Мобилно меню

Нужен е балансиран и устойчив подход в образователната политика в туризма

Около концепцията се обединиха двамата ресорни министри
Нужен е балансиран и устойчив подход в образователната политика в туризма

Министърът на туризма Мирослав Боршош инициира среща между министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и представители на Асоциацията на професионалните гимназии по туризъм, на която беше обсъдена предложената концепция за промяна на учебните планове в гимназиалния етап, засягаща и професионалните училища по туризъм. Двамата министри отбелязаха, че започналият диалог ще продължи в партньорство с бизнеса и образователните институции, за да се намерят най-подходящите решения за бъдещето. Според тях развитието на туризма изисква добре подготвени кадри, а това може да бъде постигнато чрез балансиран и устойчив подход в образователната политика.

"Искам да подчертая ясно – няма да има промяна в броя на часовете по професионална подготовка за тази учебна година. Учебните планове остават в сегашния си вид, а предложените изменения са само на концептуален етап и се отнасят, най-рано, за учебната 2026–2027 г. Най-важното е да намерим балансиран подход, който да съчетае професионалната подготовка с общообразователното обучение и да гарантира добра реализация на младите хора", заяви министър Боршош.

Министър Вълчев поясни, че публикуваните материали са за предварително обсъждане и не представляват окончателен вариант или проект на нормативен документ. Той допълни, че Министерството на образованието и науката заедно с училищата ще търсят баланс на професионалната подготовка и общообразователното обучение, така че да се постигне баланс между широкия спектър от компетентности и изискванията на пазара на труда. Подчертано бе, че практическата подготовка не се предвижда да се намалява.

От Асоциацията на професионалните гимназии по туризъм изразиха своите притеснения, че евентуално намаляване на часовете в професионалните профили би ощетило подготовката на учениците и подчертаха значението на специализираната насоченост за качеството на кадрите в туризма. Те заявиха своята готовност да участват в експертен разговор за търсене на балансирано решение, което да даде перспектива на гимназиите им и конкурентоспособност.

2025 © Варна е

Изграждат нови STEM кабинети в 43 общински училища във Варна

Предвижда се обновяване, модернизиране и създаване на нови пространства за обучение – лабораторни комплекси и среди за проектна и предприемаческа компетентност
Изграждат нови STEM кабинети в 43 общински училища във Варна

43 общински училища във Варна са включени в проекта "Изграждане на STEM среда", съобщиха от дирекция "Образование и младежки дейности". Основната цел на проекта е да се повиши дигиталната грамотност и мотивацията за учене сред учениците, като се насърчи интересът и развиването на

умения в областта на природните и инженерните науки, изкуствения интелект, роботиката, информационните технологии и други перспективни направления.

Проектът се финансира по Националния план за възстановяване и устойчивост и предвижда обновяване, модернизиране и създаване на нови пространства за обучение – лабораторни комплекси и среди за проектна и предприемаческа компетентност. Те ще позволят работа в екип и практическо обучение извън класическата система на класната стая. 

През тази година за реализацията на проекта са планирани текущи ремонти на стойност 2 257 706 лв. и закупуване на дълготрайни материални активи за 8 633 791 лв. 

Към 31 юли 2025 г. вече са извършени ремонти в 12 училища, като дейностите включват шпакловане и измазване на класни стаи и подмяна на подови настилки. Закупени са и 312 броя компютърна техника, 5 универсални шкафa за зареждане на компютри, 58 комплекта стопански инвентар (по физика, биология, химия, цифрови микроскопи), както и 39 софтуерни продукта за мултидисциплинарно обучение. Всички текущи ремонти са планирани да приключат до 15 септември 2025 г., а срокът за приключване на целия проект е 31 май 2026 година.

2025 © Варна е