Мобилно меню

Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Това изтъкна основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и изтъкна, че казусът трябва да се изследва от потребителското законодателство
Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план", ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга. 

Коментарът е на основателя на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова, потърсена от БНР по повод обявените вчера от единия от телекомите действия. 

Според експерта, независимо от обстоятелството, че дружеството се позовава на предвиденото в Закона за електронните съобщения право на промени в договорните условия, този казус изисква да се изследва през призмата на потребителското законодателство, което съществува, за да защити крайните потребители. 

"Възниква въпросът какво точно е договорила Комисията за защита на потребителите (КЗП) за обявената от нея преди седмица промяна на общите условия по отношение на неустойките при предсрочно прекратяване на срочните договори по инициатива на потребителите. Изпратените вчера от въпросния телеком SMS-и предвиждат при решение на абоната да прекрати договора си заради извършените от дружеството промени в договорните условия, той да дължи "само" възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването". Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна – потребителят", каза още тя.  

Руменова обърна внимание и на това, че не е изяснен въпросът какво се случва с мобилния номер на потребителя, ако реши да прекрати договора: "Тази съществена информация е премълчана. Затова нека ние кажем, че съгласно Закона за електронните съобщения, когато краен ползвател прекрати договор, той запазва правото за пренасяне на номер към друг доставчик за срок от минимум един месец след датата на прекратяване, освен ако изрично не се откаже от това право", подчерта тя.  

Този казус за пореден път потвърждава тезата, че плановете за предоставяне на телекомуникационни услуги не са договорени индивидуално, а са предварително изготвени типови договори, върху които потребителите не могат да въздействат, нито да участват в съставянето им.

Тоест, така наречените от операторите "индивидуални" договори не са такива и следва КЗП да ги проверява за наличието на неравноправни клаузи.

Особено след като с един SMS телекомът едностранно променя съществени условия по тях - цена и параметър на предоставяните услуги, посочват още от "Ние, потребителите". 

2024 © Варна е

Приеха бюджета на Варна за 2025 година

Той възлиза на 857 199 000 лв., като увеличение на средствата има по всички приоритетни направления – образование, здравеопазване, транспорт, социални дейности, култура и спорт
Приеха бюджета на Варна за 2025 година

С голямо мнозинство Общинският съвет прие бюджета на Варна за 2025 г. Финансовата рамка беше подкрепена от 39 общински съветници. 7 съветници гласуваха с "въздържал се", гласове "против" нямаше.

Бюджетът възлиза на 857 199 000 лв.

Първоначалната рамка, предложена през април, беше в размер на близо 838 млн. лева. В резултат на актуализирана прогноза за постъпленията от данъчни и неданъчни приходи след решение на ОбС бюджетът беше увеличен, като близо 143, 1 млн. лева са осигурени от европейски програми.

Увеличение на средствата има по всички приоритетни направления –

образование, здравеопазване, транспорт, социални дейности, култура и спорт.

Най-голям дял в общинския бюджет заема образованието – 40,6%, или малко над 290 млн. лева. В сравнение с миналата година тази сума е с 26,7 млн. лева повече. Капиталовата програма за функция "Образование" възлиза на 12 млн. лева, като от тях 1,8 млн. лева са предвидени за основен ремонт, а 10,2 млн. лева – за придобиване на дълготрайни материални активи. Инвестициите са насочени към подобряване на материално-техническата база в образователните институции с фокус върху създаване на съвременна и безопасна среда за ученици и учители.

За здравеопазване в общинския бюджет тази година са предвидени 50,1 млн. лева, с около 9 млн. лева повече спрямо заложените в първоначалния проектобюджет. Малко над 8,5 млн. лева са средствата по програмата за развитие на лечебните заведения, които липсваха във финансовата рамка през април. За еднократни помощи за лечение и инвитро процедури са планирани общо 700 хил. лева при предоставени 639 хил. лева през 2024 г. Общинските програми за здравеопазване са на стойност 530 хил. лева.

С над 48 млн. лева ще разполага Варна за социално осигуряване, подпомагане и грижи. Бюджетът е увеличен спрямо миналогодишния с малко над 7,5 млн. лв. Социалната програма възлиза на близо 6,5 млн. лева при изразходвани през 2024 г. 5,6 млн. лева. За помощи за покриване на социално битови нужди на граждани са заделени 229 хил. лева при отчетени през предходната година 191 хил. лева.

Макрорамката на функция "Жилищно строителство, БКС и опазване на околната среда" е в размер на 140,5 млн. лева. В тази сума влиза план-сметка "Чистота" в размер на 57,1 млн. лева. За изграждане, ремонт и поддържане на уличната мрежа са планирани 49,8 млн. лева, а за озеленяване – 8,6 млн. лева, като 5,5 млн. лева от тази сума са за поддържане на Морската градина.

Община Варна планира да изпълни капиталова програма през 2025 г. на стойност 228 млн. лева. От тях 102 млн. лева ще бъдат осигурени от бюджета, а други близо 126 млн. лева – по европейски програми и проекти.

За да се гарантира безплатен градски транспорт за ученици, студенти, пенсионери и лица с увреждания, в бюджета са заложени близо 16 млн. лв. при предоставени за 2024 г. – 5.1 млн. лева.

Малко над 17,8 млн. лева е бюджетът за култура. За провеждане на културни събития са планирани 5,2 млн. лева, с около 800 хил. лева повече от изразходваните през миналата година по това перо. Общинският фонд "Култура" ще разполага с 1,9 млн. лв. през тази година.

Запазва се тенденцията за наситеност и разнообразие на събития в Спортния календар на Варна през всички сезони. При отчет за 2024 г. от близо 2 млн. лева за тази година средствата възлизат на 3,37 млн. лева. Общо за спорт са планирани 15,1 млн. лева.

2025 © Варна е