Мобилно меню

Отново затварят за автомобили част от Морската градина на Варна?

Достъпът им ще бъде ограничен ако Общинският съвет одобри актуализацията на Генералния план за организацията на движение
Отново затварят за автомобили част от Морската градина на Варна?
648

Достъпът на автомобили в част от Морската градина на Варна отново ще бъде ограничен, ако Общинският съвет утре одобри актуализацията на Генералния план за организацията на движение /ГПОД/. Това стана ясно на пресконференция с участието на кмета на Варна Иван Портних и заместник-кметовете Пламена Маринова и Тодор Иванов.

"Морската градина е най-красивият парк в България и тя трябва да бъде опазена, въпреки заложените "мини" в годините назад и въпреки опитите за нейната партийна употреба! Казвам го като човек, който положи и полага много усилия, за да бъде решен един огромен проблем, свързан със забраната на достъпа на автомобили в парка", каза кметът.

"Корените на този проблем се крият още в 90-те години с безобразната реституция и приватизация в Морската градина по време на управлението на Иван Костов, тъй като вместо собствениците да бъдат обезщетени с имоти в други райони на града, те са получавали зелени поляни в реални граници. На тези места сега има сгради, за които не аз съм издавал разрешения за строеж и точно тези собственици, със законните си имоти, получени някога чрез реституция или приватизация, имат претенции днес да стигат до тях с колите си. Това е причината всички мои заповеди през годините за забрана на колите в парка да падат в съда", коментира кметът.

По думите му, резултатът от тази "костовизация" на Морската градина е, че тя в момента "хем е парк, хем е пълна с частни терени, хем има алеи, които са държавна собственост, хем е дадена за стопанисване на общината. Не знам да има друг подобен случай в страната", заяви кметът. Той допълни, че според него днес Морската градина е плацдарм на костовистите за политически атаки, особено преди и по време на избори.

"Абсурдът е, че създателите на реституцията в парка, сега предлагат национализация, тоест общината да откупува за милиони различни частни терени, които да превръща в зелени площи. Подобни идеи лансира Стела Николова от ДБ", подчерта Портних. Той даде и други примери, онагледяващи позицията на Демократична България за Морската градина на Варна: "Кандидат-кметът на Реформаторския блок Чавдар Трифонов, който живееше в Морската градина, защитаваше колите в парка, заедно с Радан Кънев; Кандидат-депутат от ПП Благомир Коцев, с паркинги, заведение и коли в Морската градина, атакува в съда всяка заповед за спиране на автомобилите, но въпреки това е убеден, че е защитник на зелените площи. А през 2014 г. от ДСБ дори поискаха свиване на границите на Морската градина само до историческото ядро –  от басейн „Приморски“ до Шокъровия канал".

Иван Портних припомни позицията на Община Варна за Морската градина, която през годините на неговото управление винаги е била последователна:

"Приморският парк е от басейна до Евксиноград; В Морската градина има алеи, а не улици и те трябва да бъдат без автомобили".

"Актуализацията на Генералния план за организацията на движение /ГПОД/ е поредна стъпка за спирането на колите в парка. Сагата, която извървяхме, беше дълга, тежка и сложна, но е важно хората да знаят, че не сме се отказали", каза Пламена Маринова. Тя заяви, че "планът бе променен още през 2019 г., но последвалата заповед на кмета за спиране на автомобили в Приморския парк, пак е била оспорена в съда от собственици на имоти в Морската градина. Тогава ВАС се произнесе, че актуализация на ГПОД трябва да бъде разгледана от Общинския съвет", каза Пламена Маринова. 

Според нея подобно решение на съда било прецедент, затова Община Варна сезирала всички компетентни институции, които имат отношение по темата - Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Агенцията за движение по пътищата и прокуратурата. Успоредно с това Община Варна е поискала пълна проверка на всички общини в страната за това как са одобрени техните генерални планове за движение.

"Оказа се, че в останалите общини не е имало изискване за одобрение на генералните планове от местните общински съвети и те са си влезли в сила без такива решения", коментира Пламена Маринова.

"Странно как само за Варна съдът е решил, че има проблем и че трябва да има решение на Общинския съвет?! Вероятно защото този план касае забраната на автомобили в Морската градина", допълни кметът Иван Портних.

"Утре актуализираният ГПОД влиза за разглеждане на сесия на Общинския съвет и много внимателно ще наблюдаваме кой как гласува", коментира кметът.

Новият вариант на плана предвижда  въвеждане на забрана с пътни знаци на входовете на Морската градина. Изключения от тази забрана ще има за пътни превозни средства, собственост на живущи в зоната, и за лица, притежаващи документ за инвалидност. Автомобилите на МВР, Спешна медицинска помощ, Пожарна и аварийна безопасност ще имат неограничен достъп. Такъв ще имат и аварийни екипи на ВиК, Енерго про и др., когато работят по отстраняване на авария след изрично уведомяване на Община Варна. По утвърден ред и график ще могат да се обслужват и обекти в Приморския парк.

По алеите в Морската градина Общинска полиция не може да спира автомобили, може само да ги санкционира, ако не са в движение. Затова Община Варна е изпратила писмо до министъра на МВР, в което настоява да бъдат разширени правомощията на Общинска полиция. Отговорът, който получихме, беше, че КАТ и МВР са в състояние да се справят с контрола, поясни Пламена Маринова.

2023 © Варна е / снимка: Пресцентър Община Варна

Емил Радев: ЕС трябва да покаже солидарност с България, която е на първа линия в пресрещането на мигрантския натиск

Варненският евродепутат настоява ЕС да финансира огради по външните си граници, тъй като стабилната гранична инфраструктура е от ключово значение за защитата на европейските граждани и запазването на целостта на Шенгенското пространство
Емил Радев: ЕС трябва да покаже солидарност с България, която е на първа линия в пресрещането на мигрантския натиск

Евродепутатът от ГЕРБ/ЕНП Емил Радев призова ЕС да инвестира в стени и огради за охрана на външните си граници. Темата беше поставена по време на пленарна сесия на Европейския парламент в Страсбург. 

"Стабилната гранична инфраструктура е от ключово значение за защитата на европейските граждани и запазването на целостта на Шенгенското пространство", категоричен е Радев.

Според него, в условията на безпрецедентен миграционен натиск, организирана престъпност и нови заплахи за сигурността,

ЕС трябва да покаже солидарност с държавите на първа линия като България,

които поемат основната тежест при охраната на общите европейски граници.

Евродепутатът изтъкна твърдата подкрепа на групата на ЕНП за осигуряването на еврофинансиране за стени, огради и други бариери, необходими за ефективната защита на външните граници на ЕС. Възпирайки нелегалната миграция и каналите за трафик на хора, те допринасят за сигурността на Европа.

По думите на Емил Радев физическите бариери, съчетани със съвременни технологии за наблюдение и засилено сътрудничество между държавите членки, са основата на един цялостен подход за управление на границите. "Силните граници са предпоставка за ефективна система за убежище и миграция", увери българският евродепутат и допълни, че напредъкът в тази област ще позволи на ЕС да защитава истински нуждаещите се, като същевременно се бори със злоупотребите в системата.

В позицията си Емил Радев за пореден път се обяви за твърда, но справедлива миграционна политика, основана на сигурността, върховенството на закона и защитата на европейските ценности.

2025 © Варна е / снимка: Офис - Емил Радев