Мобилно меню

Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова

Експозицията може да бъде посетена в художествения музей "Георги Велчев" от 10 февруари до 4 март
Изложба живопис Amor Textilia представя Доника Кирова
734

Най-новата си експозиция, озаглавена с поетичното Amor Textilia представя във Варна една от най-харесваните варненски художнички – енигматичната Доника Кирова. Живописните творби ще бъдат изложени в изложбена зала ателие "Георги Велчев" на художествения музей "Георги Велчев", филиал на Градската художествена галерия в морската столица.

Официалното откриване на Amor Textilia ще е на 10 февруари от 18 часа, в навечерието на празника на любовта и виното – Свети Валентин. Всеки ценител може да се потопи във вълшебния свят, който творбите на Доника Кирова създават, като посети изложбата до 4 март. Експозицията ще бъде отворена за посещения всяка седмица от вторник до събота в часовия диапазон от 9:30 до 17:30 часа, в музея "Георги Велчев".

Изложбата Amor Textilia включва 9 платна селективна маслена живопис върху текстил и 22 акварела.

Повече от петнадесет години рисувам живопис, като използвам за основа не общоприетите платна за художници, а платове, които частично грундирам. Свободни, често без рамки, платове. Те имат не само собствен десен, шарки, текстура и т. н., според мен те носят чувства, в тях има втъкани истории и спомени.

Първата изложба, в която Доника представя селективна живопис върху текстил е от далечната 2006 година и беше озаглавена "В безтегловност или откровения върху чаршафи".

„Тогава размишлявах за чаршафа като аксесоар, свързан с характерни, всекидневни и интимни дейности от човешката реалност, с който можем да направим много неща, например: ….да измайсторим люлка, платно за лодка… …или просто да се завием през глава... Връщам се към това сега, именно защото тук показвам отново материята и идеята за тъканта като част от нашия живот, от нашия бит и най-вече от нашата Любов. Тъканите-платове ни обличат, топлят, красят, прикриват или разкриват… Като се замисля в абстрактен смисъл, платът всъщност представлява нишка, повторена хиляди, милиони пъти – от наслагването, сплитането на многото нишки се образува повърхност, равнина, материя“. 

Доника Кирова разкрива, че асоциира нишката и с линията, която споделя, че е любимото ѝ изразно средство в рисуването.

"Подобен род знакови открития по време на творческия процес за мен са белег за доближаване към хармонията и това дава устойчивост на цялостната ми работа."

В маслените живописни картини върху текстил на Доника Кирова платът е не само основа за рисуване, а и обект на изобразяване.

„Платовете са вече лирически герои, действащи лица. Те обгръщат телата – телата на любовници, както Антония Ценова отбеляза това е, което рисувам предимно - любовници. Сега платовете са вплетени в тях, имайки свой сюжет, образност, колорит и символика, те стават допълваща и вдъхновяваща част от картината на любовната игра. Изобразеното върху тях може да е проста геометрия, разлети цветове, предмети, символи, цветя, животни, текст или друго… Така платовете, разхвърлени или намачкани, усукани или развети от вятъра, разноцветни и многолики като нас – хората, постепенно се преобръщат в части от сънища, блянове или носталгични пътешествия към най-съкровените кътчета на съзнанието“. 

Доника Кирова споделя, че идеята за картините ѝ се ражда спонтанно… и същевременно логично

докато в образното ми съзнание се боричкаха едновременно: египетска живопис, Ренесанс, японска шунга, Климт, Шиле, Поп-арт, Приказки от хиляда и една нощ и какво ли още не…, всъщност, докато съвсем кротко една сутрин просто съзерцавах неоправеното легло... 

Авторката подчертава, че целта на творбите ѝ е „…постигането или внушението за една осезаема и в същото време илюзорна цветна експлозия от емоции. Исках материалното да отвежда към друга имагинерна действителност и обратно – въображаемото да приема измеренията на реалния живот. Струва ми се, че точно в тази комбинация човек може най-пълноценно да се наслади на всичко, което минава през него и което оставя каквато и да е чувствена следа. Искаше ми се да нарисувам един вкусен еротичен калейдоскоп от преживявания, от който звучи гореща музика, а те кара да отвориш всичките си сетива, да се издигаш и да летиш, да се слееш с необятното, за да изчезнеш и да усетиш божествената искрица и смисъла на прекрасното вътре в теб“.

