното е носител на 55-ата награда "Джакомо Пучини" заради ролите си в най-престижните световни театри. През 2025/26 г. нейната Турандот ще завладее Миланската Скала, Метрополитън опера, Берлинската опера и Ковънт Гардън. Месец преди концерта си във Варна, на 13 юни тази година, тя изпълни коронната си роля на Абигайл на откриването на 102-ия сезон на оперния фестивал в Арена ди Верона. Престижната медия Operawire нареди Пироци сред 11-те най-добри оперни изпълнители в света за 2024 г.

Първоначално насочена към поп музиката, в консерваторията Пироци разбира, че има дадености за класическо пеене и от първо слушане се влюбва в ариите на Мария Калас. Оперната ѝ кариера след това се развива стремително. Малко след дебюта ѝ през 2012 г. в Teatro Regio в Торино в ролята на Амелия от "Бал с маски" тя започва да се изявява на най-големите световни сцени: Ковънт Гардън, Метрополитън опера, Ла Скала в Милано, Парижката опера, Виенската държавна опера, Арена ди Верона, Театър "Реал" Мадрид, Операта на Сан Франциско, Gran Teatre del Liceu в Барселона, Баварската държавна опера. 

Родената в Неапол певица бързо се утвърждава като един от най-известните сопрани на нашето време. Името ѝ се превръща в еталон за драматични сопранови роли с колоратура, а превъплъщенията ѝ в Абигайл от "Набуко" и Лейди Макбет от "Макбет" на Верди я изстрелват във висшата лига на световното оперно пеене. 

"Абигайл играе ключова роля в кариерата ми, тя ми отвори много врати и направи името ми значимо в оперния свят. Когато маестро Рикардо Мути ме покани да я изпълня в Залцбург, вече я знаех до съвършенство. Усещам Верди с гласните си струни, чувствам се спокойна с неговата музика", казва певицата в свое интервю. 

За ролята ѝ на Лейди Макбет в Ковънт Гардън през 2021 г. английският музикален критик Дейвид Карлин пише: "Пироци беше изумителна от началото до края. Прикова публиката с "Vieni t’affretta!" и я изпя с невероятна мощ, искрящ поглед и красноречив език на тялото, като жена с мисия. Сопрановият ѝ глас се извисяваше като природна сила, а пианисимите ѝ бяха също толкова омагьосващи."

Многобройните успехи на Анна Пироци включват ролята на Мадалена в "Андре Шение" в Операта на Сан Франциско; главната роля в "Турандот", която тя изпълнява за първи път в Израел под диригентството на Зубин Мета; Лукреция Контарини в "Двамата Фоскари" в Ла Скала; Аида в Арена ди Верона и Театър "Реал" в Мадрид; Амелия от "Бал с маски" в Парма, Торино, в Gran Teatre del Liceu в Барселона, в Palau de les arts във Валенсия и много други. 

В първото гостуване на Анна Пироци във Варна на 14 юли ще звучат емблематичните за певицата арии на Абигайл и Лейди Макбет.

Публиката ще я чуе и с арии и дуети от "Тоска" "Вилиси", "Мадам Бътерфлай", "Манон Леско" от Пучини. В програмата са и откъси от "Селска чест" на Маскани, "Андре Шение" на Джордано, "Адриана Лекуврьор" на Чилеа. На Анна Пироци ще партнира италианският тенор Винченцо Костанцо, а оркестъра на Държавна опера Варна на Verismo оперната гала ще дирижира маестро Якопо Сипари ди Пескасероли. Режисурата е на Сребрина Соколова.

2025 © Варна е