Мобилно меню

Философията на Фридрих Ницше за Свръхчовека вдъхновява новия спектакъл на Варненския театър

Представлението е изградено по музиката на „Пролетно тайнство“ от Игор Стравински, а първите му срещи с публиката ще са на 17 и 18 ноември, на Основна сцена
Философията на Фридрих Ницше за Свръхчовека вдъхновява новия спектакъл на Варненския театър

Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ ще поднесе на своите почитатели в Нощта на театрите и в началото на XIV Коледни театрални седмици втората премиера в 103-тия си творчески сезон. Продукцията „Свръхчовек“, в колаборация с творци от Република Северна Македония, е изградена по музиката на „Пролетно тайнство“ от Игор Стравински и философията на Фридрих Ницше за Свръхчовека. Варненската публика ще има възможност да се наслади на спектакъла за ценители на 17 и 18 ноември, от 19 часа, на Основна сцена на Драматичния театър. 

Амбицията на постановъчния екип от Република Северна Македония и варненските артисти е да поднесат в оригинален сценичен синтез един съвременен микс от танц, поетичен театър и пърформанс, дефиниран от автора на текста Сашо Димоски като „тотален театър с метафизичен хоризонт“. Режисьор е Васил Зафирчев, хореографията е дело на Олга Панго, участвала вече в няколко проекта на Варненската опера, сценограф е Филип Коруновски, костюмограф - Раде Василев, превод - Таня Попова.

Ролите в „Свръхчовек“ са обобщени като Тела и Сенки.

Ролите на Тела изпълняват: Стоян Радев, Недялко Стефанов, Станислав Кондов, Константин Соколов, Николай Кенаров, Роберт Ваханян и Нейчо Петров. В ролите на Сенки се превъплъщават: Веселина Михалкова, Христина Джурова, Гергана Арнаудова, Юлияна Чернева, Биляна Стоева, Милена Кънева, Габриела Боева и Сияна Начева. Асистент режисьор Владимира Иванова.

Постановката „Свръхчовек“, създадена по музиката на „Пролетно тайнство“ от Игор Стравински, изследва постдраматичните форми на театъра и танцовия театър като негов специфичен сценичен синтез. Във философската основа на драматургичния текст е залегнала доктрината на немския философ Фридрих Ницше за Свръхчовека (Űbermensch, немски). Изхождайки от тази теория, предметът на конфликта в пиесата е човекът и неговата сянка в постоянна борба в търсене на свръхчовека. Позовавайки се на жанровата дефиниция за пиесата в танцовия театър, „Свръхчовек“ е завладяващо пътуване в живата и променяща се територия на тялото. Умът е изследователят, който чрез постдраматичните образи на тялото прониква в нашите мисли, чувства, енергия и дух. Чрез това пътуване ние изследваме как умът се изразява чрез тялото в движение от една страна и как фаталните идеи тласкат съществото в бездната на неговото съществуване.

„Свръхчовек“ противопоставя реализма на европейския театър и церемониалния характер на източния театър на един тотален театър с метафизичен хоризонт. Това е концептуален театър, който използва ритуален начин за наблюдение и съзерцание, създавайки състояния и динамични сценични ситуации със структура на сънища. В тях  реалистичното драматично действие се заменя с церемония посредством формата, опита и актуалността на представлението като предварително уреден ритуал, но без неговата митично-магическа сила.

„Свръхчовек“ свързва различни жанрове по своята форма, структура и изпълнение. Спектакълът съчетава танц с поетичен театър и пърформанс. При това всички средства са еднакво важни. Играта, обектите и аудиовизуалните образи говорят паралелно и едновременно, препращайки в различни посоки към контекстите и метафорите, които се театрализират, както и към произтичащите от тях значения, настоявайки същевременно за бързото им възприемане. Следователно сценичното представление в неговата цялост не бива да се тълкува рационално, за да бъде разбрано, а за да предизвика сетивна стимулация, да провокира силно психо-емоционално усещане, да насърчи асоциацията и да генерира собствена логика в пространството между сцената и зрителите.

2023 © Варна е / снимка: Драматичен театър "Стоян Бъчваров"

7 спектакъла в програмата на Международния черноморски театрален фестивал във Варна

Дебютното издание на проявата ще е от 24 до 28 септември, а в селекцията влизат награждавани представления от страната и чужбина
7 спектакъла в програмата на Международния черноморски театрален фестивал във Варна

Свой театрален фестивал учредява през тази година Театрално-музикалния продуцентски център във Варна. Новата проява ще носи името Международен черноморски театрален фестивал, а дебютното ѝ издание ще е между 24 и 28 септември. В селекцията са включени седем спектакъла – три чуждестранни и четири български. Предвидена е и разнообразна съпътстваща програма. 

