Мобилно меню

Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова

Експозицията може да бъде посетена в художествения музей "Георги Велчев" от 10 февруари до 4 март
Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова
721

Най-новата си експозиция, озаглавена с поетичното Amor Textilia представя във Варна една от най-харесваните варненски художнички – енигматичната Доника Кирова. Живописните творби ще бъдат изложени в изложбена зала ателие "Георги Велчев" на художествения музей "Георги Велчев", филиал на Градската художествена галерия в морската столица.

Официалното откриване на Amor Textilia ще е на 10 февруари от 18 часа, в навечерието на празника на любовта и виното – Свети Валентин. Всеки ценител може да се потопи във вълшебния свят, който творбите на Доника Кирова създават, като посети изложбата до 4 март. Експозицията ще бъде отворена за посещения всяка седмица от вторник до събота в часовия диапазон от 9:30 до 17:30 часа, в музея "Георги Велчев".

Изложбата Amor Textilia включва 9 платна селективна маслена живопис върху текстил и 22 акварела.

Повече от петнадесет години рисувам живопис, като използвам за основа не общоприетите платна за художници, а платове, които частично грундирам. Свободни, често без рамки, платове. Те имат не само собствен десен, шарки, текстура и т. н., според мен те носят чувства, в тях има втъкани истории и спомени.

Първата изложба, в която Доника представя селективна живопис върху текстил е от далечната 2006 година и беше озаглавена "В безтегловност или откровения върху чаршафи".

„Тогава размишлявах за чаршафа като аксесоар, свързан с характерни, всекидневни и интимни дейности от човешката реалност, с който можем да направим много неща, например: ….да измайсторим люлка, платно за лодка… …или просто да се завием през глава... Връщам се към това сега, именно защото тук показвам отново материята и идеята за тъканта като част от нашия живот, от нашия бит и най-вече от нашата Любов. Тъканите-платове ни обличат, топлят, красят, прикриват или разкриват… Като се замисля в абстрактен смисъл, платът всъщност представлява нишка, повторена хиляди, милиони пъти – от наслагването, сплитането на многото нишки се образува повърхност, равнина, материя“. 

Доника Кирова разкрива, че асоциира нишката и с линията, която споделя, че е любимото ѝ изразно средство в рисуването.

"Подобен род знакови открития по време на творческия процес за мен са белег за доближаване към хармонията и това дава устойчивост на цялостната ми работа."

В маслените живописни картини върху текстил на Доника Кирова платът е не само основа за рисуване, а и обект на изобразяване.

„Платовете са вече лирически герои, действащи лица. Те обгръщат телата – телата на любовници, както Антония Ценова отбеляза това е, което рисувам предимно - любовници. Сега платовете са вплетени в тях, имайки свой сюжет, образност, колорит и символика, те стават допълваща и вдъхновяваща част от картината на любовната игра. Изобразеното върху тях може да е проста геометрия, разлети цветове, предмети, символи, цветя, животни, текст или друго… Така платовете, разхвърлени или намачкани, усукани или развети от вятъра, разноцветни и многолики като нас – хората, постепенно се преобръщат в части от сънища, блянове или носталгични пътешествия към най-съкровените кътчета на съзнанието“. 

Доника Кирова споделя, че идеята за картините ѝ се ражда спонтанно… и същевременно логично

докато в образното ми съзнание се боричкаха едновременно: египетска живопис, Ренесанс, японска шунга, Климт, Шиле, Поп-арт, Приказки от хиляда и една нощ и какво ли още не…, всъщност, докато съвсем кротко една сутрин просто съзерцавах неоправеното легло... 

Авторката подчертава, че целта на творбите ѝ е „…постигането или внушението за една осезаема и в същото време илюзорна цветна експлозия от емоции. Исках материалното да отвежда към друга имагинерна действителност и обратно – въображаемото да приема измеренията на реалния живот. Струва ми се, че точно в тази комбинация човек може най-пълноценно да се наслади на всичко, което минава през него и което оставя каквато и да е чувствена следа. Искаше ми се да нарисувам един вкусен еротичен калейдоскоп от преживявания, от който звучи гореща музика, а те кара да отвориш всичките си сетива, да се издигаш и да летиш, да се слееш с необятното, за да изчезнеш и да усетиш божествената искрица и смисъла на прекрасното вътре в теб“.

