Мобилно меню

Военна прокуратура разследва тежката катастрофа с кола на НСО край Варна

При инцидента с автомобила, в който пътувал Кирил Петков, загина водачът на другата кола, а спътничката му е в болница в тежко състояние
Военна прокуратура разследва тежката катастрофа с кола на НСО край Варна

Военно-окръжна прокуратура води разследване след тежката катастрофа с участието на кола на служебната власт, при която загина един човек, а други двама са ранени, съобщава Радио Варна. Инцидентът стана на входа на Аксаково снощи, в участък, където има ограничение на скоростта. Тепърва ще се установява скоростта на автомобилите. 

Рано тази сутрин подполковник Георги Василев, заместник-военен окръжен прокурор на Сливен, съобщи, че продължават следствените действия и оглед на местопроизшествието. Военен прокурор ще разпита свидетели. Екипът от Сливен пристигна във Варна. 

Разпитани са четиримата участници в катастрофата с кола на НСО - шофьорът, бившият премиер Кирил Петков, неговото пресаташе Найо Тицин и охранител на Петков, съобщава още Радио Варна. 

Предстои да бъдат разпитани свидетелите на инцидента от други автомобили, както и да бъде направена аутопсия на загиналия шофьор. Ще бъде взета и кръвна проба за алкохол, съобщи подполковник Георги Василев.

Вече е назначена автотехническа експертиза, която да докаже кой с каква скорост се е движил и да се разследва инцидента. 

"Разпитани са и четирите лица, които са пътували в автомобила на Националната служба за охрана. Още снощи, незабавно след приключване на огледа на местопроизшествието, лично от военния прокурор в град Варна. Днес ще продължат разпити на нови лица, които са присъствали на произшествието незабавно, след като то е станало. Доколкото знам разрешената максималната скорост, е около 60 км в час в този участък на пътя, преди навлизане в населеното място - град Аксаково. С каква скорост са се движили двата автомобила ще стане ясно след събиране на всички доказателства и назначаване на автотехническата експертиза, която ще даде отговор за механизма на настъпилото ПТП и евентуално кой от водачите, какви действия е предприел точно преди настъпването на катастрофата", обясни подполковник Василев.

Тежко пострадалата 58-годишна жена, спътничка на загиналия водач, е в интензивното отделение на МБАЛ "Св. Анна" във Варна и състоянието ѝ остава тежко. Красимира Иванова, съпруга на загиналия водач, има множество травми и все още е с опасност за живота.  

Военна прокуратура е образувала досъдебно производство по случая с катастрофата с кола на НСО, заяви вътрешният министър Калин Стоянов.

Тепърва с автотехническа експертиза ще бъде изяснена скоростта, с която се е движил кортежът на Кирил Петков.

"Четири години, след като е бил министър-председател, той има право да бъде охраняван от НСО", обясни Стоянов. 

2024 © Варна е / източник: Радио Варна

С церемония отбелязаха 48 години от потушаването на пожара на танкера Ерма

Случаят остава в историята като единственият, при който горящ танкер е загасен на територията на пристанище
С церемония отбелязаха 48 години от потушаването на пожара на танкера Ерма

 

48 години от потушаването на пожара на танкера "Ерма" на Пристанище Варна бяха отбелязани с тържествена церемония. Венци и цветя в знак на признателност към участниците в спасителната операция от лятото на 1977 г. положиха областният управител на Варна Андрияна Андреева, кметът Благомир Коцев, председателят на Общинския съвет Христо Димитров, директорът на Регионална дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" – Варна ст. комисар Тихомир Тотев, доскорошният командир на НИК "Св. Св. Кирил и Методий" кап. II ранг Николай Данаилов – представител на ВВМУ "Н.Й. Вапцаров", представители на районните администрации, на институции и организации, граждани. 

Церемонията се състоя на гаровия площад на Варна, където се намира паметната плоча на генерал-лейтенант Илия Дончев (1925 – 1996) – началник на Централното управление Противопожарна охрана - МВР в годината на инцидента на "Ерма" и ръководител на операцията по ликвидирането на пожара. Бяха припомнени критичните моменти от мащабната авария, като своите спомени споделиха участници в успешното предотвратяване на инцидента. 

На 22 юни танкерът "Ерма" пристава на мазутния кей на ДП "Петрол", натоварен с близо 18 000 тона нефт. За едно денонощие е разтоварено близо половината количество, но на 23 юни в 17:35 ч. на кораба се чува мощна експлозия, съпроводена със силен пожар. По-късно ще стане ясно, че той е предизвикан от внезапно възникнала повреда в спомагателен генератор. 

На борда е само една трета от екипажа, извършващи рутинни разтоварни операции. При взрива в машинното отделение загиват механикът Александър Бонев и огнярят Никола Николов. След първия взрив моряците напускат кораба, но старши помощник-капитанът, с помощта на двама моряци, успява да затвори крановете, по които мазутът тече към бреговата магистрала. 

В този момент полупълният танкер е бомба със закъснител – без осветление, с унищожени пожарни и отводнителни помпи. Потенциалните мащаби на бедствието са застрашително големи - в момента на избухването на пожара на брега, недалеч от "Ерма", се намират няколко огромни цистерни на ДП "Петрол" с нефтопродукти. Зад кърмата на горящия кораб има и друг танкер, разтоварващ бензин, а на жп коловозите има много цистерни с неизвестни количества и различни по състав нефтопродукти. В непосредствена близост е разположена Военноморска база – Варна със складовете за съхранение на горивно-смазочни материали и боеприпаси.

Прехвърлянето на пожара към тях би предизвикало мощен взрив, който по оценки на преподаватели във ВВМУ "Н.Й. Вапцаров" би унищожил напълно инфраструктурата на пристанището, крайбрежната част на града (т.н. "гръцка махала") и част от центъра на Варна. Като вторичен резултат Варненският залив би бил замърсен с нефт.

10-15 минути след известяването на аварията първи предприемат действия пожарникарите, но в първите няколко часа резултат от гасенето няма. Опитите да бъдат срязани котвените вериги се оказват неуспешни и пожарът става неуправляем. 

Всички плавателни съдове са евакуирани от порта и всички възможни сили и средства са призовани да се включат в борбата с възникналата инфарктна ситуация.

В този критичен момент от София пристига началникът на националната Противопожарна охрана генерал Илия Дончев. Появата му и неговият личен пример вдъхват кураж на останалите и създават условия за организирано осъществяване на операцията по загасяване на пожара. 

На сутринта в действие влизат и водолази, които трябва да изпълнят сложна мисия в горивния танк - Веселин Димов и Пламен Димов атакуват газьоления танк отвътре и успешно запушват цепнатините, подхранващи непрекъснато огнището на пожара. До окончателното потушаване на пожара в следобеда на 24 юни преброените от Бреговия щаб взривове са 91. 

В световната практика са известни само няколко случая на спасен танкер, а

овладяването на пожара на "Ерма" остава в историята като единственият, при който горящ танкер е загасен на територията на пристанище.

В страната идват представители на пожарните служби от тогавашните социалистически страни, за да се запознаят с опита на България за успешната ликвидация на инцидента.

Днес, 48 г. по-късно, за огнената стихия, заплашвала Варна и за героите, рискували своя живот, за да го спасят, предстои да разкаже документалната лента на проф. Златимир Коларов - генерален секретар на Международния съюз на лекарите-писатели (UMEM) към ЮНЕСКО и доц. д-р Валентина Фиданова – Коларова -  преподавател в НАТФИЗ "Кръстьо Сарафов" и автор на множество биографични филми. 

2025 © Варна е / снимки: Пресцентър Община Варна