Мобилно меню

Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова

Експозицията може да бъде посетена в художествения музей "Георги Велчев" от 10 февруари до 4 март
Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова
666

Най-новата си експозиция, озаглавена с поетичното Amor Textilia представя във Варна една от най-харесваните варненски художнички – енигматичната Доника Кирова. Живописните творби ще бъдат изложени в изложбена зала ателие "Георги Велчев" на художествения музей "Георги Велчев", филиал на Градската художествена галерия в морската столица.

Официалното откриване на Amor Textilia ще е на 10 февруари от 18 часа, в навечерието на празника на любовта и виното – Свети Валентин. Всеки ценител може да се потопи във вълшебния свят, който творбите на Доника Кирова създават, като посети изложбата до 4 март. Експозицията ще бъде отворена за посещения всяка седмица от вторник до събота в часовия диапазон от 9:30 до 17:30 часа, в музея "Георги Велчев".

Изложбата Amor Textilia включва 9 платна селективна маслена живопис върху текстил и 22 акварела.

Повече от петнадесет години рисувам живопис, като използвам за основа не общоприетите платна за художници, а платове, които частично грундирам. Свободни, често без рамки, платове. Те имат не само собствен десен, шарки, текстура и т. н., според мен те носят чувства, в тях има втъкани истории и спомени.

Първата изложба, в която Доника представя селективна живопис върху текстил е от далечната 2006 година и беше озаглавена "В безтегловност или откровения върху чаршафи".

„Тогава размишлявах за чаршафа като аксесоар, свързан с характерни, всекидневни и интимни дейности от човешката реалност, с който можем да направим много неща, например: ….да измайсторим люлка, платно за лодка… …или просто да се завием през глава... Връщам се към това сега, именно защото тук показвам отново материята и идеята за тъканта като част от нашия живот, от нашия бит и най-вече от нашата Любов. Тъканите-платове ни обличат, топлят, красят, прикриват или разкриват… Като се замисля в абстрактен смисъл, платът всъщност представлява нишка, повторена хиляди, милиони пъти – от наслагването, сплитането на многото нишки се образува повърхност, равнина, материя“. 

Доника Кирова разкрива, че асоциира нишката и с линията, която споделя, че е любимото ѝ изразно средство в рисуването.

"Подобен род знакови открития по време на творческия процес за мен са белег за доближаване към хармонията и това дава устойчивост на цялостната ми работа."

В маслените живописни картини върху текстил на Доника Кирова платът е не само основа за рисуване, а и обект на изобразяване.

„Платовете са вече лирически герои, действащи лица. Те обгръщат телата – телата на любовници, както Антония Ценова отбеляза това е, което рисувам предимно - любовници. Сега платовете са вплетени в тях, имайки свой сюжет, образност, колорит и символика, те стават допълваща и вдъхновяваща част от картината на любовната игра. Изобразеното върху тях може да е проста геометрия, разлети цветове, предмети, символи, цветя, животни, текст или друго… Така платовете, разхвърлени или намачкани, усукани или развети от вятъра, разноцветни и многолики като нас – хората, постепенно се преобръщат в части от сънища, блянове или носталгични пътешествия към най-съкровените кътчета на съзнанието“. 

Доника Кирова споделя, че идеята за картините ѝ се ражда спонтанно… и същевременно логично

докато в образното ми съзнание се боричкаха едновременно: египетска живопис, Ренесанс, японска шунга, Климт, Шиле, Поп-арт, Приказки от хиляда и една нощ и какво ли още не…, всъщност, докато съвсем кротко една сутрин просто съзерцавах неоправеното легло... 

Авторката подчертава, че целта на творбите ѝ е „…постигането или внушението за една осезаема и в същото време илюзорна цветна експлозия от емоции. Исках материалното да отвежда към друга имагинерна действителност и обратно – въображаемото да приема измеренията на реалния живот. Струва ми се, че точно в тази комбинация човек може най-пълноценно да се наслади на всичко, което минава през него и което оставя каквато и да е чувствена следа. Искаше ми се да нарисувам един вкусен еротичен калейдоскоп от преживявания, от който звучи гореща музика, а те кара да отвориш всичките си сетива, да се издигаш и да летиш, да се слееш с необятното, за да изчезнеш и да усетиш божествената искрица и смисъла на прекрасното вътре в теб“.

Своите картини, Доника Кирова описва така: „Любовната игра в картината пресъздава акт, но той не е просто проникване, а проникновение, не е просто разтрисане на плът, а гигантско разтърсване и не просто допир, триене или притискане, а контакт с огромен заряд и сливане на друго ниво. Тогава докато се стремят едно към друго, телата пътуват през тайнствени светове, обвити в загадки и потопени в пъстри фантазии, подобно на сплетените любовни платове – Amor Textilia“.

2023 © Варна е

Олесия Джурайева от Украйна заслужи Голямата награда от Международното биенале на графиката във Варна

За първи път тази година Съюзът на българските художници връчи отличие за млад автор - Флорентина Чиеслак от Полша
Олесия Джурайева от Украйна заслужи Голямата награда от Международното биенале на графиката във Варна

Ясни са имената на отличените автори от 23-тото издание на Международното биенале на графиката във Варна. Те бяха обявени по време на церемонията по откриването на престижния форум в Градската художествена галерия "Борис Георгиев" от членовете на международното жури. 

Олесия Джурайева от Украйна е носител на Голямата награда. Отличена от международното  жури е нейната линогравюра "Разгради се в момента". Три равностойни награди бяха дадени на Футауан Фуконконг (Тайланд), Таичи Кодама (Япония) и Васил Колев (България). Специалната награда на журито е за Жианху Женг (Китай).

За първи път тази година Съюзът на българските художници връчи отличие за млад автор - Флорентина Чиеслак от Полша.

Андреа Серафини от Италия беше отличена от варненската галерия "Папийон", където авторката има възможност да представи своя самостоятелна изложба. Награда учреди и един от големите търговски центрове във Варна. 

Международното биенале на графиката е едно от утвърдените авторитетни културни събития, които придават автентичност на Варна. То е един от малкото графични форуми, които отстояват своята традиция във времето да представят класически художествени техники, отбеляза по време на откриването директорът на Галерията за графично изкуство проф. Валери Чакалов, под чието ръководство беше организирано мащабното събитие. Той посочи, че художниците използват своето творчество, за да поставят актуални проблеми, да провокират размисъл и диалог и тази ангажираност с реалността придава на произведенията дълбочина и значимост, надхвърлящи чисто естетическите стойности. По думите му съвременното графично изкуство се развива и променя, като отразява социални, политически и културни теми, предлагайки критичен поглед към съвременния свят. 

Проф. Чакалов отбеляза, че за високия авторитет на Международното биенале на графиката във Варна говори огромният интерес за участие в него.

Тази година са подадени над 1800 графики на автори от 63 държави от света от които селекционното жури е допуснало 515 творби от 358 автори от 59 държави. Представени са художници от водещи графични школи като Япония и Китай, а най-многобройни са авторите от Тайланд и Полша. Сериозно е присъствието в биеналето на творците от Мексико, Индия, Канада, Франция и Италия. 

В международното жури с председател проф. Владимир Иванов влизат изявени изкуствоведи и графици от световната художествена сцена. Селектираните творби са представени в три локации в града – в залите на Градската художествена галерия, както и в галериите "Графит" и "Ларго". Експозициите може да бъдат разгледани до 30 септември, след което ще гостуват в други градове. 

2025 © Варна е / снимки: Яков Шустов