Мобилно меню

Как да върнем закупени онлайн стоки, които не отговарят на очакванията ни

Възможно ли е търговецът да откаже замяна или възстановяване на сумата
Как да върнем закупени онлайн стоки, които не отговарят на очакванията ни

Важно е да знаем, че имаме възможност да върнем повечето стоки, които сме купили онлайн за Коледа и Нова година. Това може да се случи в законоустановения 14-дневен срок. Съществуват разбира се и специфични групи продукти, които не може да бъдат върнати, но търговецът трябва задължително предварително да ни уведоми, че не можем да се възползваме от опцията за връщане, обясни експертът Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" в ефира на телевизия Bulgaria ON AIR.
Правото ни да върнем закупената стока е безусловно и не е нужно да посочваме конкретна причина за решението си. Единственото условие, което задължително трябва да изпълним е да не сме използвали стоката преди връщането ѝ, подчерта Руменова. 
Тя описа и процедурата, която трябва да следваме:

"В рамките на 14 дни от доставката е нужно да уведомим търговеца за желанието си да развалим договора, като е добре да го направим писмено, за да имаме доказатлества, че е в срок и надлежно. Най-добре е чрез т.нар. стандартен формуляр за отказ. Търговецът е длъжен по закон да го предостави най-късно с изпращането на покупката, но в практиката имаме и случаи, в които не го прави. Заради това преди месец от платформата „Ние, потребителите“ предоставихме образец на такъв формуляр, който може да бъде използван. След това до 14 дни трбява да върнем покупката на търговеца и да имаме доказателство за това". 

Експертът обясни, че законът задължава търговеца да възстанови заплатената от потребителя сума, но може да поиска от него да поеме куриерските разходи по връщането на стоката, ако предварително го е обявил.  

Руменова припомни, че отговорността пратката да пристигне в срок е изцяло на онлайн магазина и не може потребителят да бъде пренасочван към куриера. "Ако до 30 дни не ни доставят стоката - имаме право да не я приемем и не дължим нищо“, разясни тя. 

„Сигурно в двата работни дни ще има доста хора, които ще очакват да получат своите пратки. Колкото и да е голяма опашката и да недоволстват хората, да отворят кутията и да видят какво има вътре. Да огледат за външни несъответствия или ако се предполага, че продуктът има някакма функционалност, да я изпробват. Най-лесният начин е да откажат приемането, вместо да влязат в спиралата на рекламацията“, предупреди Руменова.

Експертът посочи, че срокът за рекламация е до две години от закупуването, но обикновено търговецът предлага ремонт, което в повечето случаи не устройва потребителите. Затова тя препоръча преди покупката винаги да обръщаме внимание дали търговците предлагат опцията "Тест и преглед". „Важно е да следим и за това откога е онлайн магазинът, да не е от съвсем скоро, да има достатъчно информация за търговеца, да има телефон, чрез който може да се свържем, а не просто една форма, през която да поръчаме нещо. Трябва да има доста подробно описание на стоките, които предлагат и на общите условия, при които се извършват продажбите“, подчерта Габриела Руменова. За всяка една покупка трябва да искаме касова бележка и да я пазим, припомни тя.
Не на последно място трябва да знаем, че когато купуваме от физическо лице, нямаме правата, които имаме, когато пазаруваме от истински търговец, отбеляза още Руменова.

2022 © Варна е / Източник: Bulgaria ON AIR, снимка: Pixabay
Още по темата: Магазин
Още по темата: Магазин

Информират ученици във Варна за ползването на карти и билети в градския транспорт

Повод за кампанията са зачестилите случаи на пътуващи ученици без редовни превозни документи
Информират ученици във Варна за ползването на карти и билети в градския транспорт

Информационна кампания за ползването на карти или билети в обществения градски транспорт се провежда сред учениците от варненските училища. Тя е по инициатива на Общинското предприятие "Транспорт и автоматизирани системи за регулиране на уличното движение" (ТАСРУД), което отговаря за превозните документи на пътниците. Разяснителната кампания се провежда с посредничеството на Регионалното управление на образованието и директорите на училищата, като целта е информацията да достигне до всички ученици и техните родители на територията на община Варна.

Поводът са зачестилите случаи на пътуващи ученици без редовни карти или билети

От ОП „ТАСРУД“ напомнят, че превозният документ е необходим не само за заплащане на пътуването, но представлява и застраховка „Злополука на пътниците в средствата за обществен транспорт“, по която лицето се счита застраховано при ползване на този вид транспорт.

ОП „ТАСРУД“ предлага следните варианти за придобиване на редовен превозен документ:

1. Карта за пътуване:

  • За деца от 0 до 7 години картата е безплатна. Необходимите документи за издаването ѝ са: акт за раждане на детето и лична карта на един от родителите с постоянен адрес в град Варна.
  • За деца от 7 до 14 години картата е безплатна. Необходимите документи за издаването ѝ са: акт за раждане на детето и лична карта на един от родителите с постоянен или настоящ адрес в град Варна. Необходимо е присъствие на детето/ученика, за да се направи снимка.
  • Карта за пътуване за всички градски линии за ученици и студенти над 14 години с цена 15 лв./месец.  Необходимо е представянето на заверена ученическа или студентска карта.

2.Електронен билет – закупува се през мобилното приложение TicketVarna на цена от 1 лв. за 60 минути.

Лице, ползващо обществен градски транспорт, което не притежава редовен превозен документ, подлежи на глоба, напомнят от ОП ТАСРУД. Тя се налага от служители на предприятието по контрол на редовността на пътниците с билет за нередовен пътник в размер на 30 лв. или чрез издаване на Акт за установяване на административно нарушение по реда на Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН), следван от Наказателно постановление. Съгласно разпоредбите на ЗАНН за малолетните и непълнолетните лица до 16-годишна възраст отговарят техните родители или настойници. Непълнолетните лица от 16 до 18-годишна възраст носят административно-наказателна отговорност, като на основание чл. 15, ал. 2 от ЗАНН глобата се заменя с обществено порицание.

По данни от ОП ТАСРУД при Община Варна от началото на учебната година до момента има издадени Наказателни постановления и се предприемат мерки срещу нередовните пътници - непълнолетни ученици.

2024 © Варна е