Мобилно меню

Опера за деца и възрастни "Хитрата лисичка" представят на сцената на Летния театър на 7 юли

Това е първото цялостно представление у нас на 100-годишната творба, определяна като философска приказка за връзката на човека с природата
Опера за деца и възрастни "Хитрата лисичка" представят на сцената на Летния театър на 7 юли

Операта за възрастни и деца "Хитрата лисичка", по либрето и музика на чешкия композитор Леош Яначек, се поставя за пръв път в 76-годишната история на Варненската опера и е първо цялостно представление на тази творба в България.

Постановката е дело на двамата, утвърдени на световната оперна сцена творци, постоянния гост-диригент на Държавна опера Варна Павел Балев и постоянния гост-режисьор на Държавна опера Варна Вера Немирова. Тяхната интерпретация на „Хитрата лисичка“, с първия български превод от чешкия оригинал, дело на тандема Балев-Немирова, ще бъде премиерно представена в тазгодишното издание на Международен музикален фестивал „Варненско лято“ на 7 юли от 21 часа в рамките на 14-ото издание на фестивала "Опера в летния театър". Продукцията на Държавна опера Варна е колаборация с Volkstheater Rostock, Германия.

 

Леош Яначек (1854-1928) пише музиката и либретото на "Хитрата лисичка" (1923), вдъхновен от фейлетони и комикси, публикувани в чешкия вестник „Народни новини”. В своята алегорична творба той влага общочовешки послания за свободата, любовта и вечното повторение в природата. „Хванах лисичката в гората в залеза на моя живот“, шегува се със себе си 69-годишният композитор. Той пише „Хитрата лисичка“ в периода между двете световни войни, когато индустриализацията заплашва обществените устои, машините изместват човека и той все повече осъзнава природата като свое убежище. С прелестните си природни картини и цялостното си отношение към природата днес „Хитрата лисичка“ може да бъде определена като „зелена опера“, която насочва към най-голямата грижа на съвременния XXI век - как да се справи с унищожаването и замърсяването на природата, неговия извечен дом.

"Хитрата лисичка" догодина ще стане на 100 години, а в България едва сега правим първото й цялостно представление, уточнява маестро Павел Балев. Отсъствието ѝ от българската сцена се дължи, според него, на по-различната структура и интонационна среда в музиката на Яначек, която е не само романтична, тя е търсеща, оригинална, самобитна и естествено поднесена, но не и авангардна. Яначек изгражда един приказен сюжет, в който внася детското възприятие, но „Хитрата лисичка“ не е опера за деца, а философска приказка, която показва връзката на човека с животните, птиците и цялата природа в паралел, поднесен с фина и много изтънчена музикална окраска, обобщава диригентът.

За Вера Немирова „Хитрата лисичка“ е алегория за несломимото и непреклонимото - лисичката не се подчинява на никакви закони, освен на законите на природата. В центъра стои нейната воля за свобода. Автобиографичният характер на творбата е заложен в образа на лесничея, който разпознава в очите на лисичката своята  несподелена любов от младини, която му се е изплъзнала точно по същия начин като лисичката. Режисьорката изтъква, че работи с голямо удоволствие както с оперните солисти, така и с възпитаниците на Варненската детско-юношеска опера, които влизат в ролята на деца, превъплъщаващи се в животните от „Хитрата лисичка“. Това е ключът към режисьорската концепция за един училищен клас, който подготвя театрално представление. В постановката в Рощок, единственият спектакъл на живо, допуснат да се играе в Германия, в края на ковид локдауна (2021), не са разрешили участието на деца, така че всъщност сега във Варна предстои истинската премиера на „Хитрата лисичка.“

Хореографията на Анна Пампулова минава през езика на тялото и общите елементи между човека и животното. Тя не разглежда животното като животно и човека като човек, а търси общото между тях. За разлика например от „Цар Лъв“, където животното е повече животно и се извежда по-конкретния елемент, в „Хитрата лисичка“ се изгражда по-голяма близост с хората. Има чисто танцова част с няколко танца, като сватбата и танцът на Водното конче, но акцентът е върху движенческото поведение на всички персонажи.

