Мобилно меню

Внимание: Когато купувате вещи от други физически лица, нямате право на рекламации!

Не получавате гаранции за изправност, не можете да разчитате и на право да върнете стоката
Внимание: Когато купувате вещи от други физически лица, нямате право на рекламации!

След празниците не са малко хората, които избират да се разделят с нежелани или неподходящи подаръци, като ги предлагат за продажба. Експертът в сферата на потребителските права Габриела Руменова съветва да бъдете внимателни ако решите да се възползвате от подобни оферти.  

Рискът е, че при покупка от друго физическо лице не разполагаме с правото на отказ в 14-дневен срок и ако се окаже, че пристигне нещо много различно от описаното или пък на нас просто не ни допадне, ние няма можем да го върнем на този, който ни го е продал. Нещо, което бихме могли да направим, ако сме закупили стоката от истински търговец – било то от електронен магазин или от онлайн платформа.  

Друга опасност е, че ако физическото лице, което продава своята употребявана или не вещ, я е повредило, ние няма да можем да предявим и претенции за рекламация. Право, с което разполагаме до две години от покупката, когато е извършена от лице, чиято професионална дейност е търговията. Повече подробности по казуса разкри в ефира на bTV радио Габриела Руменова от онлайн платформата „Ние, потребителите“:  

Когато физическо лице реши да продаде свои вещи, то няма задължение да спазва правилата, които законодателството вменява на лицата, осъществяващи търговска дейност по занятие. Това означава, че те нямат задължение да осигурят гаранция на стоката до две години или право на отказ в 14-дневен срок на този, който ще я придобие от тях

Руменова апелира към всички, които са решили да продадат свои подаръци (защото се дублират или не са точно това, което в момента желаят), да бъдат коректни. „Да не предлагат за продажба стоки, които са повредени, с липсващи елементи. Когато правят снимки и описание, нека те също бъдат акуратни и да не са подвеждащи за хората, които биха си купили стоката, защото и те самите е възможно някога да бъдат в позицията на отсрещната страна – да решат да си купят нещо от друго физическо лице и след като не могат нито да го върнат, нито да предявят рекламация при дефект, би било доста неприятно“, коментира експертът по потребителски права. 

Преди да купите от физическо лице, особено по-скъпи вещи, уреди или продукти, преценете риска!

2023 © Варна е

България трябва да постави фокус върху непопулярни туристически дестинации

Страната ни трябва да разнообрази туристическата си оферта като покаже скритите си съкровища, отбеляза министър Мирослав Боршош, който се включи в дискусия за нова устойчива стратегия за европейския туризъм
България трябва да постави фокус върху непопулярни туристически дестинации

България остава фокусирана върху стратегическото, приобщаващо и регионално балансирано развитие изтъкна министърът на туризма Мирослав Боршош, който се включи в дискусия за нова устойчива стратегия за европейския туризъм. Той настоя за отделен бюджет за развитие на сектора в ЕС, по време на неформалната среща на министрите на туризма, която се проведе в периода 23-24 юни 2025 г. във Варшава, Полша.

Боршош поясни, че България подкрепя изработването на нова, практична и перспективна стратегия за устойчив туризъм на ЕС.

Министърът подчерта, че тя следва да отчита взаимозависимостта на туризма с други сектори – като транспорт, селско стопанство, строителство, здравеопазване и търговия.

"Изказваме благодарност към полското председателство за поставянето на бъдещето на устойчивия туризъм в Европа в центъра на общия ни диалог," заяви министърът и подчерта, че приложението на тази  стратегия следва да бъде съпроводено от целево финансово обезпечаване, за да се гарантира реалното ѝ изпълнение,

насърчаването на зелени инвестиции и развитието на по-слабо познати дестинации.

Специален фокус трябва да се постави върху подкрепа на малките и средни предприятия, които често срещат ресурсни ограничения за внедряването на иновации и екологични решения.

По време на срещата министър Мирослав Боршош очерта и виждането на страната ни за ключовите приоритети, които са фундаментални при изготвянето на тази стратегия. Сред тях е ускоряването на зеления преход чрез насърчаване на практики, които минимизират отрицателното въздействие върху околната среда и допринасят за възстановяването на природните ресурси.

Наблягането на дигиталната трансформация на туризма също е ключов приоритет с фокус върху внедряването на цифрови технологии, които подобряват ефективността, достъпността и туристическото преживяване, без да изместват човешкия фактор.

Друг ключов приоритет е укрепването на социалната устойчивост и териториалното сближаване, за да се гарантира, че развитието на туризма ще допринесе за благосъстоянието на местните общности, за създаването на качествени работни места и намаляване на регионалните неравенства.

В своето изказване министърът на туризма призова за разширяване на статистическите източници чрез използване на онлайн съдържание, мобилни данни, екологични и финансови показатели. Въвеждането на обща европейска методология и интегрирането на информацията от тях в Европейското пространство за данни  са от съществено значение за сравнимостта и прозрачността на анализите в туризма.

По време на втората панелна сесия на срещата беше обърнато специално внимание на необходимостта от преодоляване на дисбаланса в развитието на туризма. В тази връзка министър Мирослав Боршош определи дискусията като навременна относно едно от най-належащите предизвикателства в сектора, а именно небалансираното развитие. Подобно на много държави членки, България е изправена пред две паралелни реалности:

концентриран туристопоток в популярни дестинации и недоразвит потенциал на други.

Справянето с този дисбаланс е от съществено значение за екологичната, социалната и културната устойчивост, подчерта още министърът.

Страната ни ще продължи да инвестира в интегрирани маркетингови комуникации и дигитален storytelling, за да покаже скритите съкровища на България и да разнообрази туристическата си оферта. В основата на този подход стои принципа на ангажирането на общността. Министерството работи в тясно сътрудничество с общините и местната власт, за да съгласува развитието на туризма с местните приоритети.

В позицията на българската страна, изложена от министър Мирослав Боршош по време на срещата, беше подчертана

необходимостта от общоевропейски подход за промотиране на дестинациите в близост до конфликта в Украйна като сигурни, надеждни и гостоприемни.

Министърът поясни още, че неравномерното развитие и предизвикателствата пред сигурността не са пречки, а възможности – за преосмисляне, укрепване на устойчивостта и обединяване на усилията за по-балансиран и отговорен туризъм в Европа.

В заключение министър Мирослав Боршош се обърна към своите европейски колеги с думите: "Тази среща е повече от дискусия – тя е подновен ангажимент за партньорство, координация и трансформация. Заедно предстои да очертаем стратегия в сектор туризъм, която подкрепя нашите общности, зачита околната среда и подготвя нашите икономики за предизвикателствата на утрешния ден."

2025 © Варна е / снимки: Фейсбук