Министърът на образованието във Варна: Ще работим за увеличаване на финансирането за детските градини
"Ще работим за увеличаване на целевото финансиране за детските градини и на броя на националните програми, предназначени изцяло за тях, през 2024 година."
Това съобщи министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на среща с директори от училищното и предучилищното образование от цялата страна, която се проведе във Варна. Дискусията се организира от Съюза на ръководителите в системата на народната просвета и бе открита от неговия председател Диян Стаматов, а в обсъжданията участваха народните представители Красимир Вълчев, Медиха Енвер Мехмед-Хамза и Даниел Лорер.
Министър Цоков подчерта, че с приетия бюджет отчасти се решават проблемите с недостига на финансиране за детските градини, но е необходимо да се предвиди по-голям ресурс през следващата година. “Трябва да сме наясно, че основите на добрите резултати на децата се полагат още в периода на предучилищното образование”, каза той. Професорът подчерта, че се работи и за започване на ранна педагогическа подкрепа още от яслена възраст. Цитирани бяха и изследвания, които показват, че тези години са ключови за личностното развитие на децата.
“Тази година е определена от ЕС като годината на уменията. Именно уменията ще са в основата на успехите на образователните системи в утрешния ден и ние трябва да работим за тази трансформация”, каза още проф. Цоков. Той поясни, че системата трябва да се фокусира върху личностното развитие на децата. “Промяната ще бъде трудна и ще изисква време, но днес трябва да положим основите, за да се случи това на практика.”
Сред дискутираните теми бяха промените при конкурсите за избор на училищни директори, обезпечаването на яслите и детските градини и др. Все още учителите и директорите срещат технически проблеми при работата си с изградената единна електронна система в образованието. “Първостепенна задача е да подобрим нейното функциониране, защото тя трябва да улеснява вашата работа, а не да я затруднява”, каза проф. Цоков. По думите му вече са проведени редица срещи с разработчиците на платформата и от тях са изискани бързи действия за подобряване на системата и продължаване на надграждането й.
“Трябва да сме наясно, че пътят за осъвременяване и модернизиране на обучението ни преминава през дигитализацията. Решенията в тази област обаче трябва да се взимат съвместно от МОН и образователните институции”, допълни министърът.