Мобилно меню

Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова

Експозицията може да бъде посетена в художествения музей "Георги Велчев" от 10 февруари до 4 март
Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова
676

Най-новата си експозиция, озаглавена с поетичното Amor Textilia представя във Варна една от най-харесваните варненски художнички – енигматичната Доника Кирова. Живописните творби ще бъдат изложени в изложбена зала ателие "Георги Велчев" на художествения музей "Георги Велчев", филиал на Градската художествена галерия в морската столица.

Официалното откриване на Amor Textilia ще е на 10 февруари от 18 часа, в навечерието на празника на любовта и виното – Свети Валентин. Всеки ценител може да се потопи във вълшебния свят, който творбите на Доника Кирова създават, като посети изложбата до 4 март. Експозицията ще бъде отворена за посещения всяка седмица от вторник до събота в часовия диапазон от 9:30 до 17:30 часа, в музея "Георги Велчев".

Изложбата Amor Textilia включва 9 платна селективна маслена живопис върху текстил и 22 акварела.

Повече от петнадесет години рисувам живопис, като използвам за основа не общоприетите платна за художници, а платове, които частично грундирам. Свободни, често без рамки, платове. Те имат не само собствен десен, шарки, текстура и т. н., според мен те носят чувства, в тях има втъкани истории и спомени.

Първата изложба, в която Доника представя селективна живопис върху текстил е от далечната 2006 година и беше озаглавена "В безтегловност или откровения върху чаршафи".

„Тогава размишлявах за чаршафа като аксесоар, свързан с характерни, всекидневни и интимни дейности от човешката реалност, с който можем да направим много неща, например: ….да измайсторим люлка, платно за лодка… …или просто да се завием през глава... Връщам се към това сега, именно защото тук показвам отново материята и идеята за тъканта като част от нашия живот, от нашия бит и най-вече от нашата Любов. Тъканите-платове ни обличат, топлят, красят, прикриват или разкриват… Като се замисля в абстрактен смисъл, платът всъщност представлява нишка, повторена хиляди, милиони пъти – от наслагването, сплитането на многото нишки се образува повърхност, равнина, материя“. 

Доника Кирова разкрива, че асоциира нишката и с линията, която споделя, че е любимото ѝ изразно средство в рисуването.

"Подобен род знакови открития по време на творческия процес за мен са белег за доближаване към хармонията и това дава устойчивост на цялостната ми работа."

В маслените живописни картини върху текстил на Доника Кирова платът е не само основа за рисуване, а и обект на изобразяване.

„Платовете са вече лирически герои, действащи лица. Те обгръщат телата – телата на любовници, както Антония Ценова отбеляза това е, което рисувам предимно - любовници. Сега платовете са вплетени в тях, имайки свой сюжет, образност, колорит и символика, те стават допълваща и вдъхновяваща част от картината на любовната игра. Изобразеното върху тях може да е проста геометрия, разлети цветове, предмети, символи, цветя, животни, текст или друго… Така платовете, разхвърлени или намачкани, усукани или развети от вятъра, разноцветни и многолики като нас – хората, постепенно се преобръщат в части от сънища, блянове или носталгични пътешествия към най-съкровените кътчета на съзнанието“. 

Доника Кирова споделя, че идеята за картините ѝ се ражда спонтанно… и същевременно логично

докато в образното ми съзнание се боричкаха едновременно: египетска живопис, Ренесанс, японска шунга, Климт, Шиле, Поп-арт, Приказки от хиляда и една нощ и какво ли още не…, всъщност, докато съвсем кротко една сутрин просто съзерцавах неоправеното легло... 

Авторката подчертава, че целта на творбите ѝ е „…постигането или внушението за една осезаема и в същото време илюзорна цветна експлозия от емоции. Исках материалното да отвежда към друга имагинерна действителност и обратно – въображаемото да приема измеренията на реалния живот. Струва ми се, че точно в тази комбинация човек може най-пълноценно да се наслади на всичко, което минава през него и което оставя каквато и да е чувствена следа. Искаше ми се да нарисувам един вкусен еротичен калейдоскоп от преживявания, от който звучи гореща музика, а те кара да отвориш всичките си сетива, да се издигаш и да летиш, да се слееш с необятното, за да изчезнеш и да усетиш божествената искрица и смисъла на прекрасното вътре в теб“.

Своите картини, Доника Кирова описва така: „Любовната игра в картината пресъздава акт, но той не е просто проникване, а проникновение, не е просто разтрисане на плът, а гигантско разтърсване и не просто допир, триене или притискане, а контакт с огромен заряд и сливане на друго ниво. Тогава докато се стремят едно към друго, телата пътуват през тайнствени светове, обвити в загадки и потопени в пъстри фантазии, подобно на сплетените любовни платове – Amor Textilia“.

