Мобилно меню

Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Това изтъкна основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и изтъкна, че казусът трябва да се изследва от потребителското законодателство
Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план", ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга. 

Коментарът е на основателя на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова, потърсена от БНР по повод обявените вчера от единия от телекомите действия. 

Според експерта, независимо от обстоятелството, че дружеството се позовава на предвиденото в Закона за електронните съобщения право на промени в договорните условия, този казус изисква да се изследва през призмата на потребителското законодателство, което съществува, за да защити крайните потребители. 

"Възниква въпросът какво точно е договорила Комисията за защита на потребителите (КЗП) за обявената от нея преди седмица промяна на общите условия по отношение на неустойките при предсрочно прекратяване на срочните договори по инициатива на потребителите. Изпратените вчера от въпросния телеком SMS-и предвиждат при решение на абоната да прекрати договора си заради извършените от дружеството промени в договорните условия, той да дължи "само" възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването". Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна – потребителят", каза още тя.  

Руменова обърна внимание и на това, че не е изяснен въпросът какво се случва с мобилния номер на потребителя, ако реши да прекрати договора: "Тази съществена информация е премълчана. Затова нека ние кажем, че съгласно Закона за електронните съобщения, когато краен ползвател прекрати договор, той запазва правото за пренасяне на номер към друг доставчик за срок от минимум един месец след датата на прекратяване, освен ако изрично не се откаже от това право", подчерта тя.  

Този казус за пореден път потвърждава тезата, че плановете за предоставяне на телекомуникационни услуги не са договорени индивидуално, а са предварително изготвени типови договори, върху които потребителите не могат да въздействат, нито да участват в съставянето им.

Тоест, така наречените от операторите "индивидуални" договори не са такива и следва КЗП да ги проверява за наличието на неравноправни клаузи.

Особено след като с един SMS телекомът едностранно променя съществени условия по тях - цена и параметър на предоставяните услуги, посочват още от "Ние, потребителите". 

2024 © Варна е

143 млн. лева от европейски програми очаква Варна през 2025-а

Около 62 милиона лева ще бъдат предоставени първоначално от общинския бюджет за реализиране на проектите, като впоследствие тези средства ще бъдат възстановени
143 млн. лева от европейски програми очаква Варна през 2025-а

Над 143 млн. лева в бюджета на Община Варна за 2025 г. ще дойдат по линия на европейските фондове и програми. Това сочат прогнозните данни в разчета на средствата от Европейския съюз, който беше одобрен от постоянната комисия по европейски въпроси и международно сътрудничество към Общински съвет – Варна.

Безвъзмездното финансиране от ЕС е в размер на 140 млн. лева.

Около 62,5 милиона лева ще бъдат предоставени първоначално от общинския бюджет за реализиране на проектите, като впоследствие тези средства ще бъдат възстановени от съответните управляващи органи. Общият обем на капиталовите разходи възлиза на близо 125,8 млн. лева.

През тази година Община Варна ще осъществи проекти, финансирани с подкрепата на европейските структурни и инвестиционни фондове. Те ще бъдат реализирани по програми, сред които "Околна среда", "Техническа помощ", "Развитие на регионите", "Образование", "Развитие на човешките ресурси", "Програма за храни и основно материално подпомагане". Основната част от средствата ще бъде осигурена чрез Националния план за възстановяване и устойчивост, чийто бюджет възлиза на приблизително 115 млн. лева. С тези средства ще се изпълнят общо 16 проекта, насочени към подобряване на образователната, социалната и градската инфраструктура. Част от инициативите включват обновяване на основните училища "Св. Св. Кирил и Методий", "Добри Чинтулов" и "Йордан Йовков", както и на детска градина №17 "Д-р Петър Берон". В тези сгради се предвиждат основни ремонти и внедряване на мерки за енергийна ефективност. Реконструкции ще бъдат извършени също в общежитието "Михаил Колони", административната сграда на район "Владислав Варненчик", спортен комплекс "Локомотив" и читалище "Христо Ботев 1928". Със средства по Националния план за възстановяване и устойчивост ще бъде основно ремонтиран Домът за стари хора "Гергана". В списъка фигурира и проект за рехабилитация, модернизация и изграждане на интелигентна система за управление на уличното осветление в кв. "Чайка".

Над 20 млн. лева Община Варна очаква да получи по програма "Развитие на регионите", като средствата ще бъдат използвани за изпълнението на редица инфраструктурни и социални проекти. Част от тях включват цялостно обновяване на СУ "Неофит Бозвели", ДГ №18 "Чайка"  и ДЯ №8 "Щурче", като за детската ясла е предвидено изграждане на пристройка с асансьор.

Програмата предвижда основен ремонт на Летния театър, както и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в Дневния център за деца и младежи с увреждания "Св. Йоан Златоуст". Част от средствата ще бъдат инвестирани в подобряването на диагностичната и лечебната дейност на  Специализираната болница за лечение на онкологични заболявания "Д-р Марко А. Марков – Варна".

Планирано е и благоустрояване на парк "Елин Пелин", както и обновяване на междублоковото пространство с прилежащата улична мрежа между бул. "Христо Смирненски", ул. "Васил Ставрев", ул. "Д-р Басанович", бул. "Васил Левски", ул. "Ген. Георги Попов", по плана на 24-ти микрорайон на район Приморски.

По същата програма се предвижда и възстановяване на панорамния път Варна – Златни пясъци, в участъка на свлачище "Трифон Зарезан".

Освен това ще бъде изготвен План за устойчива градска мобилност, както и

ще се подмени част от подвижния състав, използван в обществения транспорт на града.

На последното заседание на комисията по европейски въпроси и международно сътрудничество към местния парламент, съветниците дадоха съгласието си Община Варна да участва като асоцииран партньор в проект "Подкрепа за най-малките" по Програма "Храни и основно материално подпомагане", съфинансирана от Европейския социален фонд+. Проектът е предназначен за семейства и лица с финансови затруднения, които очакват раждането на дете и имат нужда от основни стоки. Материалната подкрепа ще се осъществява под формата на два пакета, съдържащи артикули, които необходими за задоволяване на основните потребности на деца до 12-месечна възраст.

2025 © Варна е