Мобилно меню

15% от децата в България са били жертви на тормоз в Интернет

44% от тийнейджърите признават, че не знаят как да разграничат фалшиво от истинско съдържание
15% от децата в България са били жертви на тормоз в Интернет

По-малко от половината родители на тийнейджъри осъществяват контрол върху съдържанието, което децата им потребяват онлайн. При родителите на деца този процент е 85%, като родителите и на двете групи най-често следят историята на браузъра или използват приложение за родителски контрол. Данните са от проучването на Yettel „Дигиталният живот на децата и техните родители”, проведено от агенция за пазарни изследвания „Арбитраж“ в края на 2023 г. сред деца (7-12 г.), тийнейджъри (13-19 г.) и техните родители. Анкетата обхваща въпроси, свързани с използването на интернет, онлайн заплахите и проблемите, пред които са изправени подрастващите, както и нагласите им за надграждане на дигиталните умения. 

Навлизането на технологиите в ежедневието е видимо при интернет потреблението на децата. Почти всички тийнейджъри (97%) и 85% от децата, участвали в допитването, са онлайн ежедневно. Над 3 часа на ден в интернет прекарват всяко второ дете и над 80% от тийнейджърите. Едновременно с това обаче се разширяват и заниманията им в дигиталното пространство. Освен за комуникация и забавление, немалка част от подрастващите влизат в интернет за учене и усвояване на нови умения – 61% от тийнейджърите и 40% от децата споделят, че използват дигитални образователни платформи. 

Важен фокус в допитването са дигиталните умения на двете групи и рисковете, пред които са изправени в дигиталното пространство. Децата имат по-слаби познания как да се предпазват от онлайн заплахите, а най-трудно за тийнейджърите е разпознаването на фалшиви новини, показват резултатите. 44% от тийнейджърите твърдят, че не знаят как да разграничат фалшиво от истинско съдържание в интернет, но голяма част от тях са уверени, че могат да се предпазват от вируси (82%) и създават различни пароли за всичките си акаунти (91%). Малчуганите най-често срещат затруднения при защитата на профилите си и устройствата, които ползват – 67% от тях посочват, че не знаят как да създадат силна парола, а едва 37% са наясно кои уебсайтове са вредни за компютъра или лаптопа. 

Сравнение с данните от проучване на Yettel в края на 2022 г. сочи, че делът на децата, станали обект на онлайн тормоз, расте. Ако преди 8% от анкетираните деца са споделяли, че са били тормозени в интернет, то сегашните резултати показват, че броят им почти се е удвоил и вече достига 15%. Тийнейджърите също са сред уязвимите групи онлайн, заради по-активното им интернет потребление и по-слабия родителски контрол. Почти 1/3 от участвалите в допитването посочват, че са били жертва на тормоз онлайн. И при двете групи обидите и подигравките са най-често срещаните прояви на тормоз. На трето и четвърто място са ситуации, в които са били засрамени, и кражба на профил при децата, а при тийнейджърите – разпространяване на невярна информация и заплахи.

Децата поддържат по-силна връзка с родителите относно дигиталния си живот в сравнение с тийнейджърите, се вижда в данните от изследването. Над 50% от по-малките интернет потребители, склонни да споделят с някого, ако получат смущаващо съобщение, казват на родителите си, докато при подрастващите най-висок дял имат приятелите – 55%, към които се обръщат в подобни случаи. Въпреки това над 80% от родителите и на двете групи вярват, че с изграденото доверие и разговорите по темата, децата им сами биха споделили, ако са тормозени онлайн.

Освен чрез следенето на историята на браузъра и приложенията за родителски контрол, над 1/3 от съвременните родители на деца между 7 и 12 години се опитват да виждат в реално време какво съдържание потребяват те и да реагират, ако видя риск или проблем. Други почти 30% пък знаят паролите им и влизат в профилите им в социалните медии, за да проверят дали всичко е наред.

Данните показват, че младото поколение има сериозен интерес да научи повече за безопасното използване на интернет. Близо 80% от децата и подрастващите изразяват готовност да надграждат уменията си за предпазване от онлайн заплахи. Децата очакват да получават нови знания на първо място от родителите си (68%), след това от училище (53%) и онлайн уроци (18%). Докато тийнейджърите поставят на челната позиция училището (49%), а родителите (42%) са на второ място. Инфлуенсърите се превръщат в предпочитан източник на информация сред младежите с дял от 18%, сочи още допитването.