Своите картини, Доника Кирова описва така: „Любовната игра в картината пресъздава акт, но той не е просто проникване, а проникновение, не е просто разтрисане на плът, а гигантско разтърсване и не просто допир, триене или притискане, а контакт с огромен заряд и сливане на друго ниво. Тогава докато се стремят едно към друго, телата пътуват през тайнствени светове, обвити в загадки и потопени в пъстри фантазии, подобно на сплетените любовни платове – Amor Textilia“.

2023 © Варна е

Изложба "Райската градина – отломки от времето" на Георги Маринов представя Арт галерия Le Papillon

Авторът представя 8 пластики от гранит, черен мрамор и 12 картини, изпълнени в древната техника енкаустика
Изложба "Райската градина – отломки от времето" на Георги Маринов представя Арт галерия Le Papillon

Le Papillon посреща Георги Маринов в първата му самостоятелна изложба в пространството на галерията от 20-и ноември до 10-и декември 2025 г. Темата "Райската градина – отломки от времето" авторът разгръща в 8 пластики от гранит, черен мрамор и 12 картини, изпълнени в древната техника енкаустика. Дъските, върху които е живописвал с восък и пигменти, разказват неговия символистичен прочит за любознателността, която отвежда Адам и Ева извън пределите на Рая, за съмненията, изкушенията, като аналогия на човешките взаимоотношения в днешни дни. "Във всички времена има константи, които винаги са в основата, върху която се гради нашето битие. Осъзнати и неосъзнати.", споделя Георги Маринов.

Воден от творческите посоки, които го вълнуват в последните години, авторът ни представя самобитна, автентична интерпретация по темата за Райската градина. Както сам той признава, първоизточникът за вдъхновение при него е скулптурата. С еднаква страст и ваятелни умения Георги Маринов вдъхва нов живот от форми, които създава в твърдите материи като базалт, гранит, мрамор до мраморизиран варовик. Дарбата да вижда отвъд къс камък, както и майсторството на ловките му ръце, го отвеждат до изваяните форми на пластичността и нежността на женското тяло, но и до изсечени полу абстрактни войни, създаващи усещане за твърдост и решителност, споделят от галерията.

В настоящата експозиция Едем се възприема като началото – място на съвършенство, хармония и тишина преди думите.

Но в момента на изгонването човекът за първи път осъзнава себе си, материята и времето. Изгубвайки Рая, той остава сам със себе си. Изложбата проследява тази граница – между невинността и знанието, между идеята и материята, между образа и формата. Картините изграждат представата за градината – фрагменти от светлина и сенки, които напомнят за място, което е изгубено за човека. Скулптурите от камък противопоставят тежестта на материята срещу лекотата на сътворението. В тази изложба Райската градина не е изгубена, а преосмислена – като вътрешно пространство, което всеки човек носи в себе си.

Изложбата изследва границата между изгубеното съвършенство и съзиданието, което възниква от него. Вдъхновена от мита за изгонването от Едем, експозицията представя живопис в техника енкаустика и скулптури от камък, които превеждат зрителя през прехода от духовното към материалното, от невинността към познанието, допълват организаторите.

Георги Маринов учи скулптура и керамика в приложното училище в Троян, а после завършва специалност "Скулптура" в Художествената академия при проф. Борис Гондов, възпитаник на проф. Марко Марков.

"Най-голямо въздействие са ми оказали Андрей Николов, Иван Лазаров, Емил Попов и Ангел Станев, който откри първата ми самостоятелна изложба за скулптура. Това бяха бели лястовици, които вкараха по-различно мислене. Те бяха от течението на постмодернизма, както тогава бе известно в Западна Европа."

Мнозина познават Георги Маринов като управител на галерия "Българи", на която отдава 15 години от своя живот. Така освен скулптор и живописец, той се изявява и като галерист. "Покрай галерията съм забелязал, че онези, които не гледат комерсиално, те ще останат в изкуството. Авторите, които работят за себе си в добрия смисъл на думата, са на по-правилния път."

Експозицията може да бъде видяна от 20-и ноември до 10-и декември 2025 г. в изложбеното пространство на Art Gallery Le Petit Papillon във Варна, ул. Драгоман 12, а също и онлайн на сайта artpapillon.com.

Заповядайте на вернисаж на изложбата на 20 ноември 2025 (четвъртък) от 16:00 до 19:00 ч., когато чрез картините и скулптурите, в компанията на Георги Маринов ще надникнем в неговата представа за "Райската градина – отломки от времето".

2025 © Варна е / снимки: Арт Галерия Папийон