Мобилно меню

Отново затварят за автомобили част от Морската градина на Варна?

Достъпът им ще бъде ограничен ако Общинският съвет одобри актуализацията на Генералния план за организацията на движение
Отново затварят за автомобили част от Морската градина на Варна?
627

Достъпът на автомобили в част от Морската градина на Варна отново ще бъде ограничен, ако Общинският съвет утре одобри актуализацията на Генералния план за организацията на движение /ГПОД/. Това стана ясно на пресконференция с участието на кмета на Варна Иван Портних и заместник-кметовете Пламена Маринова и Тодор Иванов.

"Морската градина е най-красивият парк в България и тя трябва да бъде опазена, въпреки заложените "мини" в годините назад и въпреки опитите за нейната партийна употреба! Казвам го като човек, който положи и полага много усилия, за да бъде решен един огромен проблем, свързан със забраната на достъпа на автомобили в парка", каза кметът.

"Корените на този проблем се крият още в 90-те години с безобразната реституция и приватизация в Морската градина по време на управлението на Иван Костов, тъй като вместо собствениците да бъдат обезщетени с имоти в други райони на града, те са получавали зелени поляни в реални граници. На тези места сега има сгради, за които не аз съм издавал разрешения за строеж и точно тези собственици, със законните си имоти, получени някога чрез реституция или приватизация, имат претенции днес да стигат до тях с колите си. Това е причината всички мои заповеди през годините за забрана на колите в парка да падат в съда", коментира кметът.

По думите му, резултатът от тази "костовизация" на Морската градина е, че тя в момента "хем е парк, хем е пълна с частни терени, хем има алеи, които са държавна собственост, хем е дадена за стопанисване на общината. Не знам да има друг подобен случай в страната", заяви кметът. Той допълни, че според него днес Морската градина е плацдарм на костовистите за политически атаки, особено преди и по време на избори.

"Абсурдът е, че създателите на реституцията в парка, сега предлагат национализация, тоест общината да откупува за милиони различни частни терени, които да превръща в зелени площи. Подобни идеи лансира Стела Николова от ДБ", подчерта Портних. Той даде и други примери, онагледяващи позицията на Демократична България за Морската градина на Варна: "Кандидат-кметът на Реформаторския блок Чавдар Трифонов, който живееше в Морската градина, защитаваше колите в парка, заедно с Радан Кънев; Кандидат-депутат от ПП Благомир Коцев, с паркинги, заведение и коли в Морската градина, атакува в съда всяка заповед за спиране на автомобилите, но въпреки това е убеден, че е защитник на зелените площи. А през 2014 г. от ДСБ дори поискаха свиване на границите на Морската градина само до историческото ядро –  от басейн „Приморски“ до Шокъровия канал".

Иван Портних припомни позицията на Община Варна за Морската градина, която през годините на неговото управление винаги е била последователна:

"Приморският парк е от басейна до Евксиноград; В Морската градина има алеи, а не улици и те трябва да бъдат без автомобили".

"Актуализацията на Генералния план за организацията на движение /ГПОД/ е поредна стъпка за спирането на колите в парка. Сагата, която извървяхме, беше дълга, тежка и сложна, но е важно хората да знаят, че не сме се отказали", каза Пламена Маринова. Тя заяви, че "планът бе променен още през 2019 г., но последвалата заповед на кмета за спиране на автомобили в Приморския парк, пак е била оспорена в съда от собственици на имоти в Морската градина. Тогава ВАС се произнесе, че актуализация на ГПОД трябва да бъде разгледана от Общинския съвет", каза Пламена Маринова. 

Според нея подобно решение на съда било прецедент, затова Община Варна сезирала всички компетентни институции, които имат отношение по темата - Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Агенцията за движение по пътищата и прокуратурата. Успоредно с това Община Варна е поискала пълна проверка на всички общини в страната за това как са одобрени техните генерални планове за движение.

