Мобилно меню

Корабът "Св. Св. Кирил и Методий" спаси бедстваща яхта в новогодишната нощ

Акцията е извършена в подходите на пролива Дрейк
Корабът "Св. Св. Кирил и Методий" спаси бедстваща яхта в новогодишната нощ
849

В Новогодишната нощ Научноизследователският ни кораб "Св. Св. Кирил и Методий" е участвал в операция по оказване на помощ на бедстващата моторна яхта "El Doblon" на подходите на пролива Дрейк, съобщават в социалните мрежи от Висшето военноморско училище. 

Сигнал за бедстващата яхта е получен по по УКВ радиостанцията около 1 часа и 45 минути след полунощ. Получено е обаждане и от Чилийската брегова охрана за оказване на помощ на бедстващ плавателен съд. В отговор само за минути Научноизследователският кораб (НИК) 421 е приведен в по-високо състояние на бойна готовност. Бедстващия плавателен съд се намирал на около 12 морски мили южно от о. Нуева при подхода за влизане в пролива на Дрейк. В 2 часа след полунощ Научноизследователският ни кораб "Св. Св. Кирил и Методий" се насочва към бедстващия съд - моторна яхта "El Doblon" с 13 членен екипаж, която е на дистанция от 8 морски мили. 10 минути по-късно е установена комуникация с "El Doblon" на испански език, моторната яхта докладва, че има пробойна в носовата килева част с нахлуваща вода и е без ход.

В отговор на НИК 421 са подготвени спасителна бързоходна лодка с тричленен екипаж оборудван със спасителни средства и термокостюми, швартови и буксирни въжета за извършване на буксировка на бедстващия плавателен съд и евентуално швартоване на борд. Около 2 часа и 3 минути в първия ден на Новата година НИК 421 започна сближаване с моторната яхта "El Doblon" с готовност за спускане на спасителна бърходна лодка на вода. При комуникация с моторна яхта "El Doblon" е получен доклад за спиране на нахлуващата вода и възстановяване на минимален ход под ветрила. При осветяване на целта е установен силен крен към десния борд, ход от 1,5 възла. НИК 421 докладва на Чилийската брегова охрана за състоянието на моторната яхта и започна ескортирането и към подхода на канал Бийгъл и пристанище Пуерто Уилямс, Чили. При подхода към пролив Ричманд НИК 421 е освободен от "On Scene Commander" от Чилийската брегова охрана поради навлизане в островна група с по-спокойни води и активиране на чилийски военен SAR кораб. Малко след 4 часа, на НИК 421 е понижена бойната готовност, приведена е материалната част в попоходно положение и продължва плаването съгласно плана към о. Ливингстън.

От Висшето военноморско училище изказват поздравления за командира на НИК 421 кап. II ранг Николай Данаилов и неговия екипаж!

2024 © Варна е / източник: Фейсбук страница на ВВМУ "Н. Й. Вапцаров", снимка: facebook.com/nunio.vasileva

След потопа в Елените: Откриха редица нередности по Черноморието

Проверки на експерти от Басейнова дирекция са извършени на територията на областите Бургас, Варна и Добрич
След потопа в Елените: Откриха редица нередности по Черноморието

Затрупани с отпадъци дерета и изградени върху тях съоръжения, които ограничават проводимостта им. Това показва проверка на експерти от Басейнова дирекция във Варна по северното и южното Черноморие. Проверката беше разпоредена от министъра на околната среда и водите след водното бедствие във ваканционен комплекс Елените, когато загинаха четирима души, информира БНТ.

Проверките са извършени на територията на областите Бургас, Варна и Добрич. С особено внимание се следи за нередности в курортни и ваканционни селища.

"В много от случаите се натъкваме предимно на натрупани отпадъци - строителни и битови, в коритата на деретата, намалена проводимост, полагани са тръби, неясно как оразмерени. Има изградени и мостови съоръжения, очевидно неоразмерени да приемат високи води", обяви директорът на Басейнова дирекция "Черноморски район" инж. Явор Димитров.

Сред проблемните във Варна са Балъм дере и дерето в квартал "Изгрев". Части от тях са застроени, като на някои места има изградени и паркинги.

"В някои от случаите установяваме извършено строителство или покриване на речни корита, като част от проверката е дали това е съгласувано и извършено по надлежния ред, тъй като не е забранено от закона покриването на водни обекти", коментира инж. Явор Димитров.

Архитекти често проектират сгради за такъв вид застрояване.

"Когато Подробният устройствен план да строиш на 3 метра от дерето и съответно, ако има хидро-технически проект за бетониране на коритото, когато е доказано с такъв проект, не би трябвало да е проблем. Обикновено те стъпват върху изчисления на хидролози. Истината е, че качествените хидролози в България са малко", заяви арх. Христо Топчиев.

Според архитекти, застрояването на деретата и отводнителните канали у нас е сериозен проблем.

"Общините рядко имат бюджети за събаряне. Отделно от това, повечето политици не искат да си създават проблеми заради мандатността. Фактът, че голямата част от това незаконно строителство е в категории, които са в правомощията на общините", каза арх. Христо Топчиев.

След проверките, служителите на Басейнова дирекция ще издадат предписания за осигуряване на проводимост на деретата. Там, където е установено застрояване, ще бъдат сезирани компетентните органи.

2025 © Варна е / източник: БНТ