И двете групи посочват, че биха обърнали най-голямо внимание на родителите си, ако ги учат как да сърфират безопасно в интернет. 

2024 © Варна е

Зелената зона за платено паркиране във Варна стартира от 20 ноември

Активна е нова функция в мобилното приложение Mpark – онлайн заплащане за "разскобване"
Зелената зона за платено паркиране във Варна стартира от 20 ноември

От 20 ноември 2025 г. във Варна започва да функционира новата зона за платено паркиране "Зелена зона". От тази дата потребителите ще бъдат таксувани чрез изпращане на SMS на номер 1353 или чрез мобилното приложение Mpark

Припомняме, че скоро изтича двумесечният гратисен период, който бе даден на гражданите, за да могат да подадат документите си за абонамент. До 17 ноември регистрираните абонаменти за "Зелена зона" са 10 600, от които 1850 са за подзона 7 – кв. "Чайка", обясни директорът на Общинското предприятие "Общински паркинги и синя зона" Добромир Арнаудов. Той посочи, че наличните паркоместа в "Зелена зона" са малко над 10 200, като са обособени 580 места за хора с увреждания. Арнаудов направи аналог със "Синя зона", където наличните паркоместа са 9 600, а регистрираните абонаменти - 14 500 броя. 

Продължава приемането на документи онлайн чрез Портала за управление на абонаменти за локално платено паркиране (portal.varnaparking.bg), както и в двата центъра за административно обслужване – на ул. "Александър Рачински" 29 и в офиса в Двореца на културата и спорта, с работно време от 8:30 до 17:30 ч. в делнични дни. 

От днес е в ход и опресняването на хоризонталната маркировка в "Зелена зона". За улеснение на гражданите вече е в сила нова функция в мобилното приложение Mpark – онлайн заплащане за "разскобване", каза още Арнаудов. 

"Зелената зона" ще работи в делнични дни от 9:00 до 19:00 ч., като максималният престой ще бъде до 5 часа без прекъсване.

Таксата за кратковременно паркиране е 1 лв. на час чрез SMS или мобилното приложение. С Mpark има възможност за заплащане на 30 минути престой - 0,50 лв., както и 16 лв. за целия ден. За живущите абонаментът е 5 лв. на месец за първи автомобил или 55 лв. за година (110 лв. за втори), за търговците – 100 лв. месечно, а за служебен абонамент – 250 лв. месечно.

Електромобилите паркират безплатно както в "Синя", така и в "Зелена зона".

Обособената "Зелена зона" включва 7 подзони между бул. "Васил Левски" и "Синя зона" със следните граници:

  • подзона 1, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Христо Ботев", ул. "Кракра", ул. "Иван Рилски", ул. "Тодор Влайков", ул. "Христо Македонски", ул. "Константин Доганов", ул. "Академик Фьодор Успенски", ул. "Вл. Димитров- Майстора", ул. "Филип Тотю", ул. "Антон Страшимиров"; 
  • подзона 2, която включва и се ограничава от булеварди и улици: ул. "Кракра", ул. "Проф. П. Стоянов", бул. "В. Левски", бул. "Вл. Варненчик", ул. "Д-р Пискюлиев", ул. "Беласица";
  • подзона 3, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Вл. Варненчик", бул. "В. Левски", бул. "Сливница", ул. "Дрин";
  • подзона 4, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Сливница", бул. "В. Левски", бул. "Цар Освободител", ул. "Пирин"
  • подзона 5, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Цар Освободител", бул. "В. Левски", бул. "Царевец", бул. "Ген. Колев", бул. "Чаталджа", ул. "Братя Бъкстон", ул. "Битоля";
  • подзона 6, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Царевец", бул. "В. Левски", бул. "Осми Приморски полк";
  • подзона 7, която включва и се ограничава от булеварди и улици: бул. "Осми Приморски полк", бул. "В. Левски", бул. "Княз Борис I", ул. "Никола Вапцаров".

Община Варна призовава гражданите и гостите на града да се отнасят с толеранс към служителите на ОП "Общински паркинги и синя зона", които са на терен и изпълняват своите служебни задължения.

2025 © Варна е