Театралният форум ще бъде открит на 24 септември с "Алма Малер" от Сашо Димоски и варненската трупа в режисура на Деян Пройковски от РС Македония. Спектакълът е разказ за една необикновена жена – съпругата на композитора Густав Малер, муза и любовница на най-изявените творци от времето на виенския сецесион. При второто си идване във Варна световноизвестният режисьор Габор Томпа ще представи "Аз съм вятърът" от Юн Фосе (25 септември) с екипа на Националния унгарски театър в Клуж-Напока – вълнуващ екзистенциален поглед към събития, разкриващи дълбоката човешка природа. 

Италианската формация AriaTeatro гостува със "След дъжда" от Аида Талиенте (27 септември) – спектакъл за преплетените житейски истории на две сестри. 

Заглавията, реализирани от български театри, в афиша са три.

"Женитба" от Гогол на ДТ "Никола Вапцаров" – Благоевград (26 септември) е модерен прочит на класическата творба, за чиято режисура Ростислав Георгиев получава АСКЕЕР 2025. 

"Лисабон" от Захари Карабашлиев (26 септември), също награден с АСКЕЕР 2025, но в категория драматургия, е постановка на МТ "Н. Бинев" – София, която третира темите за свободата, разказвайки история на хора, чието общуване се случва, докато са отвлечени и чакат спасението си. 

"Празен град" от Деян Дуковски на Yalta Art Room – София (28 септември) е с номинация за целия творчески екип на в категория "Изгряваща звезда" АСКЕЕР 2025 и разглежда последните няколко часа от живота на двама братя, озовали се на срещуположни страни по време на югославските войни.

Финал на фестивала ще постави концертът "Песни по велики романи" на Милица Гладнишка и формацията ѝ "Лисицата и котараците" на 28 септември. 

Богата съпътстваща програма са подготвили организаторите на фестивала: огнено шоу за откриването; творчески ателиета с проф. Пламен Марков (26 септември) и Теа Денолюбова (25 септември), особено подходящи за бъдещи кандидатстуденти в областта на сценичните изкуства; фотографска изложба с театрални плакати на Симеон Лютаков; изложба живопис и акварел на Венелин Миланов; представяне на книга и филм за Георги Парцалев от Георги Тошев (27 септември); театрални срещи, дискусии след всеки спектакъл и други интересни за публиката преживявания, обединени от мотото "Театърът се вълнува".

В концепцията на Международния черноморски театрален фестивал е той да се превърне в сцена за среща на театри от Черноморския регион и отвъд, да даде възможност за творчески обмен на силни съвременни послания, пресъздадени с изразните средства на изкуството на XXI век, и да допринесе за утвърждаването на Варна като все по-желана дестинация за културен туризъм и през септември.

Ето и пълната програма за Първото издание на Международния черноморски театрален фестивал във Варна

24 септември

  • 18:00, пл. "Независимост" 1, пред сградата на Основна сцена на ДТ "Стоян Бъчваров" – Варна
    Официално откриване на първото издание на Международен Черноморски Театрален Фестивал с Духов оркестър и мажоретен състав при II-ро ОУ "Никола Вапцаров", Варна
  • 18:30, Главно фоайе на Основна сцена, откриване на фотографска изложба "Театрален плакат" на актьора и фотограф Симеон Лютаков 
  • 19:00 Основна сцена: ПРЕМИЕРА АЛМА МАЛЕР от Сашо Димоски, ДТ "Стоян Бъчваров" – Варна, реж. Деян Пройковски
  • 21:00 Огнено шоу на Юлиян Димитров, сухия фонтан в градската градина между двете сгради на театъра

25 септември

  • 14:00 – 17:00 Сцена Ротонда: Творческо ателие "Писането, което оживява на сцена" с Теа Денолюбова
  • 17:00 Филиал: Изложба живопис и акварел "Морски сезони" на Венелин Миланов
  • 18:00 Сцена Филиал: АЗ СЪМ ВЯТЪРЪТ от Юн Фосе, Национален унгарски театър – Клуж, Румъния, реж. Габор Томпа


26 септември

  • 13:00 – 17:00 Сцена Ротонда: Творческо ателие за актьорско майсторство и режисура за драматичен театър с проф. Пламен Марков
  • 18:00 Сцена Филиал: ЛИСАБОН от Захари Карабашлиев, МТ "Николай Бинев" – София, реж. Яна Титова
  • 20:00 Основна сцена: ЖЕНИТБА от Гогол, ДТ "Никола Вапцаров" – Благоевград, реж. Ростислав Георгиев

27 септември

  • 17:00 Сцена Ротонда: Представяне на книгата "Георги Парцалев. Хамлет от град Левски" и документален филм за актьора; водещ  Георги Тошев
  • 19:00 Сцена Филиал: СЛЕД ДЪЖДА, Aria Teatro – Италия, текст и режисура Аида Талиенте и Киара Бенедети

28 септември

  • 17:00 Сцена Филиал: ПРАЗЕН ГРАД от Деян Дуковски, Yalta Art Room – София, реж. Ахмет Исмаил
  • 19:00 Основна сцена: Концерт "Лисицата и котараците: песни по велики романи" с Милица Гладнишка, Николай Воденичаров - Никеца и Иван Велчев
2025 © Варна е