Мобилно меню

Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Това изтъкна основателят на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова и изтъкна, че казусът трябва да се изследва от потребителското законодателство
Нелоялна и агресивна търговска практика е добавянето на услуги с повишаване на цените от телеком

Автоматичното добавяне на двоен обем мобилни данни, повече национални минути и/или по-висока скорост на интернет към действащи договори по инициатива на мобилния оператор и представянето му като "подобряване на абонаментния им план", ведно с информирането за повишаване на цената, следва да се разгледа като хипотеза на нелоялна агресивна търговска практика – предоставяне на непоискана от потребителя услуга. 

Коментарът е на основателя на онлайн платформата "Ние, потребителите" Габриела Руменова, потърсена от БНР по повод обявените вчера от единия от телекомите действия. 

Според експерта, независимо от обстоятелството, че дружеството се позовава на предвиденото в Закона за електронните съобщения право на промени в договорните условия, този казус изисква да се изследва през призмата на потребителското законодателство, което съществува, за да защити крайните потребители. 

"Възниква въпросът какво точно е договорила Комисията за защита на потребителите (КЗП) за обявената от нея преди седмица промяна на общите условия по отношение на неустойките при предсрочно прекратяване на срочните договори по инициатива на потребителите. Изпратените вчера от въпросния телеком SMS-и предвиждат при решение на абоната да прекрати договора си заради извършените от дружеството промени в договорните условия, той да дължи "само" възстановяване на използваните отстъпки за закупени устройства, оставащите лизингови вноски и дължимите суми за използваните услуги до момента на прекратяването". Вместо виновната за прекратяването на договора страна да дължи неустойки, неустойки плаща изправната и потърпевша от тези промени страна – потребителят", каза още тя.  

Руменова обърна внимание и на това, че не е изяснен въпросът какво се случва с мобилния номер на потребителя, ако реши да прекрати договора: "Тази съществена информация е премълчана. Затова нека ние кажем, че съгласно Закона за електронните съобщения, когато краен ползвател прекрати договор, той запазва правото за пренасяне на номер към друг доставчик за срок от минимум един месец след датата на прекратяване, освен ако изрично не се откаже от това право", подчерта тя.  

Този казус за пореден път потвърждава тезата, че плановете за предоставяне на телекомуникационни услуги не са договорени индивидуално, а са предварително изготвени типови договори, върху които потребителите не могат да въздействат, нито да участват в съставянето им.

Тоест, така наречените от операторите "индивидуални" договори не са такива и следва КЗП да ги проверява за наличието на неравноправни клаузи.

Особено след като с един SMS телекомът едностранно променя съществени условия по тях - цена и параметър на предоставяните услуги, посочват още от "Ние, потребителите". 

2024 © Варна е

Кметът Коцев: Повишаването на таксата за битови отпадъци във Варна е абсолютна необходимост

Вдигането на таксата ще доведе до по-добра услуга, увери той
Кметът Коцев: Повишаването на таксата за битови отпадъци във Варна е абсолютна необходимост
1552

От една страна няма как да съм доволен от повишаването на таксите за граждани и фирми, но от друга вдигането на таксата за битови отпадъци във Варна се превърна в абсолютна необходимост, ако искаме да подобрим чистотата на града. Така кметът Благомир Коцев коментира решението на Общинския съвет за увеличение на ТБО (Такса битови отпадъци). С него от 1 януари 2025 г. жителите на Варна ще плащат такса от 1,5 промила върху данъчната оценка на жилищния си имот, за нежилищни имоти на фирми ставката се повишава на 5,97 промила.

Вдигането на таксата ще доведе до по-добра услуга. Повишаването на план-сметката "Чистота" ще осигури средства не само за сметопочистване и сметоизвозване, а и за други дейности като почистване на дерета, отводнителни канали и шахти, зимно почистване, миене на улици и възлагане на допълнителни дейности. Средствата ще бъдат вложени и в изграждане на нова клетка в завода за боклук в с. Езерово. Тя трябва да бъде завършена през следващата година, което също изисква повече средства, допълни кметът Коцев. 

Той припомни, че въпреки увеличението на таксата за битови отпадъци, Варна остава на едно от най-ниските нива в сравнение с останалите големи общини в България. Като нагледен пример кметът посочи апартамент с данъчна оценка около 100 хиляди лева, за който годишната такса в морската столица ще нарасне с 50 лв.

Общинските съветници предложиха и гласуваха допълнителен текст към предложението на администрацията, с който дадоха съгласие на Общината да подпише анекс към договора със сметопочистващата фирма.

Това предложение беше гласувано ведно с решението за повишаване на таксата за битов отпадък, както и увеличаването на план-сметката приоритетно за сметопочистване. 

По думите на кмета Коцев предстои юристите на Община Варна да анализират законосъобразността на допълнението, касаещо анекса на договора със сметопочистващата фирма, как може да бъде сключен подобен анекс и как той би се отразил върху план-сметката за чистота през 2025 г., която с увеличението нараства на 55 млн. лв.

2024 © Варна е / снимка: Фейсбук BlagomirKotsevOfficial