Мобилно меню

В курорта Албена изхранват туристите с местна продукция

От ваканционното селище лансират Green All Inclusive, с което изразяват своята загриженост към опазването на природата и устойчивото разходване на ресурсите
В курорта Албена изхранват туристите с местна продукция

В края на летен сезон 2023, ваканционно селище “Албена” потвърждава високото търсене за офертите на база All Inclusive и Ultra All Inclusive, като гостите ги предпочитат заради удобството и сигурността им. За сметка на това обаче, мениджмънтът наблюдава над 20% хранителен отпадък на годишна база, което въпреки преработката му в биогаз, носи негативни последици за околната среда. Именно заради това Албена анонсира своя нов Green All Inclusive, с който иска да задълбочи отношението и приноса си към устойчивото развитие на българския туристически продукт.

“Със зеления All Inclusive ние се фокусираме още повече върху опазването на природата. Например, подкрепяме 17-те цели на ООН за устойчиво развитие на съвременното общество, като работим активно за прилагането на голяма част от тях”, споделя инж. Димитър Станев, зам.-директор “Бизнес развитие” в компанията.

“Това означава, че около 60% от доставките на храни за нашите ресторанти идват от собствените ни градини и стопанства. Отглеждаме повече от 400 телета от породата Black Angus, произвеждаме собствена марка вино от нашите лозя, а с плодовете на нашите градини - череши, ябълки, круши и сливи, правим натурални сокове и конфитюри. Отглеждаме пчели, които освен да се грижат за опрашването на растенията, дават мед за нашите ресторанти и лечебен восък, който използваме в рехабилитационните програми на “Медика - Албена”. Green All Inclusive означава, че повече от половината сервирана храна е произведена в региона на Албена. Към нея включваме и избор от над 40 вида спорт в комплекса, с което популяризираме активния и здравословен начин на живот”, допълва инж. Станев. 

Зелена енергия, чист въздух и електрически транспорт - включени в цената.

“Green All Inclusive означава още, че 50% от потребяваната енергия на годишна база идва от нашите соларни панели за производство на електричество и топла вода, или от инсталацията за биогаз. Лечебната минерална вода в хотелите, ресторантите и плувните басейни е от локални извори, а интелигентна система за мониторинг на потреблението ни казва дали и къде има аварии, бързото отстраняване на които допринася за минимизиране на загубите при преноса ѝ. Към водата добавяме чистия и наситен с кислород въздух от природен резерват “Балтата”, отличието “Син флаг” за прилежащата плажна зона, както и безплатния електрически вътрешен транспорт. Всичко това допринася за предлагането на устойчив туристически продукт, който гостите ни оценяват високо”, споделя Красимира Стоянова, мениджър “Устойчиво развитие и зелен преход” във ваканционното селище. 

"С концепцията Green All Inclusive искаме нашите гости да видят ангажимента ни в тази област. Защото в Албена те могат да се насладят на една безгрижна и устойчива почивка. И тъй като опазването на околната среда не е еднократна мярка, а процес, 1 евро от всяка нощувка отива за допълнителни екопроекти. Ние се застъпваме за устойчива консумация на храни и избягваме разхищението, рециклираме отпадъците в нашата инсталация за биогаз и по този начин затваряме кръга на стратегията "от фермата до масата". Това се възнаграждава от повече от 260 000 гости годишно", завършват представителите на компанията. 

С началото на новия летен туристически сезон Албена ще приложи редица мерки за популяризиране на място на идеите, заложени в концепцията Green All Inclusive, с което да мултиплицира ефекта от внедрените политики.

2023 © Варна е

България е реализирала най-силния си зимен туристически сезон

Страната ни е сред водещите държави в ЕС по ръст на нощувките за първото тримесечие на 2025 г. , сочат данни на Евростат
България е реализирала най-силния си зимен туристически сезон

Изминалият зимен сезон е бил най-силният за България, съобщават от Министерството на туризма. За периода януари – април 2025 г. общият брой регистрации на туристи в местата за настаняване с 10 и повече легла е над 2 млн., като те са реализирали близо 4,5 млн. нощувки по данни на НСИ. Ръстът на туристите спрямо периода януари – април 2024 г. е с 6,4%, а на нощувките с 4,5%. 

По данни на НСИ, за периода януари – април 2025 г. е отчетен ръст на нощувките с 23,7 % спрямо същия период на 2019 година.

По данни на Евростат ръстът на нощувките за периода януари – март 2025 г. спрямо периода  януари – март 2024 г. е с 3,9 %, което нарежда България сред водещите 10 дестинации по ръст на нощувките спрямо същия период на 2024 година.

Важно значение за оценка развитието на туризма има не само ръстът, но и броят на нощувките, отбелязват експерти. По брой нощувки за първото тримесечие на 2025 г. страната ни изпреварва редица държави в Централна и Източна Европа, развиващи ски туризъм, културен туризъм и други видове туризъм. Данните на Евростат за периода януари – март 2025 г. са следните: България с 3,4 млн. нощувки, Словакия – близо 3,2 млн. нощувки, Сърбия – 2,5 млн. нощувки, Хърватия – близо 2,4 млн. нощувки, Албания - 751 хил. нощувки, Северна Македония – 314 хил. нощувки, Черна гора - 289 хил. нощувки. 

2025 © Варна е / снимка: Министерството на туризма на Република България