Мобилно меню

Как да върнем закупени онлайн стоки, които не отговарят на очакванията ни

Възможно ли е търговецът да откаже замяна или възстановяване на сумата
Как да върнем закупени онлайн стоки, които не отговарят на очакванията ни

Важно е да знаем, че имаме възможност да върнем повечето стоки, които сме купили онлайн за Коледа и Нова година. Това може да се случи в законоустановения 14-дневен срок. Съществуват разбира се и специфични групи продукти, които не може да бъдат върнати, но търговецът трябва задължително предварително да ни уведоми, че не можем да се възползваме от опцията за връщане, обясни експертът Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" в ефира на телевизия Bulgaria ON AIR.
Правото ни да върнем закупената стока е безусловно и не е нужно да посочваме конкретна причина за решението си. Единственото условие, което задължително трябва да изпълним е да не сме използвали стоката преди връщането ѝ, подчерта Руменова. 
Тя описа и процедурата, която трябва да следваме:

"В рамките на 14 дни от доставката е нужно да уведомим търговеца за желанието си да развалим договора, като е добре да го направим писмено, за да имаме доказатлества, че е в срок и надлежно. Най-добре е чрез т.нар. стандартен формуляр за отказ. Търговецът е длъжен по закон да го предостави най-късно с изпращането на покупката, но в практиката имаме и случаи, в които не го прави. Заради това преди месец от платформата „Ние, потребителите“ предоставихме образец на такъв формуляр, който може да бъде използван. След това до 14 дни трбява да върнем покупката на търговеца и да имаме доказателство за това". 

Експертът обясни, че законът задължава търговеца да възстанови заплатената от потребителя сума, но може да поиска от него да поеме куриерските разходи по връщането на стоката, ако предварително го е обявил.  

Руменова припомни, че отговорността пратката да пристигне в срок е изцяло на онлайн магазина и не може потребителят да бъде пренасочван към куриера. "Ако до 30 дни не ни доставят стоката - имаме право да не я приемем и не дължим нищо“, разясни тя. 

„Сигурно в двата работни дни ще има доста хора, които ще очакват да получат своите пратки. Колкото и да е голяма опашката и да недоволстват хората, да отворят кутията и да видят какво има вътре. Да огледат за външни несъответствия или ако се предполага, че продуктът има някакма функционалност, да я изпробват. Най-лесният начин е да откажат приемането, вместо да влязат в спиралата на рекламацията“, предупреди Руменова.

Експертът посочи, че срокът за рекламация е до две години от закупуването, но обикновено търговецът предлага ремонт, което в повечето случаи не устройва потребителите. Затова тя препоръча преди покупката винаги да обръщаме внимание дали търговците предлагат опцията "Тест и преглед". „Важно е да следим и за това откога е онлайн магазинът, да не е от съвсем скоро, да има достатъчно информация за търговеца, да има телефон, чрез който може да се свържем, а не просто една форма, през която да поръчаме нещо. Трябва да има доста подробно описание на стоките, които предлагат и на общите условия, при които се извършват продажбите“, подчерта Габриела Руменова. За всяка една покупка трябва да искаме касова бележка и да я пазим, припомни тя.
Не на последно място трябва да знаем, че когато купуваме от физическо лице, нямаме правата, които имаме, когато пазаруваме от истински търговец, отбеляза още Руменова.

2022 © Варна е / Източник: Bulgaria ON AIR, снимка: Pixabay
Още по темата: Магазин
Още по темата: Магазин

Иновативен контейнер за отпадъци монтираха в центъра на Варна

Съдът е с обем от 250 л. и с вградено устройство за пресоване на боклука, което повишава капацитета му до 1200 л. за едно запълване
Иновативен контейнер за отпадъци монтираха в центъра на Варна

Как работи първият във Варна смарт контейнер за компактиране на отпадъци демонстрира заместник-кметът по екология в общината Христо Рафаилов. Иновативният контейнер е монтиран в центъра на града, близо до Севастопол. Съдът е с обем от 250 л. и с вградено устройство за пресоване на боклука. Това повишава капацитета му до 1200 л. за едно запълване и се равнява на 5 стандартни 240-литрови кофи за некомпресирани отпадъци.

Пресата се захранва от 100% слънчева енергия и работи дори при ограничена светлина. Слънчевият панел и батериите му осигуряват до 72 часа автономност през цялата година, обясни Рафаилов. Устройството е проектирано и тествано в скандинавските държави.

Съдът има вградени датчици за ниво на запълване, за да няма ненужно събиране и извозване. Смарт контейнерът ще се почиства и извозва по стандартния начин от сметопочистващата фирма, но кратността на дейностите е намалена много: ако едно малко кошче се изхвърля няколко пъти в седмицата, то новото ще се обслужвано веднъж и то в най-натоварените периоди от годината, каза още Рафаилов. Той посочи, че кошчето не е за едри отпадъци от домакинствата, а отворът му е за опаковки и малки отпадъци, които най-често се изхвърлят от пешеходците.

95% от материалите на контейнера подлежат на рециклиране. Поцинкованата закалена стомана на корпуса е пожаробезопасна, устойчива на корозия и продължителна експлоатация. Механизмът на затваряне не позволява приток на кислород и горене вътре в съда, но въпреки това изхвърлянето на фасове от цигари е забранено, уточни зам.-кметът по въпросите на екологията. Съдът е проектиран така, че от него да не могат да бъдат изваждани и разпилявани отпадъци.

Монтирането на контейнера е част от пилотен демонстрационен проект за интелигентно управление на отпадъците във Варна. "Търсим иновативни решения. Тестовият период ще ни помогне да направим оптималната план-сметка "чистота" за следващата година", изтъкна Рафаилов и призова гражданите да пазят смарт контейнера. Мобилните камери ще следят за вандалски прояви и ще бъдат налагани глоби.

2024 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна