Мобилно меню

Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Това изтъкна основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и изтъкна, че казусът трябва да се изследва от потребителското законодателство
Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план", ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга. 

Коментарът е на основателя на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова, потърсена от БНР по повод обявените вчера от единия от телекомите действия. 

Според експерта, независимо от обстоятелството, че дружеството се позовава на предвиденото в Закона за електронните съобщения право на промени в договорните условия, този казус изисква да се изследва през призмата на потребителското законодателство, което съществува, за да защити крайните потребители. 

"Възниква въпросът какво точно е договорила Комисията за защита на потребителите (КЗП) за обявената от нея преди седмица промяна на общите условия по отношение на неустойките при предсрочно прекратяване на срочните договори по инициатива на потребителите. Изпратените вчера от въпросния телеком SMS-и предвиждат при решение на абоната да прекрати договора си заради извършените от дружеството промени в договорните условия, той да дължи "само" възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването". Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна – потребителят", каза още тя.  

Руменова обърна внимание и на това, че не е изяснен въпросът какво се случва с мобилния номер на потребителя, ако реши да прекрати договора: "Тази съществена информация е премълчана. Затова нека ние кажем, че съгласно Закона за електронните съобщения, когато краен ползвател прекрати договор, той запазва правото за пренасяне на номер към друг доставчик за срок от минимум един месец след датата на прекратяване, освен ако изрично не се откаже от това право", подчерта тя.  

Този казус за пореден път потвърждава тезата, че плановете за предоставяне на телекомуникационни услуги не са договорени индивидуално, а са предварително изготвени типови договори, върху които потребителите не могат да въздействат, нито да участват в съставянето им.

Тоест, така наречените от операторите "индивидуални" договори не са такива и следва КЗП да ги проверява за наличието на неравноправни клаузи.

Особено след като с един SMS телекомът едностранно променя съществени условия по тях - цена и параметър на предоставяните услуги, посочват още от "Ние, потребителите". 

2024 © Варна е

Нов подход в разпределянето на финансовата подкрепа за спортните клубове утвърдиха във Варна

Средствата ще бъдат отпускани процентно в пет основни направления
Нов подход в разпределянето на финансовата подкрепа за спортните клубове утвърдиха във Варна

Нов подход в разпределянето на финансовата подкрепа за спортните клубове утвърди на редовното си заседание на Общественият съвет по въпросите на спорта. Така оформено, предложението предвижда клубовете да получават двойно повече средства, в сравнение с предходни години, стана ясно по време на разговорите.  Срещата бе водена от заместник-кмета и зам.-председател на съвета Илия Коев, а на нея присъстваха директорът на ОП „Спорт“ Юрджан Ахмед, директорът на дирекция „Спорт“ Кристиан Димитров и представители на варненската спортна общност в качеството си на членове и експерти в съвета. 

Парите, които съгласно решение на Общински съвет са в размер на 1 млн. 100 хил. лв. за 2025 г., ще бъдат отпускани процентно в пет основни групи. Ще се слeдва общинската наредба относно условията и реда за законосъобразно и справедливо разпределение на финансовите средства за подпомагане на спортните клубове, развиващи дейност на територията на община Варна. След като бяха разгледани няколко варианта, Съветът гласува процентното разпределение на средствата, както следва: 1-ва група „Колективни спортове“ (13 клуба) ще получава 30% от общата сума, 2-ра група „Бойни спортове“ (14 клуба) - 10%,  3-та група „Неолимпийски спортове“ (16 клуба) – 5%, 4-та група „Плувни спортове“ (9 клуба) - 10% и най-голям процент от общата сума - 45% ще отива за „Олимпийски спортове“, представени от 34 клуба в града. 

Благодарение на това разпределение, сумите, които ще получава спортното общество ще са поне два пъти по-високи от предходни години, коментираха по време на гласуването членовете на Обществения съвет. Те обсъдиха още, че процентите, определени за финансова подкрепа във всяка една от петте групи, могат да бъдат променяни всяка година на база постигнатите през годината спортни резултати и постижения. 

Отпускането на средствата от Община Варна има за цел да се подпомага учебно-тренировъчната и спортно-състезателната дейност на местните спортни клубове и да насърчи реализацията на масови спортни събития и дейности в региона, устойчиво включване на деца, младежи и подрастващи в спортните клубове и да създаде мотивация за спортно развитие и култура, стана ясно на срещата. Одобреното от Обществения съвет разпределение на средствата по проценти ще бъде оформено като официално предложение и ще бъде внесено за разглеждане и гласуване още на следващото заседание на Общински съвет.

2025 © Варна е