Димана Латева, която от години работи за германската сцена, създава сценографията и костюмите за „Хитрата лисичка“ на базата на детски рисунки, които очароват с интуицията, непретенциозността и същевременно умението си да улавят същността на това, което изобразяват. Едно малко лисиче е способно да скицира в детска рисунка свободата, убедена е художничката. Свободата, която е естествен порив и пръв инстинкт, остроумната лисичка отстоява с изобретателност и хитрост и това я прави симпатична както на децата, така и на възрастните. „Хитрата лисичка“ е прекрасна възможност да съпреживеем младостта и любовта, живота и смъртта в непрекъснатия кръговрат на природата.

"ХИТРАТА ЛИСИЧКА"

Опера по музика и либрето на Леош Яначек

Превод на либретото от чешки Павел Балев, Вера Немирова; Диригент-постановчик Павел Балев; Режисьор Вера Немирова; Сценография и костюми Димана Латева; Хореография Анна Пампулова; Светлинен дизайн Даниел Йовков; Диригент на хора Надежда Маккюн; Асистент-диригент Петър Тулешков; Плакат Славяна Иванов;

Действащи лица и изпълнители: Лисичката - Илина Михайлова, Лилия Илиева; Лисичокът - Мария Павлова, Димитринка Райчева; Лесничеят - Иво Йорданов; Жената на Лесничея/ Кукумявката - Силвия Ангелова; Учителят - Пламен Райков; Кучето - Велин Михайлов, Лев Караван; Свещенникът и Язовецът - Гео Чобанов, Евгений Станимиров; Хараща (бракониер) – Ханс Грьонинг, Венцеслав Анастасов; Пашек, кръчмар - Владислав Владимиров; Госпожа Пашенкова, кръчмарка - Галина Великова; Пепик, син на лесничея – сопран, ВДЮО; Франтик, приятел на Пепик – сопран, ВДЮО; Малката Лисичка – сопран, ВДЮО; Петелът – Артьом Арутюнов, Пламен Райков; Кокошкар(к)ата - Радинела Василева, Надежда Радкова; Совата - Радинела Василева, Надежда Радкова; Кълвач - Калина Жекова; Комар - Лев Караван; Щурец, Скакалец, Муха, Жаба – хористи от ВДЮО; Водно конче - Тиана Георгиева; Лисичета - хор от ВДЮО; Кокошки - хор на Държавна опера Варна;

Оркестър на Държавна опера Варна с концертмайстори Анна Фурнаджиева и Красимир Щерев, асистент-режисьор Димитър Левичаров, помощник-режисьори Грета Атанасова и Вероника Минкова, корепетитори Руслан Павлов, Соси Чифчиян, Юлия Росинец и Димитър Фурнаджиев.

2023 © Варна е

На концерт във Варна: Светлин Русев ще свири на тристагодишната цигулка Страдивариус

Изявата на 11 декември ще е първа по рода си в България
На концерт във Варна: Светлин Русев ще свири на тристагодишната цигулка Страдивариус

Във Варна ще е първият концерт с оркестър на Светлин Русев с тристагодишната цигулка Страдивариус, която Българската държава му връчи в края на октомври. На специална церемония на 31 октомври министърът на културата Найден Тодоров повери на виртуозния цигулар инструмента – реликва, създаден преди три века, на който доскоро свиреше Минчо Минчев.

Концертът ще е на 11 декември от 19 часа, в Зала 1 на Фестивалния и конгресен център във Варна.

Необикновената история на цигулката започва през 1716 г., когато е изработена от Антонио Страдивари, но е известна и с името "Барон Витгенщайн", защото дълги години е собственост на легендарната фамилия, втора по богатство след Ротшилд. С идването си на власт Хитлер започва системно да ограбва културни артефакти и произведения на изкуството. За да спаси цигулката от нацистите, Паул Витгенщайн тайно я изнася от дома си във Виена и я пренася нелегално в Швейцария през 1938 г. След време тя попада в Лондон, после в Ню Йорк. На нея свири концертмайсторът на Нюйоркската филхармония Джон Кориляно старши.

През 1977 г. Българската държава купува инструмента специално за Минчо Минчев.

От ноември тази година на цигулката свири Светлин Русев, а във Варна, на първия си за България концерт с оркестър с безценния инструмент, той ще изпълни Концерт за цигулка и оркестър № 1 (ла минор) на Дмитрий Шостакович. Варненският оркестър ще бъде дирижиран от маестро Григор Паликаров. Концертът е част от цикъла "Петите симфонии" и в неговата програма ще прозвучи Пета симфония на Сергей Прокофиев.

2024 © Варна е