Мобилно меню

ТМПЦ-Варна представя Кармина Бурана на фестивала "Варненско лято"

Концертното изпълнение ще е на 12 юни, на Основна сцена на Драматичния театър в морската столица
ТМПЦ-Варна представя Кармина Бурана на фестивала "Варненско лято"

Държавна опера - Варна ще се включи в паралелната програма на Международния театрален фестивал "Варненско лято" с концертното изпълнение "Кармина Бурана". То ще е на 12 юни от 19 часа на Основна сцена на Драматичния театър в морската столица.

Публиката ще има удоволствието да чуе в концертно изпълнение "Кармина Бурана" - великата кантата на Карл Орф за сопран, тенор и баритон, детски хор, голям хор и оркестър, написана през 1937 г. Буквалното значение на заглавието е "Песни от Бойерн" – областта, където са намерени средновековните ръкописи, вдъхновили композитора. Става дума за уникална светска поезия на анонимни автори от ХІІ и ХІІІ в., възпяващи радостта от любовта и виното, красотата на настъпващата пролет и променливия характер на човешката съдба.

Самият Карл Орф смята с право "Кармина Бурана" за най-успешното си произведение.

"Кармина Бурана" 2024 г. е съвместен проект на Държавна опера Варна и МТФ "Варненско лято". Гостуват артисти от Националната опера и балет на РС Македония, които заедно с изпълнителите от хора и оркестъра на Държавна опера Варна и Варненската детско-юношеска опера ще пресъздадат зашеметяващата енергия, вложена от композитора в творбата. Под диригентската палка на Бисера Чадловска и режисурата на Деян Прошев, в соловите партии ще се изявят изгряващата световна звезда, дебютирала вече в Миланската скала – сопраното Александрина Михайлова, тенора Александър Баранов и баритона Иво Йорданов.

Според маестра Бисера Чадловска най-голямото предизвикателство за диригента е да се улови есенцията на силата на тази музика.

"Неслучайно "Кармина Бурана" е една от най-популярните музикални творби, писани някога. Откъси от нея звучат в безброй филми, събития, реклами и какво ли още не. Ако има творба, позната на огромна част от хората по света, това без конкуренция е "Кармина Бурана". Невъзможно е нейната мощ да не ви докосне."

Бисера Чадловска отбелязва също, че най-тежка е задачата на хора, който изпълнява основна роля в творбата. Самата кантата е написана на три езика - латински, немски, който се говори в късното Средновековие, и старофренски. "Разбира се, никак не е лесно да се пее на три изчезнали езика, които скоро никой няма да познава", обръща внимание тя.

Бисера Чадловска коментира, че всеки път, когато работи с оркестъра на Държавна опера Варна се радва на топло посрещане и висок професионализъм.

"Вярвам, че популярността на "Кармина Бурана" и този път ще препълни залата и ще завладее публиката със своята емоция", убедена е маестра Бисера Чадловска.

2024 © Варна е

Премиера на знаменития Триптих на Пучини на "Опера в Летния театър"

Варненската опера продължава честванията, посветени на стогодишнината от кончината на композитора
Премиера на знаменития Триптих на Пучини на "Опера в Летния театър"

Знаменитият Триптих на Пучини ще бъде представен премиерно от Варненската опера на 26 юни от 21 часа в рамките на фестивала "Опера в Летния театър". Заглавието е част от честванията, посветени на стогодишнината от смъртта на един от най-великите оперни композитори. Постановката е международна суперпродукция, реализирана от Държавна опера Варна, Националната опера и балет на Тирана и Пучиниевият фестивал Торе дел Лаго, Италия.

Диригент на спектакъла е маестро Якопо Сипари ди Пескасероли, който в края на май беше удостоен с титлата "посланик на изкуството на Пучини" за популяризиране музиката на гения по света.

Едноактните опери "Мантията", "Сестра Анджелика" и "Джани Скики", написани от Пучини като една творба с три отделни сюжета, в които обединяващ мотив е смъртта, но представена от три различни ъгъла, се смятат за едно от най-трудните и най-вълнуващи негови произведения. С предизвикателството да ги представи на публиката в една вечер се заема екипът на Варненската опера. Декорът и костюмите идват от Торе дел Лаго, Италия, а режисьорската адаптация е на албанката Ада Гура.

"За мен е удоволствие да съм отново във Варна като част от колаборацията, свързваща три страни: Пучиниевия фестивал Торе дел Лаго, Националната опера и балет в Тирана, където основно работя, и Варненската опера, в която миналата година поставихме "Аида" на Франко Дзефирели, а тази година поставяме Триптиха на Пучини.

Пучини е по-различен композитор, по-театрален. Казвал е, че пише опери, защото използва силата на думите, а без думи не би могъл да създава музика.

Тази негова концепция е много важна за нас, режисьорите, и много мотивираща в работата ни, защото ни насочва точно към онази театралност, която ни е нужна."

Месец след края на Първата световна война драматичната "Мантията", лиричната "Сестра Анджелика" и комичната "Джани Скики" са представени за първи път в Ню Йорк. Въпреки че драматургично заложен в Триптиха е стилистично-жанровият контраст – три различни епохи, три локации, три настроения – трилогията е замислена като едно цяло. Сюжетът на "Мантията" е любовна история с трагичен край, която се случва в романтичния Париж. "Сестра Анджелика" отвежда зрителите в манастир през XVII век, при момиче, отхвърлено от аристократичното си семейство заради раждането на извънбрачно дете. Главният герой в комичната опера "Джани Скики" е замесен във фалшифициране на завещанието на богат мъж, а действието се развива във Флоренция.

Триптихът се поставя на сцената на "Опера в Летния театър" със собствен състав на Варненската опера и гостуващи звезди: италианското сопрано Доната Д‘Анунцио Ломбарди, наричана от критиците "славеят на Пучини", албанското мецосопрано Ивана Ходжа, която миналото лято плени зрителите като Амнерис в "Аида" на Дзефирели и отличните варненски солисти Линка Стоянова, Михаела Берова, Жана Костова, Валерий Георгиев, Свилен Николов, Иво Йорданов, Рейналдо Дроз.

Критиката прави паралел между Дантевата "Божествена комедия" ("Ад", "Чистилище" и "Рай4) и Триптиха. Пучини действително се вдъхновява от Данте, както и от интереса си към френската литература и театър, където кратки пиеси в контрастни стилове и жанрове често се играят в една и съща вечер. Композиторът се движи от негативното към позитивното, от тъмнината към светлината, от отчаянието към блаженството, от безнадеждността към оптимизма.

2024 © Варна е / снимки: Държавна опера - Варна