Мобилно меню

Институциите да защитят потребителите от индексацията на цените от телекомите!

За това настояват от "Ние, потребителите"
Институциите да защитят потребителите от индексацията на цените от телекомите!

В казуса с индексацията на цените от страна на мобилните оператори потребителите почти нямат полезен ход, без ефективната намеса на отговорните институции. Това коментира пред медии Габриела Руменова - основател на некомерсиалния проект "Ние, потребителите".

Тя посочи, че шанс да намерят евентуално по-изгодно предложение при някой от другите два телекома, като се възползват от възможността за преносимост на номера, имат само тези, които са с безсрочни договори или предстои срочният им договор да изтече съвсем скоро. В противен случай, при предсрочно прекратяване на срочен договор, дори на основание индексацията на цените, клиентът ще дължи до три стандартни месечни такси. Ако пък е закупил крайно устройство при сключването на договора – и разликата между платената за него сума и редовната му му цена.

„Това обаче ще означава, че тези потребители ще се обвържат с нов срочен договор и ако тази клауза продължи да съществува и занапред, ще търпят нови, непредвидими увеличения от договорената към момента на подписването цена.“, обясни Руменова. Освен това, хората трябва да четат внимателно условията, защото понякога преференциалните цени са само за 3 или 6 месеца, или за първата година, а след това се предвижда друга, по-висока месечна такса. Има случаи, в които се включват непоискани от потребителя услуги срещу заплащане. Или се подаряват карти, за които им се казва, че може да не ползват, но на практика се активират в момента на сключването на договора, предупреждава още експертът.

Според "Ние, потребителите" казусът с индексацията на цените може да бъде решен с премахването на неравноправната кауза.

Единият вариант е Комисията за защита на потребителите да поиска от мобилните оператори да признаят клаузата за неравноправна и да я премахнат или редактират така, че вече да не създава неравновесие между правата и задълженията между двете страни. Изравняване на правата би могло да се счита предвиждането на възможност потребителят за се откаже от договора без неустойки, ако реши да го прекрати на основание обявената индексация.  

Другата възможност за отстраняването на клаузата е КЗП или неправителствена организация да заведе колективен иск в съда и да поиска той да я обяви за нищожна. Това означава, че дори и да остане в общите условия, тя няма да поражда никакви правни действия.

Не е удачен вариант потребителите сами да водят колективен иск в съда, тъй като това е работа на Комисията за защита на потребителите и на неправителствените организации. На база евентуално потвърдено от съда решение, че клаузата е неравноправна, вече всеки потребител може да заведе свое дело, в което да докаже материалните и нематериални вреди от действието на тази клауза и да поиска компенсация.

2024 © Варна е

За 2 седмици: 18 лица са постъпили в Приюта за бездомни във Варна

Към този момент капацитетът на приюта не е изцяло запълнен и социалното заведение продължава да приема ежедневно потребители
За 2 седмици: 18 лица са постъпили в Приюта за бездомни във Варна

От началото на 2024 г. дирекция "Социални дейности" към Община Варна е разгледала над 40 случая на бездомни лица и семейства. Изготвени са доклади за нуждите и предприетите мерки във всеки един от случаите, отчете по време на редовната оперативна среща на администрацията заместник-кметът по социални дейности Снежана Апостолова. По думите ѝ общинската дирекция, съвместно с държавната Дирекция "Социално подпомагане", ежедневно работят по сигнали за хора в нужда, които се насочват към Комплекса за социални услуги за бездомни лица и семейства. 

По данни на ръководство му за последните две седмици, откакто външните температури чувствително се понижиха, в комплекса са постъпили общо 18 лица – 12 в държавно делегираната дейност (за лица без постоянна регистрация на територията на община Варна) и 6 в местната (за лица с постоянна регистрация на територията на община Варна). Повечето от тях сами са потърсили подслон в комплекса. 

Към този момент капацитетът на приюта не е изцяло запълнен и социалното заведение продължава да приема ежедневно потребители. Във връзка с влошаването на метеорологичните условия оттам напомнят, че се осигуряват храна и подслон за нуждаещите се хора. От ръководството на приюта уточняват още, че настанените са на свободен режим, но следва да спазват стриктно установения ред - както по отношение на вечерния час, така и във връзка с хигиенните изисквания и забраната за внасяне на храна, алкохол и други недезинфекцирани вещи. 

По време на оперативката на районните администрации беше възложено техни служители да извършват редовни огледи на сгради със смесена собственост, където Общината е изразходвала средства за обезопасяване и възпрепятстване на влизането и настаняването на бездомни хора. Във връзка с рисковете от предизвикване на пожар или други инциденти, от общинския отдел „Дейности по защита на населението“ напомнят, че влизането в тези сгради се третира като влизане с взлом.   

2024 © Варна е