"Оказа се, че в останалите общини не е имало изискване за одобрение на генералните планове от местните общински съвети и те са си влезли в сила без такива решения", коментира Пламена Маринова.

"Странно как само за Варна съдът е решил, че има проблем и че трябва да има решение на Общинския съвет?! Вероятно защото този план касае забраната на автомобили в Морската градина", допълни кметът Иван Портних.

"Утре актуализираният ГПОД влиза за разглеждане на сесия на Общинския съвет и много внимателно ще наблюдаваме кой как гласува", коментира кметът.

Новият вариант на плана предвижда  въвеждане на забрана с пътни знаци на входовете на Морската градина. Изключения от тази забрана ще има за пътни превозни средства, собственост на живущи в зоната, и за лица, притежаващи документ за инвалидност. Автомобилите на МВР, Спешна медицинска помощ, Пожарна и аварийна безопасност ще имат неограничен достъп. Такъв ще имат и аварийни екипи на ВиК, Енерго про и др., когато работят по отстраняване на авария след изрично уведомяване на Община Варна. По утвърден ред и график ще могат да се обслужват и обекти в Приморския парк.

По алеите в Морската градина Общинска полиция не може да спира автомобили, може само да ги санкционира, ако не са в движение. Затова Община Варна е изпратила писмо до министъра на МВР, в което настоява да бъдат разширени правомощията на Общинска полиция. Отговорът, който получихме, беше, че КАТ и МВР са в състояние да се справят с контрола, поясни Пламена Маринова.

2023 © Варна е / снимка: Пресцентър Община Варна

Общинският съвет ограничи правомощията на кмета Благомир Коцев

По думите на Коцев финансовото състояние на общината е добро
Общинският съвет ограничи правомощията на кмета Благомир Коцев

Общинският съвет реши да прекрати правото на кмета на община Варна да извършва компенсирани промени, наложени в резултат на изменение в макроикономическите условия, възникване на неотложни потребности или други непредвидими обстоятелства, които са настъпили през бюджетната година. Компенсирани промени вече ще се правят с изричното съгласие на местния парламент.

Действията на мнозинството в Общинския съвет бяха предприети във връзка с писмо на директора на дирекция „Финанси и бюджет“ Кирил Симеонов, адресирано до зам.-кметове, директори на дирекции, районни кметове. В него се посочва, че вследствие на решения на Общински съвет и на заповеди на кмета има непланирани разходи в бюджета на общината за 2024 г. и е наложително до края на годината да се заявяват само най-неотложни и приоритетни разходи.

Предложението за прекратяване на правомощията на кмета беше внесено от общинския съветник Генадий Атанасов, чието име снощи се появи в пост на Благомир Коцев в социалните мрежи. В зала „Пленарна“ той заяви, че предложението му е представено много манипулативно и извадено от контекст. Направени са и неверни внушения, тъй като предложението няма нищо общо с казуса със строителството на стадион „Варна“, изтъкна Атанасов. За да разсее спекулациите, той показа и изчете от трибуната внесения от него документ. 

В рамките на заседанието директорът на дирекция „Финанси и бюджет“ Кирил Симеонов поясни, че през годината са направени осем компенсирани промени на обща стойност около 1 400 000 лева.

Със заповеди на кмета са били отпуснати 700 хил. лева за текущи пътни ремонти. 287 хил. лева са били осигурени за пътя „Аспарухово” – „Галата”, 200 хил. лева – за озеленяване на града, други 160 хил. лева – за култура. Кметът е разрешил да се осигурят от местната хазна 23 хил. лева за покрива на Общинския детски комплекс и 20 хил. лева за празника на район „Аспарухово“. С кметска заповед са предоставени прогнозни 24 хил. лева за преброяване на кучетата и котките в града и 10 хил. лева – за наследниците на починал директор.

По искане на съветници кметът Благомир Коцев беше изслушан относно финансовото състояние на общината.

По думите му то е добро и в потвърждение на тази оценка е присъденият висок кредитен рейтинг на Варна.

2024 © Варна е