Мобилно меню

Дипломанти в специалност „Архитектура“ на ВСУ спечелиха конкурс на Научно-техническите съюзи във Варна

В конкурса за 2023-та са подадени за участие 26 дипломни работи на възпитаници на варненските университети
Дипломанти в специалност „Архитектура“ на ВСУ спечелиха конкурс на Научно-техническите съюзи във Варна
612

Жаклин Ангелова и Виктория Гърневска – дипломанти в специалност „Архитектура“ на Варненския свободен университет „Черноризец Храбър“, са победители в конкурса на Териториалната организация на Научно-техническите съюзи във Варна за 2023 г.

Първото място в направление „Технически науки“ е за Жаклин Ангелова и проекта й „Завод за производство на електромобили с обучително-изследователски център“. На второ място е класиран проектът на Виктория Гърневска - „Планетариум и обсерватория“. Достойно се представи и дипломантът от специалност „Информатика и компютърни науки“ на ВСУ „Черноризец Храбър“ Ерхан Калинов с дипломната си работа на тема: „Защитен механизъм за вътрешната мрежа на Варненски свободен университет“. 

Възпитаниците на Варненския свободен университет се състезаваха в оспорвана конкуренция – подадени бяха 26 дипломни работи на възпитаници на варненските университети.

Безспорният победител в направление „Технически науки“ – дипломният проект за завод за производство на електромобили с обучителен-изследователски център на Жаклин Ангелова, е в направление „Производствени сгради и комплекси“ и е с ръководител д-р арх. Петър Николов. Проектът е разработен за територията на Западната промишлена зона във Варна. Жаклин изследва заводите на световни автомобилни гиганти, както и студентски проекти от различни страни по света. Тя отделя специално внимание на производствения процес, складовите зони и пространствата, необходими  за изграждане на роботизирана поточна линия за електромобили. „Производството на едно превозно средство е сложен комплексен процес от инженерното проектиране до готовия краен продукт“. Тя предлага решение за автоматизирано складиране на готовите автомобили в многоетажни цилиндрични паркинги.

Изключително интересен е и проектът на Виктория Гърневска за планетариум и обсерватория във Врачанския балкан, в близост до пещерата Леденика. Той е разработен под ръководството на научните ръководители д-р арх. Радост Райновска и арх. Боряна Ножарова. „През последните 30 години липсват нови проекти за обсерватории и планетариуми в България. Няма добре развит астрономически център около столицата и в северната старопланинска част на страната“, пише дипломантката, след направения обстоен анализ. Обществената сграда е разделена на няколко функционални зони -  три с кръгова планова форма с различна етажност и един трапецовиден обем от три етажа, който служи за връзка между зоните. Обособени са обсерватория, планетариум, музей, ресторант и кафе. Зона „Образование“ включва конферентни и обучителни зали, кабинети по астрономия и физика, библиотека с книгохранилище и складови помещения. Предвидено е пространство и за научен център с лаборатории за изследователска дейност и открита тераса за наблюдения с преносими телескопи.

Наградите за дипломантите на Варненския свободен университет подчертават високото ниво на образование, креативността на студентите и индивидуалния подход в работата на преподавателите. Тези успехи отразяват не само отличната техническа компетентност на студентите, като доказателство за високия стандарт на образование във ВСУ "Черноризец Храбър", но подчертават и ангажираността на дипломантите към творчески и иновативни проекти. Спечелените призови места в конкурса на НТС – Варна, показват ролята на университета в подготовката на бъдещите лидери в областта на архитектурата и техническите науки, както и в решаването на съвременните градоустройствени и бизнес предизвикателства.

2024 © Варна е / снимки: ВСУ - Варна

Министърът на образованието във Варна: Университетите да завишат изискванията си към студентите!

Доброто висше образование е трудното, подчерта Красимир Вълчев по време на среща с Академичния съвет на Икономическия университет в морската столица
Министърът на образованието във Варна: Университетите да завишат изискванията си към студентите!

Апелирам висшите училища да завишават изискванията си към студентите, защото доброто висше образование е трудното. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев по време на среща с Академичния съвет на Икономическия университет във Варна. Това е поредната му среща по места с преподавателите от държавните висши училища.

„Държавата ще подкрепя всяка инициатива, която е насочена към повишаване на качеството и насърчаване на специалности, които подготвят експерти за приоритетните за страната ни сектори“, каза министър Вълчев. По думите му една от важните мерки, насочени към повишаване на изискванията в икономическите висши училища, е увеличаването на приема с математика за кандидат-студентите. „Вероятно в краткосрочен план това ще доведе до трудности за университетите, но ние сме готови да ги подкрепим допълнително“, посочи министърът и изрази увереност, че това е стъпка, която ще направи студентите от това направление още по-конкурентни на пазара на труда.

По думите му сериозен потенциал за привличане на повече чуждестранни студенти имат и икономическите и техническите висши училища в страната. „Ще подкрепяме усилията ви да бъдете по-разпознаваеми на световния пазар на висше образование и заедно ще променим програмата на МОН за популяризиране на висшите ни училища зад граница“, каза още министър Вълчев.

Тенденциите във висшето образование са положителни не само заради увеличаването на броя на чуждестранните студенти, подчерта Красимир Вълчев. Той отбеляза, че се увеличава научната дейност на университетите, броят на публикациите на преподавателите, международната дейност. Министърът акцентира, че все повече млади хора избират академичната кариера, което повишава конкуренцията и качеството.

Във Варна министър Вълчев проведе среща с учители и директори от региона в Техническия университет в града. В рамките на посещението си той участва и в Пролетната конференция на Съюза на математиците.

2025 © Варна е / снимка: Пресцентър МОН