Мобилно меню

Нова ВиК авария потопи бул. Васил Левски

Иван Портних настоя за оставката на управителя на ВиК - Варна и на министъра на регионалното развитие и благоустройството
Нова ВиК авария потопи бул. Васил Левски
845

Втора мащабна ВиК авария в рамките на месец потопи улици във Варна. Засегната отново беше и една от централните пътни артерии в града бул. Васил Левски.

Причината е спукан водопровод в квартал "Бриз". Водната стихия заля жилищни кооперации, автомобили и затвори движението по булеварда. Няма пострадали при инцидента, а районът беше отцепен от полицията почти през целия ден. Това наложи промени и в автобусните линии, които преминават по трасето.

От ВиК-Варна съобщиха, че спешно започват подмяната на компрометирания водопровод, който е с дължина 160 метра със собствени средства, въпреки че се чака финансиране от държавата.

Кметът на Варна Иван Портних реагира остро на поредната ВиК авария, която блокира трафика в града и само поради факта, че се случи в почивен ден, не застраши живота и здравето на повече варненци. Портних настоява за оставката на управителя на ВиК-Варна и на министъра на регионалното развитие и благоустройството.

"Заради поредната мащабна ВиК авария в квартал "Бриз" днес и заради очевидната професионална немощ да се справи с проблеми, свързани с изпълнението на водния проект на Варна на стойност 140 млн. лв., настоявам за незабавна оставка на управителя на "ВиК Варна" инж. Веселин Русев!"

Портних припомня, че управителят на ВиК Варна инж. Веселин Русев е назначен  в началото на 2023 г. от служебното правителство на Румен Радев, а преди това е бил дългогодишен управител на частното дружество "ВиК - Златни пясъци".

Кметът на морската столица подчерта също, че тъй като ВиК - Варна е дружество с мажоритарен собственик държавата - чрез Министерството на регионалното развитие и благоустройството, той настоява и за оставката на министър Иван Шишков.

"При ВиК аварията преди месец на същото място, поисках от министъра да бъде извършена спешна проверка на състоянието на водопровода и разследване на причините още от строителството му през далечната 2008 г. Такава обаче не е направена до момента! Не бяха предприети и действия за подмяна на водопровода. Заради това бездействие, настояваме този министър да бъде отстранен!"

Кметът на Варна припомня и някои факти:

Магистралният водопровод "Варна – Златни пясъци", който аварира за пореден път, е строен по програма ИСПА от 2005 до 2007 г. и е предаден за експлоатация на "ВиК – Варна" ООД през 2008 г. - по времето на Тройната коалиция- БСП, ДПС, НДСВ.

Целият проект е на МРРБ, като в това число проектирането е възложено от Министерството на регионалното развитие и благоустройство, а също изборът на изпълнител на обекта, финансирането, контролът, както и изборът на материалите – включително видът на тръбите, също е на МРРБ.

2023 © Варна е

С церемония отбелязаха 48 години от потушаването на пожара на танкера Ерма

Случаят остава в историята като единственият, при който горящ танкер е загасен на територията на пристанище
С церемония отбелязаха 48 години от потушаването на пожара на танкера Ерма

 

48 години от потушаването на пожара на танкера "Ерма" на Пристанище Варна бяха отбелязани с тържествена церемония. Венци и цветя в знак на признателност към участниците в спасителната операция от лятото на 1977 г. положиха областният управител на Варна Андрияна Андреева, кметът Благомир Коцев, председателят на Общинския съвет Христо Димитров, директорът на Регионална дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" – Варна ст. комисар Тихомир Тотев, доскорошният командир на НИК "Св. Св. Кирил и Методий" кап. II ранг Николай Данаилов – представител на ВВМУ "Н.Й. Вапцаров", представители на районните администрации, на институции и организации, граждани. 

Церемонията се състоя на гаровия площад на Варна, където се намира паметната плоча на генерал-лейтенант Илия Дончев (1925 – 1996) – началник на Централното управление Противопожарна охрана - МВР в годината на инцидента на "Ерма" и ръководител на операцията по ликвидирането на пожара. Бяха припомнени критичните моменти от мащабната авария, като своите спомени споделиха участници в успешното предотвратяване на инцидента. 

На 22 юни танкерът "Ерма" пристава на мазутния кей на ДП "Петрол", натоварен с близо 18 000 тона нефт. За едно денонощие е разтоварено близо половината количество, но на 23 юни в 17:35 ч. на кораба се чува мощна експлозия, съпроводена със силен пожар. По-късно ще стане ясно, че той е предизвикан от внезапно възникнала повреда в спомагателен генератор. 

На борда е само една трета от екипажа, извършващи рутинни разтоварни операции. При взрива в машинното отделение загиват механикът Александър Бонев и огнярят Никола Николов. След първия взрив моряците напускат кораба, но старши помощник-капитанът, с помощта на двама моряци, успява да затвори крановете, по които мазутът тече към бреговата магистрала. 

В този момент полупълният танкер е бомба със закъснител – без осветление, с унищожени пожарни и отводнителни помпи. Потенциалните мащаби на бедствието са застрашително големи - в момента на избухването на пожара на брега, недалеч от "Ерма", се намират няколко огромни цистерни на ДП "Петрол" с нефтопродукти. Зад кърмата на горящия кораб има и друг танкер, разтоварващ бензин, а на жп коловозите има много цистерни с неизвестни количества и различни по състав нефтопродукти. В непосредствена близост е разположена Военноморска база – Варна със складовете за съхранение на горивно-смазочни материали и боеприпаси.

Прехвърлянето на пожара към тях би предизвикало мощен взрив, който по оценки на преподаватели във ВВМУ "Н.Й. Вапцаров" би унищожил напълно инфраструктурата на пристанището, крайбрежната част на града (т.н. "гръцка махала") и част от центъра на Варна. Като вторичен резултат Варненският залив би бил замърсен с нефт.

10-15 минути след известяването на аварията първи предприемат действия пожарникарите, но в първите няколко часа резултат от гасенето няма. Опитите да бъдат срязани котвените вериги се оказват неуспешни и пожарът става неуправляем. 

Всички плавателни съдове са евакуирани от порта и всички възможни сили и средства са призовани да се включат в борбата с възникналата инфарктна ситуация.

В този критичен момент от София пристига началникът на националната Противопожарна охрана генерал Илия Дончев. Появата му и неговият личен пример вдъхват кураж на останалите и създават условия за организирано осъществяване на операцията по загасяване на пожара. 

На сутринта в действие влизат и водолази, които трябва да изпълнят сложна мисия в горивния танк - Веселин Димов и Пламен Димов атакуват газьоления танк отвътре и успешно запушват цепнатините, подхранващи непрекъснато огнището на пожара. До окончателното потушаване на пожара в следобеда на 24 юни преброените от Бреговия щаб взривове са 91. 

В световната практика са известни само няколко случая на спасен танкер, а

овладяването на пожара на "Ерма" остава в историята като единственият, при който горящ танкер е загасен на територията на пристанище.

В страната идват представители на пожарните служби от тогавашните социалистически страни, за да се запознаят с опита на България за успешната ликвидация на инцидента.

Днес, 48 г. по-късно, за огнената стихия, заплашвала Варна и за героите, рискували своя живот, за да го спасят, предстои да разкаже документалната лента на проф. Златимир Коларов - генерален секретар на Международния съюз на лекарите-писатели (UMEM) към ЮНЕСКО и доц. д-р Валентина Фиданова – Коларова -  преподавател в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" и автор на множество биографични филми. 

2025 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна