Как да върнем закупени онлайн стоки, които не отговарят на очакванията ни
Важно е да знаем, че имаме възможност да върнем повечето стоки, които сме купили онлайн за Коледа и Нова година. Това може да се случи в законоустановения 14-дневен срок. Съществуват разбира се и специфични групи продукти, които не може да бъдат върнати, но търговецът трябва задължително предварително да ни уведоми, че не можем да се възползваме от опцията за връщане, обясни експертът Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" в ефира на телевизия Bulgaria ON AIR.
Правото ни да върнем закупената стока е безусловно и не е нужно да посочваме конкретна причина за решението си. Единственото условие, което задължително трябва да изпълним е да не сме използвали стоката преди връщането ѝ, подчерта Руменова.
Тя описа и процедурата, която трябва да следваме:
"В рамките на 14 дни от доставката е нужно да уведомим търговеца за желанието си да развалим договора, като е добре да го направим писмено, за да имаме доказатлества, че е в срок и надлежно. Най-добре е чрез т.нар. стандартен формуляр за отказ. Търговецът е длъжен по закон да го предостави най-късно с изпращането на покупката, но в практиката имаме и случаи, в които не го прави. Заради това преди месец от платформата „Ние, потребителите“ предоставихме образец на такъв формуляр, който може да бъде използван. След това до 14 дни трбява да върнем покупката на търговеца и да имаме доказателство за това".
Експертът обясни, че законът задължава търговеца да възстанови заплатената от потребителя сума, но може да поиска от него да поеме куриерските разходи по връщането на стоката, ако предварително го е обявил.
Руменова припомни, че отговорността пратката да пристигне в срок е изцяло на онлайн магазина и не може потребителят да бъде пренасочван към куриера. "Ако до 30 дни не ни доставят стоката - имаме право да не я приемем и не дължим нищо“, разясни тя.
„Сигурно в двата работни дни ще има доста хора, които ще очакват да получат своите пратки. Колкото и да е голяма опашката и да недоволстват хората, да отворят кутията и да видят какво има вътре. Да огледат за външни несъответствия или ако се предполага, че продуктът има някакма функционалност, да я изпробват. Най-лесният начин е да откажат приемането, вместо да влязат в спиралата на рекламацията“, предупреди Руменова.
Експертът посочи, че срокът за рекламация е до две години от закупуването, но обикновено търговецът предлага ремонт, което в повечето случаи не устройва потребителите. Затова тя препоръча преди покупката винаги да обръщаме внимание дали търговците предлагат опцията "Тест и преглед". „Важно е да следим и за това откога е онлайн магазинът, да не е от съвсем скоро, да има достатъчно информация за търговеца, да има телефон, чрез който може да се свържем, а не просто една форма, през която да поръчаме нещо. Трябва да има доста подробно описание на стоките, които предлагат и на общите условия, при които се извършват продажбите“, подчерта Габриела Руменова. За всяка една покупка трябва да искаме касова бележка и да я пазим, припомни тя.
Не на последно място трябва да знаем, че когато купуваме от физическо лице, нямаме правата, които имаме, когато пазаруваме от истински търговец, отбеляза още Руменова.