2023 © Варна е

Изложба живопис на Анета Яламова представя Галерия Le Papillon

Експозицията, озаглавена "Много щастливи мигове", може да бъде разгледана от 18-и септември до 9-и октомври
Изложба живопис на Анета Яламова представя Галерия Le Papillon

От 18-и септември до 9-и октомври 2025 в пространството на Арт Галерия Le Papillon във Варна, Анета Яламова събира "Много щастливи мигове", всеки един от тях под формата на картина и ни подарява тези емоции, обединени в експозиция, споделят органазаторите на изложбата. 

След "много щастливи мигове" творчество в уединение в ателието, резултатът е колекция от кратки живописни разкази, каквито са всички картини на Анета Яламова. На пръв поглед доста сантиментални, живописните й платна са същевременно и документен архив за конкретен времеви период. Той съхранява освен архитектура, дрехи, бит, но и усещането за преплитане на стари и нови традиции, обединени от чувство за радост и споделеност, допълват от галерията.

Настоящата колекция от 22 живописни платна прави връзка с един от най-известните илюстровани ръкописи на XV век - "Много щастливите часове на херцог дьо Бери", известен като Пребогатият часослов (Les Très Riches Heures). В него с детайли и подробности са изобразени замъците на херцога, градините, неговите селяните и всички обичайни дейности от ежедневието. Подобно на илюстрациите от ръкописите, всяка творба на Анета Яламова е своеобразно описание на празник, житейско събитие, обикновена вечер в града или семеен селски празник. За часослов е било естествено да се съберат илюстрации на сезоните, но тези в Пребогатия часослов са изключителни и новаторски по своя обхват, сюжет, композиция и артистично и техническо изпълнение. В своята експозиция, Анета Яламова също отделя специално внимание на сезоните, не само обрисувани чрез характерни земеделски или делнични дейности, но и като носители на символите на метафорични женски образи. Пролетта, с развени от вятъра коси и шал от птици, се издига над готовото за нов жизнен цикъл село, кипящо от усмихнати и трудещи се хора. Зимата в бяла премяна, разстила своя воал над пъстрия селски празник и придава допълнителна магичност дори на ежедневните събития.

За настоящата изложба са създадени картинни разкази за стара Варна, старо Търново, селския бит и порядки, каквито някои хора все още помнят.

Изключително интересен е погледът на Анета Яламова към обичаните от нея гледки от морската ни столица.

Струпването на емблематични и разпознаваеми сгради за град Варна, хора в дрехи и униформи от едно романтично време допълнително засилва усещането за близост и скъсява дистанцията, и в разстоянията, и в отношенията между персонажите. Те тържествено се разхождат по площадите, облечени с дълги рокли, малки шапки, елегантни костюми, с ученически фуражки и барети, с моряшки униформи. Приповдигнато и празнично настроение се усеща както в парада пред куполите на един от символите на града, така и в романтичните срещи в малко кафене, и в обикновена разходка по главната улица.

Лично отношение и желание да се запазят отдавнашни ценности на човещина,

уважение и радост се усещат във всеки пейзаж от старопрестолно Велико Търново – родния град на авторката.

Архитектурните особености на града се превръщат в неизменен фон на всяка случка. Пъстрите, нанизани като мъниста къщи са вечни свидетели и на важните събития, и на ежедневните случки в града - от големи празнични шествия и пристигането на железницата до лично и интимно преживяване като първа среща.

Селските пейзажи са неизменна част в творчеството на Анета Яламова, описваща подробно с тънката си четка различните стадии от прибирането на реколтата или радостта от заедността, и в работа и в празник през различните сезони. В тях не виждаме изморени от ежедневието, отрудени хора, а персонажи, които с приповдигнато настроение и усмивка се радват на резултатите от своя труд, на споделеното и задружно съжителство и органичната дълбока връзка на българина със земята, допълват организаторите на изложбата.

Това, което прави запомнящи се и специални всичките й творби е ведрото чувство струящо от платната ѝ, искрящите цветове, с усещането за мек филтър на жълто-розово, като чели са кадри от стари ленти, но и с предизвикването на усмивка и умиляване в зрителя. Подчинявайки ежедневието си на рисуването, директна, напориста и всеотдайна художничката с всяка своя творба подарява част от сърцето си и своята любов към живота като осъзната основна мисия. 

Откриването на изложбата "Много мигове на щастие" е на 18 септември 2025, четвъртък, от 18:00 ч.

Експозицията може да бъде разгледана до 9-ти октомври 2025 г. в изложбената зала на Арт Галерия Le Papillon във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн на сайта artpapillon.com.

2025 © Варна е / снимки: Арт Галерия Папийон