Своите картини, Доника Кирова описва така: „Любовната игра в картината пресъздава акт, но той не е просто проникване, а проникновение, не е просто разтрисане на плът, а гигантско разтърсване и не просто допир, триене или притискане, а контакт с огромен заряд и сливане на друго ниво. Тогава докато се стремят едно към друго, телата пътуват през тайнствени светове, обвити в загадки и потопени в пъстри фантазии, подобно на сплетените любовни платове – Amor Textilia“.

2023 © Варна е

Галерия 33 представя "Осакадосака” - изложба на Доси Димчовски

Изложбата "Осакадосака" ще бъде открита на 12 декември и може да бъде разгледана до 9 януари 2026-а година
Галерия 33 представя "Осакадосака” - изложба на Доси Димчовски

Галерия 33 ще зарадва ценителите на изкуството в морската столица с изложба живопис и графика на художника Доси Димчовски, по-известен в артистичните среди с псевдонима "Осакадосака".

Авторът израства в семейство, в което изкуството е естествена част от ежедневието. Средата му позволява да наблюдава различни подходи към създаването на произведения, което му помага да изгради лично отношение към процеса. Димчовски има силен интерес към начина на композиране, материалността и най-вече към една от основните връзки в изкуството – емоциите и тяхното визуално изразяване, разяснява изкуствоведът Мария-Магдалена Петрова.

През 2013 година започва своето професионално формиране. Учи в Шотландия, а четири години по-късно завършва University of the Highlands and Islands със специалност изящни изкуства. Образованието му дава широк спектър от знания, което му позволява да работи в различни направления на изкуствата и това е ключът, който го формира като артист. Концептуалните практики и модерното изкуство в целия спектър показват на автора, че не е привлечен от сложните теории, а по-скоро от визуалната страна на творбата. По този начин, самият процес на работа и личните усещания на художника стават център на творческия му път.

Доси Димчовски е от художниците, които пътуват и така изграждат вкус и опит. Катарзисните състояния, през които преминава, творческия застой му помагат да се освободи и да започне да работи по-бързо и по-експериментално, отразявайки своите емоции и визуални впечатления.

Различните търсения на твореца изграждат в него сложен художествен език, който събира в себе си физическия и дигиталния маниер на изобразяване. Вдъхновява се повече от разговорите и усещането за човека, отколкото от самото изкуство. Що се отнася до живописната и дигитална естетика на Димчовски – той разработва абстрактни композиции с доминиращ пастелен колорит. Работи на големи петна, които са хармонични едно с друго, споделят организаторите на изложбата.

Залага на традиционните материали – акрил, масло, пастели и въглен.

При дигиталните си произведения, използва дигитална обработка, след което ги принтира върху канава и добавя позлата за акцент.

Стилът на Димчовски е абстрактен експресионизъм, свързан с нюйоркската школа.

За този стил е характерно използването на широки петна, ритмични мазки и интензивни цветови отношения, което се вижда при автора. Тази естетика е в духа на Аршил Горки, Ханс Хофман и особено Хелън Франкенталер. Подобно на тях, Димчовски работи със спонтанността и емоционалната енергия на живописния жест, допълва изкуствоведът Мария-Магдалена Петрова.

Освен абстрактността, при художника са ясно отчетливи влиянията от автоматизма на сюрреализма – свободните линии и графичните интервенции, които "надраскват" композицията, напомнят на практиките на Хуан Миро или Кандински от късния му период. При Димчовски е отличително, че разработва композициите си с меки преливания, а пастелните тонове доближават до естетиката на Никола дьо Стал и Виейра да Силва, където пространството не е строго геометрично, а емоционално и "дишащо".

Всеки творец, когато изгражда своята естетика, тя лежи върху основата на влияния от други творци, което е следствие от сходството във визуалния език, но забележителното е, че информационното натрупване винаги се канализира и отразява през собствените усещания и разбирания на автора, допълват организаторите.

Платната на Димчовски са по-лични и по-интровертни, което може да се разглежда като своеобразна съвременна версия на абстрактния експресионизъм, адаптирана към нашето време и културен контекст.

  • Откриване на изложбата: 12 декември 2025 г. от 18:00 ч.
  • Място: Галерия 33, Варна 9000, ул. Габрово 2А
  • Период на изложбата: 12 декември 2025 - 09 януари 2026 г.
  • Вход: Свободен
  • За контакт: +359 899878333; contact@gallery33.art
2025 © Варна е / снимки: Галерия 33