Мобилно меню

С 20 хиляди лева: Отличиха студентски проекти за сензорна витрина и "умна" количка за пазаруване

Те са разработени през последните три месеца в рамките на пилотното издание на иновативната образователна програма във Варна
С 20 хиляди лева: Отличиха студентски проекти за сензорна витрина и "умна" количка за пазаруване

Два иновативни проекта, разработени от студенти от първия випуск на прогресивната образователна програма GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ във Варна, бяха отличени с награди по 10 хил. лева. В сериозна конкуренция за признанието се пребориха прототипи на сензорна витрина за плодове и зеленчуци, която се управлява с помощта на изкуствен интелект и "умна" количка за пазаруване, която намалява времето за преминаване на каса до под 40 секунди дори в нея да има десетки продукти.

Проектите, които бяха представени публично по време на заключително събитие, са разработени през последните три месеца в рамките на пилотното издание на иновативната образователна програма, което стартира във Варна през октомври 2024 година. Инициативата е първата по рода си в България, като залага на концепцията за сформиране на мултидисциплинарни екипи от студенти от различни специалности, които да работят заедно по реални бизнес казуси с помощта на опитни ментори от корпоративния свят по методологията Дизайн мислене.

Пилотното издание обедини усилията и визията на бизнеса и образователните институции в лицето на инициаторите Schwarz IT България с подкрепата на ритейл веригите Kaufland и Lidl, част групата от дружества Schwarz и три висши училища във Варна - Икономически университет – Варна, Технически университет – Варна и ВВМУ "Н. Й. Вапцаров". Зад инициативата застана и местната власт, като тя се проведе под патронажа на кмета на Община Варна.

За участие в програмата след конкурс се пребориха 25 студенти от 18 специалности от трите висши учебни заведения.

Те бяха разделени в пет отбора, които с помощта на над 15 ментори разработиха своите иновативни бизнес проекти в отговор на реални проблеми.

Освен отличените две концепции, по време на заключителното събитие, студентите от GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ представиха иновативни идеи за поп-ъп пътуващи сезонни супермаркети на базата на камион, чието разгъващо се ремарке се трансформира в магазин, приложение-игра, което да насърчава пазаруването с грижа към природата и мобилна каса за самотаксуване.

Петте проекта бяха защитени пред жури при ясен регламент по модела на реален бизнес конкурс за набиране на инвеститори. Те бяха оценени от компетентно жури по предварително определени критерии.

"И петте студентски проекта бяха впечатляващи. Видяхме в тях екипна, интердисциплинарна работа, задълбочено проучване, иновативна мисъл, вдъхновение, разбиране на бизнес правилата. Задачата на журито, което трябваше да определи победителя на финала, беше много трудна. Затова заедно с партньорите ни от взехме спонтанно и единодушно решение да променим първоначалния план и да присъдим не една, а две първи награди по 10 хил. лева. Освен това двата отличени отбора ще имат възможност да се борят за безвъзмезден грант от 30 хил. евро, ако в следващите стъпки докажат желание и възможност да превърнат проекта си в реален стартъп бизнес", обясни след награждаването Михаил Петров, главен изпълнителен директор на Schwarz IT България.

По време на събитието 23-мата успешно преминали през програмата студенти получиха своите дипломи като първи випуск GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ. На церемонията те бяха поздравени лично от кмета на Община Варна Благомир Коцев, ректорите на Икономически университет – Варна и Технически университет – Варна проф. Евгени Станимиров и проф. Драгомир Пламенов и началника на ВВМУ "Н. Й. Вапцаров" флотилен адмирал проф. д-р Калин Калинов.

"Резултатите, които видяхме и вдъхновението, което усетихме, ни дава увереност, че концепцията на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ е работеща. Насърчаването на иновациите, предприемаческия дух и работата в интердисциплинарни екипи е ключът за успешно преодоляване на предизвикателствата на бъдещето. И ние сме готови да инвестираме в това. Ще продължим работата с двата студентски отбора във Варна, но GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ ще стъпи и в други градове в България в партньорство с различни висши учебни заведения. Следващото издание ще стартираме още през есента на тази година", обяви Михаил Петров.

2025 © Варна е

Нужен е балансиран и устойчив подход в образователната политика в туризма

Около концепцията се обединиха двамата ресорни министри
Нужен е балансиран и устойчив подход в образователната политика в туризма

Министърът на туризма Мирослав Боршош инициира среща между министъра на образованието и науката Красимир Вълчев и представители на Асоциацията на професионалните гимназии по туризъм, на която беше обсъдена предложената концепция за промяна на учебните планове в гимназиалния етап, засягаща и професионалните училища по туризъм. Двамата министри отбелязаха, че започналият диалог ще продължи в партньорство с бизнеса и образователните институции, за да се намерят най-подходящите решения за бъдещето. Според тях развитието на туризма изисква добре подготвени кадри, а това може да бъде постигнато чрез балансиран и устойчив подход в образователната политика.

"Искам да подчертая ясно – няма да има промяна в броя на часовете по професионална подготовка за тази учебна година. Учебните планове остават в сегашния си вид, а предложените изменения са само на концептуален етап и се отнасят, най-рано, за учебната 2026–2027 г. Най-важното е да намерим балансиран подход, който да съчетае професионалната подготовка с общообразователното обучение и да гарантира добра реализация на младите хора", заяви министър Боршош.

Министър Вълчев поясни, че публикуваните материали са за предварително обсъждане и не представляват окончателен вариант или проект на нормативен документ. Той допълни, че Министерството на образованието и науката заедно с училищата ще търсят баланс на професионалната подготовка и общообразователното обучение, така че да се постигне баланс между широкия спектър от компетентности и изискванията на пазара на труда. Подчертано бе, че практическата подготовка не се предвижда да се намалява.

От Асоциацията на професионалните гимназии по туризъм изразиха своите притеснения, че евентуално намаляване на часовете в професионалните профили би ощетило подготовката на учениците и подчертаха значението на специализираната насоченост за качеството на кадрите в туризма. Те заявиха своята готовност да участват в експертен разговор за търсене на балансирано решение, което да даде перспектива на гимназиите им и конкурентоспособност.

2025 © Варна е