Мобилно меню

Как да върнем закупени онлайн стоки, които не отговарят на очакванията ни

Възможно ли е търговецът да откаже замяна или възстановяване на сумата
Как да върнем закупени онлайн стоки, които не отговарят на очакванията ни
516

Важно е да знаем, че имаме възможност да върнем повечето стоки, които сме купили онлайн за Коледа и Нова година. Това може да се случи в законоустановения 14-дневен срок. Съществуват разбира се и специфични групи продукти, които не може да бъдат върнати, но търговецът трябва задължително предварително да ни уведоми, че не можем да се възползваме от опцията за връщане, обясни експертът Габриела Руменова от платформата "Ние, потребителите" в ефира на телевизия Bulgaria ON AIR.
Правото ни да върнем закупената стока е безусловно и не е нужно да посочваме конкретна причина за решението си. Единственото условие, което задължително трябва да изпълним е да не сме използвали стоката преди връщането ѝ, подчерта Руменова. 
Тя описа и процедурата, която трябва да следваме:

"В рамките на 14 дни от доставката е нужно да уведомим търговеца за желанието си да развалим договора, като е добре да го направим писмено, за да имаме доказатлества, че е в срок и надлежно. Най-добре е чрез т.нар. стандартен формуляр за отказ. Търговецът е длъжен по закон да го предостави най-късно с изпращането на покупката, но в практиката имаме и случаи, в които не го прави. Заради това преди месец от платформата „Ние, потребителите“ предоставихме образец на такъв формуляр, който може да бъде използван. След това до 14 дни трбява да върнем покупката на търговеца и да имаме доказателство за това". 

Експертът обясни, че законът задължава търговеца да възстанови заплатената от потребителя сума, но може да поиска от него да поеме куриерските разходи по връщането на стоката, ако предварително го е обявил.  

Руменова припомни, че отговорността пратката да пристигне в срок е изцяло на онлайн магазина и не може потребителят да бъде пренасочван към куриера. "Ако до 30 дни не ни доставят стоката - имаме право да не я приемем и не дължим нищо“, разясни тя. 

„Сигурно в двата работни дни ще има доста хора, които ще очакват да получат своите пратки. Колкото и да е голяма опашката и да недоволстват хората, да отворят кутията и да видят какво има вътре. Да огледат за външни несъответствия или ако се предполага, че продуктът има някакма функционалност, да я изпробват. Най-лесният начин е да откажат приемането, вместо да влязат в спиралата на рекламацията“, предупреди Руменова.

Експертът посочи, че срокът за рекламация е до две години от закупуването, но обикновено търговецът предлага ремонт, което в повечето случаи не устройва потребителите. Затова тя препоръча преди покупката винаги да обръщаме внимание дали търговците предлагат опцията "Тест и преглед". „Важно е да следим и за това откога е онлайн магазинът, да не е от съвсем скоро, да има достатъчно информация за търговеца, да има телефон, чрез който може да се свържем, а не просто една форма, през която да поръчаме нещо. Трябва да има доста подробно описание на стоките, които предлагат и на общите условия, при които се извършват продажбите“, подчерта Габриела Руменова. За всяка една покупка трябва да искаме касова бележка и да я пазим, припомни тя.
Не на последно място трябва да знаем, че когато купуваме от физическо лице, нямаме правата, които имаме, когато пазаруваме от истински търговец, отбеляза още Руменова.

2022 © Варна е / Източник: Bulgaria ON AIR, снимка: Pixabay
Още по темата: Магазин
Още по темата: Магазин

Поскъпва таксата за лична карта

Новите цени ще влязат в сила от януари 2026 година
Поскъпва таксата за лична карта

От януари 2026 година таксата за издаване на лична карта ще бъде 30 лева за документ със срок на валидност 10 години и 21 лева за 4-годишна валидност. Към момента тези цени са съответно 18 и 13 лева, които са валидни до края на тази година.

Документите за самоличност може да бъдат подменени и преди изтичане срока на тяхната валидност. Заявления може да се подават в сектор Български документи за самоличност във всяко районно управление на територията на съответната област чрез обикновена услуга.

Друга възможност за облекчаване на административното обслужване е порталът за електронни административни услуги на МВР на интернет адрес: e-uslugi.mvr.bg.

Чрез него всеки български гражданин, притежаващ валиден български квалифициран електронен подпис може да подаде заявление за издаване на лична карта и/или паспорт или да заяви получаване на удостоверение за събития и факти, свързани с издаването на документи.

Крайният срок за подаване на заявление за подновяване на лична карта е 30 (тридесет) дни, след датата на изтичане на валидността на личната карта.

При неспазване на срока за издаване на лична карта или подмяна на вече издадена, но с изтекъл срок на валидност, се налага глоба в размер от 50 (петдесет) до 250 (двеста и петдесет) лева. 

2025 © Варна е / Източник: БНТ