Мобилно меню

Институциите да защитят потребителите от индексацията на цените от телекомите!

За това настояват от "Ние, потребителите"
Институциите да защитят потребителите от индексацията на цените от телекомите!

В казуса с индексацията на цените от страна на мобилните оператори потребителите почти нямат полезен ход, без ефективната намеса на отговорните институции. Това коментира пред медии Габриела Руменова - основател на некомерсиалния проект "Ние, потребителите".

Тя посочи, че шанс да намерят евентуално по-изгодно предложение при някой от другите два телекома, като се възползват от възможността за преносимост на номера, имат само тези, които са с безсрочни договори или предстои срочният им договор да изтече съвсем скоро. В противен случай, при предсрочно прекратяване на срочен договор, дори на основание индексацията на цените, клиентът ще дължи до три стандартни месечни такси. Ако пък е закупил крайно устройство при сключването на договора – и разликата между платената за него сума и редовната му му цена.

„Това обаче ще означава, че тези потребители ще се обвържат с нов срочен договор и ако тази клауза продължи да съществува и занапред, ще търпят нови, непредвидими увеличения от договорената към момента на подписването цена.“, обясни Руменова. Освен това, хората трябва да четат внимателно условията, защото понякога преференциалните цени са само за 3 или 6 месеца, или за първата година, а след това се предвижда друга, по-висока месечна такса. Има случаи, в които се включват непоискани от потребителя услуги срещу заплащане. Или се подаряват карти, за които им се казва, че може да не ползват, но на практика се активират в момента на сключването на договора, предупреждава още експертът.

Според "Ние, потребителите" казусът с индексацията на цените може да бъде решен с премахването на неравноправната кауза.

Единият вариант е Комисията за защита на потребителите да поиска от мобилните оператори да признаят клаузата за неравноправна и да я премахнат или редактират така, че вече да не създава неравновесие между правата и задълженията между двете страни. Изравняване на правата би могло да се счита предвиждането на възможност потребителят за се откаже от договора без неустойки, ако реши да го прекрати на основание обявената индексация.  

Другата възможност за отстраняването на клаузата е КЗП или неправителствена организация да заведе колективен иск в съда и да поиска той да я обяви за нищожна. Това означава, че дори и да остане в общите условия, тя няма да поражда никакви правни действия.

Не е удачен вариант потребителите сами да водят колективен иск в съда, тъй като това е работа на Комисията за защита на потребителите и на неправителствените организации. На база евентуално потвърдено от съда решение, че клаузата е неравноправна, вече всеки потребител може да заведе свое дело, в което да докаже материалните и нематериални вреди от действието на тази клауза и да поиска компенсация.

2024 © Варна е

Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Община Варна търси съдействие от Университета по архитектура, строителство и геодезия за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро
Обследват актуалното състояние на Аспаруховия мост

Работна група ще изследва техническото състояние на Аспаруховия мост във Варна. Нейното създаване беше одобрено на заседание на комисията по транспорт към местния парламент.

В състава на новосформираната група влизат всички членове на ПК "Транспорт", представители на общинска администрация, експерти и членове на браншови организации.

Работната група ще работи в срок от три месеца, като след приключването на обследването ще бъде изготвен подробен доклад с резултати и конкретни предложения. В документа ще се акцентира върху експлоатационното състояние на моста, ще бъдат посочени потенциални рискове, необходимостта от ремонт и др., след което докладът ще бъде представен пред Общински съвет – Варна.

По време на заседанието на комисията стана ясно, че

състоянието на Аспаруховия мост не е аварийно, но е необходим основен ремонт.

Съоръжението на възраст почти 50 години е собственост на държавата и се управлява от Министерството на регионалното развитие и благоустройството чрез Агенция "Пътна инфраструктура". Община Варна има задължения по текущи ремонти и поддръжка на пътна и тротоарна настилка, парапети, осветление, контактна мрежа за тролейбусен транспорт и др.

Основният ремонт на Аспаруховия мост е в компетенциите на АПИ.

От администрацията заявиха, че са изпратили няколко писма до Агенцията и до МРРБ. Отговорът, който е получен в началото на годината, е, че през  2025 г. ще бъде възложено обследване на съоръжението. Към момента обаче няма яснота дали това обследване ще бъде направено през тази година.

Според експертите има фуги по съоръжението, които се нуждаят от спешен ремонт.

За да не се отлага повече, след края на летния сезон е взето управленско решение за извършване на частични ремонти със средства от общинския бюджет. Очаква се разходите да бъдат в размер между 50 и 100 хил. лева, бе заявено в зала "Пленарна".

На заседанието стана ясно, че Община Варна е подготвила писмо до Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ). С него официално търси съдействие за оказване на техническа помощ и изготвяне на задание за конкурс за

концепция и инженерно решение за втори мост над Варненското езеро.

Новото съоръжение трябва да осигури алтернативна връзка между северната и южната част на града и да облекчи трафика, който в момента преминава по Аспаруховия мост.

От администрацията уточниха, че инициативата е резултат от серия предварителни разговори с експерти в областта. В момента в Общия устройствен план (ОУП) на Варна съществуват идеи за втора транспортна връзка, но те са разработени преди повече от 15 години. Днес обаче съществуват и нови технологични възможности, както и други алтернативни предложения.

Със съдействието на УАСГ се очаква да бъде подготвено задание за конкурс с широко участие, в който проектантски екипи да предложат съвременни решения. Основната цел е удовлетворяване на транспортните и градоустройствените нужди на града, без да се обвързва с решенията на АПИ по отношение на националната магистрална мрежа.

Съветниците взеха също решение за изменение в маршрутните разписания на автобусни линии 209Б, 109, 22, 31А, 18 и 29. Става дума за актуализация на автобусни спирки от общинската транспортна схема и промени в разписанието с цел по-добро обслужване на пътниците.

2025 © Варна е